Do FSO znowu zawitały samochody. Byliśmy na zlocie aut z Żerania

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Zieliński
Michał Zieliński

/ 6Zlot pod FSO

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Dokładnie 6 listopada 1951 roku o godz. 14.00 z taśm produkcyjnych w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zjechało pierwsze auto. Była to Warszawa M-20. Dzisiaj zakład już nie produkuje samochodów, ale wielu ciągle pamięta o jego czasach świetności. Byliśmy na zlocie poświęconym autom, które właśnie tam powstawały.

/ 6Warszawa M-20

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Warszawa M-20, od tego auta wszystko się zaczęło. Na zlocie nie brakowało egzemplarzy w świetnym stanie technicznym i zarejestrowanych jako zabytek. Tutaj ciekawostka – oba auta mają czarne tablice rejestracyjne.

/ 6Polski Fiat 125p

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Po Warszawie przyszedł czas na Polskiego Fiata. Od 1967 roku fabryka na Żeraniu produkowała model 125p, który w 1983 roku został przemianowany na FSO 125p. Dla większości znany jest jednak jako "Duży Fiat". Najpopularniejsza była wersja sedan, rzadziej można było spotkać kombi lub pick-upa.

/ 6Polonez

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Produkcja Poloneza wystartowała w 1978 roku. Przez lata modernizowano konstrukcję, aż do 2002 roku, kiedy to ostatni egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych. Niegdyś marzenie każdego Polaka, dzisiaj staje się klasykiem, a za egzemplarze w idealnym stanie trzeba zapłacić nawet dziesiątki tysięcy złotych.

/ 6Niecodzienny widok

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Na zlocie można było spotkać wersje specjalne aut produkowanych na Żeraniu. Jest więc rajdowy i policyjny Polonez, a także ambulansy zbudowane na bazie Poloneza i Duże Fiata. Jak widać, sygnały świetlne ciągle są sprawne.

/ 6Polski Fiat 126p

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Maluch co prawda nigdy produkowany w warszawskich zakładach nie był, ale chętnych do pomocy w odpaleniu nie brakowało. Obecność Małych Fiatów pozwoliła jeszcze bardziej przenieść się w motoryzacyjne realia dawnych czasów.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro