10 lat dwusprzęgłowych skrzyń biegów w motocyklach Hondy

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to rozwiązanie, które w motocyklach Hondy ułatwia jazdę już od 10 lat. W niektórych modelach nawet ponad połowa sprzedawanych w Europie egzemplarzy wyposażona jest w to udogodnienie. Jest ono szczególnie popularne w modelach stworzonych do dalekich podróży.

HondaModele Hondy dostępne ze skrzynią dwusprzęgłową
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Honda
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów w motocyklach działają tak samo jak w samochodach. W praktyce są to przekładnie automatyczne, które obsługiwane są dzięki dwóm sprzęgłom – jednemu dla biegów nieparzystych i drugiemu dla parzystych. Dzięki temu zmiana przełożenia jest natychmiastowa (następny bieg niejako czeka gotowy w kolejce) oraz płynna. Przez 10 lat stosowania tego rozwiązania w swoich motocyklach Honda stale je poprawiała.

W Europie dwusprzęgłowe skrzynie zadebiutowały w motocyklach Hondy 10 lat temu i do dziś sprzedano ponad 140 tys. egzemplarzy z takim rozwiązaniem. Pierwszą taką maszyną był VFR1200F, a do dziś dwusprzęgłową skrzynię montowano w 10 różnych modelach. Aktualnie największą popularnością cieszy się ona w dużym Gold Wingu. W jego przypadku w 2019 r. aż 67 proc. sprzedanych egzemplarzy miało dwusprzęgłową skrzynię.

skrzynia biegów
Skrzynia dwusprzęgłowa Hondy © Materiały prasowe | Honda

Również inne turystyczne modele chętnie wybierane są z tą opcją. W przypadku NC750X odsetek ten wynosi 52 proc., a kultowa Africa Twin w 45 proc. opuszcza europejskie salony z dwusprzęgłową skrzynią. Nic dziwnego. Maszyny te mają umożliwić długie podróże w maksymalnym komforcie, więc automat wpisuje się w to idealnie.

Jak działają dwusprzęgłowe skrzynie w motocyklach Hondy? Mogą pracować w trybie automatycznym, w którym dobierają przełożenie na podstawie aktualnej prędkości, obrotów i otwarcia przepustnicy. Alternatywnie można też włączyć tryb manualny obsługiwany przełącznikami na kierownicy.

Pełne szkolenie na motocykl - zmiana z 4 kółek na 2 może boleć!

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła