Współpraca FSO z Daewoo zaowocowała produkcją udanych modeli

Na początku lat 90. XX wieku warszawskie FSO ze względu na przemiany polityczne i lokalizację znalazło się w obszarze zainteresowania dużych koncernów motoryzacyjnych. Jednym z nich był np. Volkswagen, ale najkorzystniejszą ofertę przedstawiło południowokoreańskie Daewoo.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 5Historia współpracy FSO z Daewoo

Obraz
© Materiały prasowe

Zarząd Volkswagena finalnie zdecydował się na zainwestowanie w zakłady Skody w Czechach i chwilę później wypuścił bestsellerowy model Octavia. Polska strona rządowa 14 listopada 1995 roku podpisała umowę z Daewoo, na mocy której powstała spółka Daewoo - FSO. W ciągu kolejnych miesięcy warszawska fabryka wzbogaciła się o nowe linie montażowe, a jej bramy opuszczały błyszczące lanosy, nubiry i leganzy. W 1998 roku plany produkcyjne wyprzedzono o niemal rok, a Polacy chętnie kupowali auta produkowane w Polsce, ponieważ w porównaniu z produkowanymi do 1999 roku polonezami, produkty Daewoo były nowocześniejsze i wyglądały o wiele lepiej. Niestety koreańska firma zbankrutowała i w 2001 roku została przejęta przez amerykańskie General Motors. Rok później FSO wpadło w poważne kłopoty finansowe, a w 2005 roku zostało przejęte przez ukraińskie UkrAvto.

Ten model występował w trzech wersjach nadwoziowych: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan. Pod maską silniki o pojemnościach 1.4 lub 1.6 w wersjach ośmio- i szesnastozaworowych. Lanos szybko zyskał opinię auta niezawodnego i trwałego. Oprócz tego, wszystkie silniki dobrze znosiły współpracę z instalacją gazu LPG.

Wyposażenie Lanosa nie było zbyt rozbudowane jak na dzisiejsze standardy, ale najdroższe wersje mogły pochwalić się elektrycznie sterowanymi szybami, a nawet klimatyzacją.

/ 5Daewoo Leganza

Obraz
© Materiały prasowe

Największa i najdroższa propozycja z oferty Daewoo-FSO. Auto zachwycało bogatym wyposażeniem i przestronną kabiną. Nadwozie Leganzy zaprojektowano we Włoszech. Projekt powstał na bazie koncepcyjnego Jaguara z roku 1990. Pozostali kooperanci zaangażowani w powstanie auta to np. firma ZF, która dostarczyła skrzynie biegów i Holden – dostawca silników. Łącznie do 2001 roku w FSO powstało tylko niecałe 4 tysiące egzemplarzy, ale kariera modelu trwała aż do 2008 roku, dzięki temu, że w Korei produkowano wersję przesłużoną o 30 mm (nazwano ją Evanda).

/ 5Daewoo Nubira

Obraz
© Materiały prasowe

Nieco większy i przestronniejszy model Daewoo był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych – sedan, hatchback kombi. Auta cieszyły się dobrą opinią dzięki prostej i trwalej konstrukcji. W ofercie Daewoo zastępował wysłużoną Nexię, której konstrukcja była zaczerpnięta z Opla Kadetta. Europejska premiera auta nastąpiła we wrześniu 1997 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie, a w roku 1998 samochód ten zdobył tytuł „Rodzinnego Samochodu Roku” w Holandii. W roku 1999 Nubira przeszła modernizację, dzięki której poprawiła się jakość montażu elementów wnętrza, a także wyciszenie kabiny pasażerskiej. Oprócz tego zmianie uległo zawieszenie, ponieważ początkowo zarzucano, że auto jest zbyt miękkie.

/ 5Daewoo Matiz

Obraz
© Materiały prasowe

Model ten zastąpił bardzo popularne w Polsce Tico. Pod maską pracował trzycylindrowy silnik o pojemności 800 ccm, który generował moc 51 KM i rozpędzał się do 144 km/h. Pięciodrzwiowe wnętrze wystarczało, aby do auta zmieścić małą rodzinę, a niska cena zakupu wpłynęła pozytywnie na popularność tego auta w naszym kraju. Niskie koszty eksploatacji rekompensowały niedobory w wyposażeniu i komforcie jazdy. Karoseria powstała na bazie hybrydowego prototypu firmy Italdesign Giugiaro o nazwie Lucciola, który został zaprezentowany w 1993 roku.

/ 5SsangYong Chairman

Obraz
© Materiały prasowe

To limuzyna zbudowana na bazie Mercedesa W124, ale z zewnątrz przypominająca raczej większy model klasy S (W140). Ze względu na pokrewieństwo z niemieckimi autami, Chairman nie był sprzedawany w Niemczech, a auta produkowane w Warszawie trafiały na rynek Ukraiński. Pod maską koreańskiej limuzyny mógł pracować jeden z trzech silników: czterocylindrowy 2.3 l o mocy 150 KM, sześciocylindrowy 2.8 l o mocy 197 KM i także sześciocylindrowy 3.2 l o mocy 279 KM.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025