Słynne marki, które zniknęły z rynku
Nic nie jest wieczne
W świecie motoryzacji mamy kilka wielkich marek, które wydają się być wieczne. Jednak nie brakuje też takich, które odnosiły sukcesy, a dziś już ich nie ma. Złe decyzje szefów, sytuacja gospodarcza czy polityczna - wszystko to może wpłynąć na upadek nawet najbardziej cenionej marki samochodów.
W świecie motoryzacji mamy kilka wielkich marek, które wydają się być wieczne. Jednak nie brakuje też takich, które odnosiły sukcesy, a dziś już ich nie ma. Złe decyzje szefów, sytuacja gospodarcza czy polityczna - wszystko to może wpłynąć na upadek nawet najbardziej cenionej marki samochodów. Przyjrzyjmy się nazwom, które niegdyś należały do najbardziej znanych na świecie, a aktualnie popadają w zapomnienie. Czy pamiętasz je wszystkie?
Rover
Była to brytyjska firma, która istniała od 1883 roku i początkowo produkowała rowery. Od jej nazwy zresztą pochodzi właśnie polskie słowo określające jednoślad napędzany siłą mięśni. Natomiast od pierwszych lat XX wieku Rover produkował też motocykle i - przede wszystkim - samochody. Pierwsze dekady po II wojnie światowej należały do najbardziej udanych w historii tej marki. Rover stworzył między innymi prototyp samochodu napędzanego turbiną gazową (kilkanaście lat wcześniej niż powstał Turbine Car Chryslera), a lata 50. i 60. to czas, kiedy powstawały najbardziej udane modele tej marki.
W 1967 r. Rover stał się częścią Leyland Motor Corporation, a rok później nowo utworzonego koncernu British Leyland. Niestety był to też początek powolnego upadku marki. Brytyjska grupa motoryzacyjna wraz z upływem czasu zaczęła być znana z kiepskiej jakości swoich samochodów i liczyła przede wszystkim na rodzimy rynek. Koniec lat 80. i lata 90. to czas, kiedy marka się uniezależniła, a później została przejęta przez BMW. Jednak nawet prowadzona w tym czasie współpraca z Hondą i sprzedawanie japońskich samochodów z logo Rovera nie pomogło - brytyjskie egzemplarze okazywały się bardziej zawodne od oryginałów.
Ostatnie Rovery (modele 25, 45 i 75) zjechały z taśmy produkcyjnej 8 kwietnia 2005 roku. Na tym zakończyły się losy tej słynnej brytyjskiej firmy. Dziś możemy jednak kupić samochody marek, które do niej należały. BMW odnosi sukcesy z Mini, Land Rover (wraz z Jaguarem) należy do indyjskiej Taty, natomiast pod marką MG sprzedawane są chińskie samochody koncernu SAIC.