WP

FSO - Dane techniczne, opinie, informacje

Zdjęcie Materiały prasowe
Podziel się
WP

Fabryka Samochodw Osobowych S.A. (FSO), to polskie przedsibiorstwo przemysu motoryzacyjnego zajmujce si produkcj samochodw. Zakady zlokalizowano w Warszawie, na eraniu, w dzielnicy Praga Pnoc. Powstay, cakowicie od podstaw, na przeomie lat 40-tych i 50-tych XX wieku (dokadnie w 1951 roku). W okresie od 1986 do 2002 roku wchodziy w skad Zakadw Samochodw Dostawczych w Nysie. W gamie modelowej znalazo si bardzo wiele pozycji, jednak wikszo z nich nigdy nie trafia do seryjnej produkcji. Pocztki tego przedsiwzicia rozpoczy si tu po II Wojnie wiatowej. Niestety, zniszczona polska gospodarka musiaa zgosi si o pomoc technologiczn do zagranicznego producenta. Licencj chciano pierwotnie zakupi od woskiego Fiata, jednak ostatecznie do podpisania umowy nie doszo z uwagi na sprzeciw ZSRR. Zaproponowano produkcj przestarzaej Pobiedy M-20, ktra technologicznie bazowaa na rozwizaniach Forda z lat 30-tych XX wieku! Umow o rozpoczciu produkcji podpisano w 1950 roku, a 6 listopada 1951 roku z fabryki wyjecha pierwszy
egzemplarz. Nazw zmieniono na Warszawa M-20. Niestety, przestarzaa technologicznie Warszawa nie okazaa si sukcesem partii, cho eksportowano j do takich krajw jak: Bugaria, Turcja, Chiny, Kolumbia, Gwinea, Birma, Ekwador czy te na nieodlege Wgry. Przez 22 lata wyprodukowano 254 421 egzemplarzy. Kolejnym modelem FSO staa si Syrena. Zadebiutowaa w 1957 roku, jako Syrena 100. To pierwsze auto od pocztku do koca opracowane przez polsk myl inynieryjn. Miaa drewnian konstrukcj oraz dwusuwowy silnik. Pniej powstay wersje serii: 101, 102, 103, 104 i 105. Opracowano take wiele wersji specjalnych, ktre jednak nie trafiy do produkcji, takie jak: kombi, sport i sam (kabriolet). W latach 1960-1964 Syrena startowaa take w Rajdzie Monte Carlo, odnoszc cakiem przyzwoite wyniki. W 1965 roku zaprezentowano nastpc dla wysuonej ju Warszawy. Sta si nim Polski Fiat 125p. Powsta na licencji woskiego odpowiednika. Pocztkowo oferowano dwie wersje z silnikami: 1300 oraz 1500 ccm. W 1957 roku poddano go modernizacji, zmieniajc
technologi oraz stylizacj. W 1986 roku pod mask trafi nawet silnik wysokoprny konstrukcji Volkswagena. W 1973 roku w zakadach FSM (Fabryce Samochodw Maolitraowych), czyli filii FSO, rozpoczto produkcj maego autka, ktre prawdziwie zmotoryzowao Polsk. Fiat 126p., bo o nim mowa, sta si synonimem polskiego auta dla ludu. Wyprodukowano ponad 3 500 000 egzemplarzy. Od 1997 roku auto oficjalnie przyjo nazw "Maluch". Ostatnim znaczcym modelem w historii FSO jest Polonez. Sta si nastpc modelu 125p. Zadebiutowa w 1978 roku. Otrzyma now wizj nadwozia, zamiast sedana, pocztkowo produkowany by jako liftback. W 1991 roku, ju w nowym ustroju i wolnej Polsce, pojawi si Polonez Caro, czyli model po znaczcej modernizacji. Pod mask montowano silniki benzynowe, a take wysokoprne konstrukcji Citroena. Pod koniec produkcji, w 1996 roku zadebiutowa Polonez Atu (sedan). Produkcj Poloneza zakoczono w 2002 roku. Inn czci historii FSO jest produkcja modeli producentw zachodnich oraz azjatyckich. W 1993 roku FSO podpisao umow z General
Motors, i w zakadach zaczto produkcj Opla Astry. Dwa lata pniej FSO sprywatyzowano i sprzedano koreaskiej marce Daewoo. Na licencji produkowano modele: Tico, Matiz, Lanos czy Espero. W 2006 roku, po bankructwie Daewoo, FSO przejte zostao przez ukraiski AvtoZAZ, ktry doszed do porozumienia ze spk GM DAT, wacicielem marki Chevrolet. Uruchomiono monta modelu Aveo oraz FSO Lanos. W 2008 roku ruszya take produkcja modeli Aveo na pozostae rynki europejskie. W 2011 roku wygasa licencja na produkcj modelu Aveo.

WP
WP