Oldsmobile
Ransom E. Olds należał do pionierów amerykańskiej motoryzacji i stworzył jedną z najważniejszych marek samochodów w USA, która powstała w 1897 roku i w ciągu swojej 107-letniej historii wyprodukowała 35,2 mln aut. Wystarczy wspomnieć, że wytwarzany przez jego firmę w latach 1901-1907 model Curved Dash był pierwszym masowo produkowanym samochodem na świecie (Henry Ford tylko ulepszył ten proces na potrzeby Modelu T).
Od 1908 roku Oldsmobile należał do General Motors i mimo wszystkich zawirowań w branży, przez kolejne dziesięciolecia znajdował się wśród najpopularniejszych marek motoryzacyjnych w USA. Jednym z powodów była innowacyjność tej firmy. Np. w 1940 roku jako pierwsza wprowadziła ona w pełni automatyczną skrzynię biegów, a nieco ponad 20 lat później w sprzedaży pojawił się model Turbo Jetfire z niespotykaną wtedy w USA turbosprężarką. Prawdziwym złotym czasem dla Oldsmobile'a były lata 70. i 80. - wystarczy wspomnieć, że w 1985 roku marka ta sprzedała ponad milion samochodów. Jednak już kolejne dwie dekady wiązały się z dużymi spadkami. Stała za tym konkurencja ze strony nowych japońskich marek klasy premium, ale też winne były błędne decyzje zarządu GM. Oldsmobile był traktowany po macoszemu i przegrywał wewnętrzną walkę z Chevroletem i Pontiakiem.
Oldsmobile jest przykładem na to, jak w krótkim czasie złe decyzje mogą doprowadzić markę z tradycjami do upadku. W grudniu 2000 roku ogłoszono plan zakończenia produkcji samochodów tego oddziału GM, a ostateczny finał długiego rozdziału w historii motoryzacji pod tytułem Oldsmobile nastąpił 29 kwietnia 2004 roku.