Pomoc przy zmianie biegów. Co to jest quickshifter i jak działa
Quickshifer pomaga w uzyskiwaniu najlepszych czasów na torze, ale też stosowany jest w motocyklach turystycznych. Łączy komfort ze sportem. Gdy się zacznie z niego korzystać, to później brak jest zauważalny. Oto, jakie są jego zalety.
W samochodach już również w Europie automatyczne skrzynie biegów zaczynają wypierać przekładnie manualne. W przypadku jednośladów sytuacja wygląda inaczej. W skuterach bezstopniowe automaty są praktycznie standardem i trudno sobie wyobrazić alternatywę. Jednak w motocyklach automatyczne przekładnie się nie przyjęły. Głównie dlatego, że klasyczne rozwiązania są duże. Jedynie Honda z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów (DCT) stosuje je na szerszą skalę.
Jest jednak alternatywa i nazywa się quickshifter. W skrócie jest to manualna przekładnia ze zautomatyzowanym sprzęgłem. Biegi zmienia się tradycyjnie, czyli dźwignią przy lewej stopie, ale przy tym nie trzeba wciskać sprzęgła, ani odpuszczać gazu. Dziś już praktycznie wszystkie quickshiftery działają przy zmianach przełożeń w górę i w dół.
Quickshifter pracuje w oparciu o czujnik znajdujący się przy dźwigni zmiany biegów. Gdy wykryje on ruch (chęć zmiany biegu) od razu uruchamia procedurę. Polega ona rozłączeniu sprzęgła i dostosowaniu pracy silnika (odpowiednie dobranie wtrysku i zapłonu) do zmiany biegu. Oczywiście potrzebne jest tu sterowanie elektroniczne silnikiem. Mimo tego, że kierowca nie zmniejsza manetką otwarcia przepustnicy, komputer sam dba o to, żeby osiągnąć taki sam efekt.
Przy zmianach biegu na wyższy działa to praktycznie tak jak odpuszczenie gazu, w dół natomiast odpowiednio dobierane są obroty silnika, aby zmiana biegu przebiegła płynnie. W efekcie zmiana biegu jest bardzo szybka (stąd nazwa quickshifter). Zajmuje mniej czasu niż jest to w stanie zrobić nawet doświadczony motocyklista. Jednak jej płynność zależy już od poziomu dopracowania systemu, ale też w przypadku konkretnej skrzyni od tego, miedzy którymi biegami się przełączamy czy przy jakich obrotach silnika.
Quickshiftery znajdziemy w motocyklach sportowych i mocniejszych nakedach. Jest to rozwiązanie, które pozwala na uzyskanie lepszych czasów na torze – w końcu zmiana biegów trwa krócej, a do tego nie trzeba się nią przejmować, gdyż komputer wszystko zrobi za nas.
Drugą grupą motocykli, w której quickshiftery są popularne, to duże modele turystyczne. Quickshifter to nie tylko sport, ale też komfort, a jego maksymalizację chodzi w takich jednośladach. I właśnie dlatego takie rozwiązanie docenią nie tylko osoby, które nie opuszczają torów wyścigowych, ale też pokonujący na motocyklu długie dystanse. To faktycznie pół drogi do automatycznej skrzyni biegów.
Quickshiftery, jak wiele nowych technologii, wywoływały kontrowersje. Puryści twierdzili, że odbierają przyjemność z jazdy, ale jednym z plusów tego rozwiązania jest to, że nawet jeśli jest na wyposażeniu, to nie trzeba z niego korzystać – cały czas można odpuścić gaz, wcisnąć sprzęgło i zmienić bieg tradycyjnie.
Pojawiały się też wątpliwości o trwałość, ale doświadczenie już wielu lat pokazuje, że nie ma z nią problemu. Zresztą trzeba pamiętać, że właśnie quickshifter sterowany jest przez komputer, który zapewnia, że każda zmiana biegów będzie wykonana zgodnie ze sztuką. To motocyklista może popełniać błędy i prowadzić do szybszego zużycia sprzęgła czy przekładni, ale komputer zawsze zrobi to poprawnie.