50 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy. To auto miało podnieść powojenną Polskę

30 marca 1973 r w fabryce FSO zakończono produkcję samochodu Warszawa. O to auto Polacy wcale nie prosili, ale po wojnie musieli przyjąć w "darze".

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Marcin Obara
Tomasz Budzik

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy. To auto miało podnieść powojenną Polskę

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie © PAP | PAP/Marcin Obara

Ta historia rozpoczęła się niebawem po II wojnie światowej. Szybko stało się oczywiste, że kraj trzeba będzie zmotoryzować, by nadążyć za biegnącymi na Starym Kontynencie zmianami. Nie mieliśmy własnego samochodu, który mógłby stanowić dobrą ofertę, władze nawiązały więc kontakt ze sprawdzonym jeszcze przed wojną kontrahentem – Fiatem. Pod rozwagę brano zakup (za węgiel) licencji na Fiata 1100. W połowie 1948 r. rozpoczęła się budowa fabryki na Żeraniu, ale niebawem rozmowy z Włoską stroną trzeba było zerwać. Oczywiście na polecenie Stalina. Wschodni dyktator miał inne plany.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Zamiast Fiata 1100 Polakom zaproponowano model GAZ M-20 Pobieda, choć "zaproponowano" nie jest tu chyba najbardziej odpowiednim słowem, bo władze nie mogły się nie zgodzić. Jak przypomina Polska Agencja Prasowa, choć licencja miała być za darmo, w rzeczywistości okazała się kosztowniejsza niż oferta Włochów. Tymczasem budowa żerańskiej fabryki trwała.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Pierwszy egzemplarz Warszawy zjechał z linii produkcyjnej 6 listopada 1951 r. Od początku było to auto przestarzałe. Uczciwie trzeba jednak przyznać, że z powodu powojennych realiów w wielu krajach w latach 50. produkowano auta, które w rzeczywistości pochodziły z początku lat 40., a nawet z lat 30.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Sercem pojazdu był dolnozaworowy silnik o mocy 50 KM. Nie była to wartość szokująca, ale za to auto było odporne na paliwo złej jakości. Spalanie – około 15 l/100 km. Zaletą Warszawy, jak na ówczesne warunki, było wysokie zawieszenie, pozwalające na pokonywanie szlaków o nawierzchni tak słabej, że przesadą byłoby nazywanie ich drogami.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Warszawa nie była modelem masowym. W tamtych czasach komunistyczne władze nie przewidywały potrzeby stworzenia takiego pojazdu. W wyjeżdżających z FSO autach można było więc zobaczyć urzędników czy państwowe służby.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

W 1964 r. zaprezentowano Warszawę 203/204 ze zmodyfikowanym nadwoziem i górnozaworowym silnikiem o mocy 70 KM. Ponoć modyfikacje powstawały po godzinach, bo oficjalnie szefostwo FSO nie chciało, by Polacy poprawiali sowieckich kolegów po fachu.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa
Warszawa © Materiały prasowe | FSO

W latach 50. i 60. Warszawa była oczywistym elementem codziennego krajobrazu. Z czasem coraz bardziej widoczny stał się jednak dystans dzielący ją od nowszych konstrukcji. Łącznie wyprodukowano 254 tys. tych aut. Do dziś przetrwał około tysiąc z nich.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro