Do FSO znowu zawitały samochody. Byliśmy na zlocie aut z Żerania
Zlot pod FSO
Dokładnie 6 listopada 1951 roku o godz. 14.00 z taśm produkcyjnych w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zjechało pierwsze auto. Była to Warszawa M-20. Dzisiaj zakład już nie produkuje samochodów, ale wielu ciągle pamięta o jego czasach świetności. Byliśmy na zlocie poświęconym autom, które właśnie tam powstawały.
Warszawa M-20
Warszawa M-20, od tego auta wszystko się zaczęło. Na zlocie nie brakowało egzemplarzy w świetnym stanie technicznym i zarejestrowanych jako zabytek. Tutaj ciekawostka – oba auta mają czarne tablice rejestracyjne.
Polski Fiat 125p
Po Warszawie przyszedł czas na Polskiego Fiata. Od 1967 roku fabryka na Żeraniu produkowała model 125p, który w 1983 roku został przemianowany na FSO 125p. Dla większości znany jest jednak jako "Duży Fiat". Najpopularniejsza była wersja sedan, rzadziej można było spotkać kombi lub pick-upa.
Polonez
Produkcja Poloneza wystartowała w 1978 roku. Przez lata modernizowano konstrukcję, aż do 2002 roku, kiedy to ostatni egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych. Niegdyś marzenie każdego Polaka, dzisiaj staje się klasykiem, a za egzemplarze w idealnym stanie trzeba zapłacić nawet dziesiątki tysięcy złotych.
Niecodzienny widok
Na zlocie można było spotkać wersje specjalne aut produkowanych na Żeraniu. Jest więc rajdowy i policyjny Polonez, a także ambulansy zbudowane na bazie Poloneza i Duże Fiata. Jak widać, sygnały świetlne ciągle są sprawne.
Polski Fiat 126p
Maluch co prawda nigdy produkowany w warszawskich zakładach nie był, ale chętnych do pomocy w odpaleniu nie brakowało. Obecność Małych Fiatów pozwoliła jeszcze bardziej przenieść się w motoryzacyjne realia dawnych czasów.