Wojna między resortami o przyszłość FSO

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Tomasz Gzell

Ministerstwo Finansów nie chce dopłacać do zainwestowania w FSO przez firmę Magna. Waldemar Pawlak zaś twierdzi, że pomoc państwa tchnie w fabrykę nowe życie.

Austriacki inwestor prowadzi już analizę dokumentów oraz możliwości przedsiębiorstwa. W tym czasie Jacek Rostowski i Waldemar Pawlak prowadzą spór o interpretację przepisów na temat specjalnych stref ekonomicznych.

Ministerstwo Finansów uważa, że skoro obecnemu właścicielowi, ukraińskiemu AvtoZAZowi nie wypaliła produkcja aut to być może teren należy przeznaczyć na bardziej dochodową działalność, np. budownictwo mieszkaniowe.

Ministerstwo Gospodarki z kolei chce walczyć o uruchomienie zakładu, który zastał wygaszony niemal dwa lata temu. Uznaje go za strategiczny dla polskiej gospodarki. Resort chce wprowadzić szereg działań pomocowych, z dodaniem FSO do obszaru specjalnej strefy ekonomicznej na czele. Oznaczałoby to zwolnienie Magny do 2026 r. z podatku dochodowego. Zdaniem MG inwestycja zwiększy konkurencyjność naszej gospodarki, będzie sprzyjać rozwojowi eksportu, zagospodaruje tereny FSO i da nowe miejsca pracy.

Resort finansów uważa, że na terenach obejmowanych obszarem stref musi być wysokie bezrobocie, a to w stolicy wg GUS wynosi 3,9 proc. Drugim problemem jest fakt, że strefa miała być powołana dla podwykonawców fabryki, którzy już funkcjonują w Katowickiej SSE.

Zdaniem związków zawodowych brak wsparcia inwestycji zmniejsza szanse na jej ulokowanie w Polsce. Magna rozważa również dwie inne lokalizacje, w Austrii i na Węgrzech.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025