Do FSO znowu zawitały samochody. Byliśmy na zlocie aut z Żerania

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Zieliński
Michał Zieliński

/ 6Zlot pod FSO

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Dokładnie 6 listopada 1951 roku o godz. 14.00 z taśm produkcyjnych w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zjechało pierwsze auto. Była to Warszawa M-20. Dzisiaj zakład już nie produkuje samochodów, ale wielu ciągle pamięta o jego czasach świetności. Byliśmy na zlocie poświęconym autom, które właśnie tam powstawały.

/ 6Warszawa M-20

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Warszawa M-20, od tego auta wszystko się zaczęło. Na zlocie nie brakowało egzemplarzy w świetnym stanie technicznym i zarejestrowanych jako zabytek. Tutaj ciekawostka – oba auta mają czarne tablice rejestracyjne.

/ 6Polski Fiat 125p

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Po Warszawie przyszedł czas na Polskiego Fiata. Od 1967 roku fabryka na Żeraniu produkowała model 125p, który w 1983 roku został przemianowany na FSO 125p. Dla większości znany jest jednak jako "Duży Fiat". Najpopularniejsza była wersja sedan, rzadziej można było spotkać kombi lub pick-upa.

/ 6Polonez

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Produkcja Poloneza wystartowała w 1978 roku. Przez lata modernizowano konstrukcję, aż do 2002 roku, kiedy to ostatni egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych. Niegdyś marzenie każdego Polaka, dzisiaj staje się klasykiem, a za egzemplarze w idealnym stanie trzeba zapłacić nawet dziesiątki tysięcy złotych.

/ 6Niecodzienny widok

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Na zlocie można było spotkać wersje specjalne aut produkowanych na Żeraniu. Jest więc rajdowy i policyjny Polonez, a także ambulansy zbudowane na bazie Poloneza i Duże Fiata. Jak widać, sygnały świetlne ciągle są sprawne.

/ 6Polski Fiat 126p

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Maluch co prawda nigdy produkowany w warszawskich zakładach nie był, ale chętnych do pomocy w odpaleniu nie brakowało. Obecność Małych Fiatów pozwoliła jeszcze bardziej przenieść się w motoryzacyjne realia dawnych czasów.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025