Współpraca FSO z Daewoo zaowocowała produkcją udanych modeli
Historia współpracy FSO z Daewoo
Na początku lat 90. XX wieku warszawskie FSO ze względu na przemiany polityczne i lokalizację znalazło się w obszarze zainteresowania dużych koncernów motoryzacyjnych. Jednym z nich był np. Volkswagen, ale najkorzystniejszą ofertę przedstawiło południowokoreańskie Daewoo.
Na początku lat 90. XX wieku warszawskie FSO ze względu na przemiany polityczne i lokalizację znalazło się w obszarze zainteresowania dużych koncernów motoryzacyjnych. Fabryką Samochodów Osobowych interesował się np. Volkswagen, ale najkorzystniejszą ofertę przedstawiło południowokoreańskie Daewoo.
Zarząd Volkswagena finalnie zdecydował się na zainwestowanie w zakłady Skody w Czechach i chwilę później wypuścił bestsellerowy model Octavia. Polska strona rządowa 14 listopada 1995 roku podpisała umowę z Daewoo, na mocy której powstała spółka Daewoo - FSO. W ciągu kolejnych miesięcy warszawska fabryka wzbogaciła się o nowe linie montażowe, a jej bramy opuszczały błyszczące lanosy, nubiry i leganzy. W 1998 roku plany produkcyjne wyprzedzono o niemal rok, a Polacy chętnie kupowali auta produkowane w Polsce, ponieważ w porównaniu z produkowanymi do 1999 roku polonezami, produkty Daewoo były nowocześniejsze i wyglądały o wiele lepiej. Niestety koreańska firma zbankrutowała i w 2001 roku została przejęta przez amerykańskie General Motors. Rok później FSO wpadło w poważne kłopoty finansowe, a w 2005 roku zostało przejęte przez ukraińskie UkrAvto.
Daewoo Lanos
Ten model występował w trzech wersjach nadwoziowych: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan. Pod maską silniki o pojemnościach 1.4 lub 1.6 w wersjach ośmio- i szesnastozaworowych. Lanos szybko zyskał opinię auta niezawodnego i trwałego. Oprócz tego, wszystkie silniki dobrze znosiły współpracę z instalacją gazu LPG.
Wyposażenie Lanosa nie było zbyt rozbudowane jak na dzisiejsze standardy, ale najdroższe wersje mogły pochwalić się elektrycznie sterowanymi szybami, a nawet klimatyzacją.