WAŻNE
TERAZ

Nie było czego zbierać. Iga rozbita w Wuhan!

50 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy. To auto miało podnieść powojenną Polskę

30 marca 1973 r w fabryce FSO zakończono produkcję samochodu Warszawa. O to auto Polacy wcale nie prosili, ale po wojnie musieli przyjąć w "darze".

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Marcin Obara
Tomasz Budzik

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy. To auto miało podnieść powojenną Polskę

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie © PAP | PAP/Marcin Obara

Ta historia rozpoczęła się niebawem po II wojnie światowej. Szybko stało się oczywiste, że kraj trzeba będzie zmotoryzować, by nadążyć za biegnącymi na Starym Kontynencie zmianami. Nie mieliśmy własnego samochodu, który mógłby stanowić dobrą ofertę, władze nawiązały więc kontakt ze sprawdzonym jeszcze przed wojną kontrahentem – Fiatem. Pod rozwagę brano zakup (za węgiel) licencji na Fiata 1100. W połowie 1948 r. rozpoczęła się budowa fabryki na Żeraniu, ale niebawem rozmowy z Włoską stroną trzeba było zerwać. Oczywiście na polecenie Stalina. Wschodni dyktator miał inne plany.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Zamiast Fiata 1100 Polakom zaproponowano model GAZ M-20 Pobieda, choć "zaproponowano" nie jest tu chyba najbardziej odpowiednim słowem, bo władze nie mogły się nie zgodzić. Jak przypomina Polska Agencja Prasowa, choć licencja miała być za darmo, w rzeczywistości okazała się kosztowniejsza niż oferta Włochów. Tymczasem budowa żerańskiej fabryki trwała.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Pierwszy egzemplarz Warszawy zjechał z linii produkcyjnej 6 listopada 1951 r. Od początku było to auto przestarzałe. Uczciwie trzeba jednak przyznać, że z powodu powojennych realiów w wielu krajach w latach 50. produkowano auta, które w rzeczywistości pochodziły z początku lat 40., a nawet z lat 30.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Sercem pojazdu był dolnozaworowy silnik o mocy 50 KM. Nie była to wartość szokująca, ale za to auto było odporne na paliwo złej jakości. Spalanie – około 15 l/100 km. Zaletą Warszawy, jak na ówczesne warunki, było wysokie zawieszenie, pozwalające na pokonywanie szlaków o nawierzchni tak słabej, że przesadą byłoby nazywanie ich drogami.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

Warszawa nie była modelem masowym. W tamtych czasach komunistyczne władze nie przewidywały potrzeby stworzenia takiego pojazdu. W wyjeżdżających z FSO autach można było więc zobaczyć urzędników czy państwowe służby.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa***
Warszawa, 30.03.2023. Na zdjęciu z 27 bm. samochód FSO Warszawa na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 50 lat temu, 30 marca 1973 r. zakończono produkcję samochodów Warszawa. (jm) PAP/Marcin Obara ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Robert Brykała: 50 lat temu zakończono produkcję samochodu FSO Warszawa*** © PAP | PAP/Marcin Obara

W 1964 r. zaprezentowano Warszawę 203/204 ze zmodyfikowanym nadwoziem i górnozaworowym silnikiem o mocy 70 KM. Ponoć modyfikacje powstawały po godzinach, bo oficjalnie szefostwo FSO nie chciało, by Polacy poprawiali sowieckich kolegów po fachu.

/ 750 lat od zakończenia produkcji FSO Warszawy

Warszawa
Warszawa © Materiały prasowe | FSO

W latach 50. i 60. Warszawa była oczywistym elementem codziennego krajobrazu. Z czasem coraz bardziej widoczny stał się jednak dystans dzielący ją od nowszych konstrukcji. Łącznie wyprodukowano 254 tys. tych aut. Do dziś przetrwał około tysiąc z nich.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025