10 lat dwusprzęgłowych skrzyń biegów w motocyklach Hondy
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to rozwiązanie, które w motocyklach Hondy ułatwia jazdę już od 10 lat. W niektórych modelach nawet ponad połowa sprzedawanych w Europie egzemplarzy wyposażona jest w to udogodnienie. Jest ono szczególnie popularne w modelach stworzonych do dalekich podróży.
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów w motocyklach działają tak samo jak w samochodach. W praktyce są to przekładnie automatyczne, które obsługiwane są dzięki dwóm sprzęgłom – jednemu dla biegów nieparzystych i drugiemu dla parzystych. Dzięki temu zmiana przełożenia jest natychmiastowa (następny bieg niejako czeka gotowy w kolejce) oraz płynna. Przez 10 lat stosowania tego rozwiązania w swoich motocyklach Honda stale je poprawiała.
W Europie dwusprzęgłowe skrzynie zadebiutowały w motocyklach Hondy 10 lat temu i do dziś sprzedano ponad 140 tys. egzemplarzy z takim rozwiązaniem. Pierwszą taką maszyną był VFR1200F, a do dziś dwusprzęgłową skrzynię montowano w 10 różnych modelach. Aktualnie największą popularnością cieszy się ona w dużym Gold Wingu. W jego przypadku w 2019 r. aż 67 proc. sprzedanych egzemplarzy miało dwusprzęgłową skrzynię.
Również inne turystyczne modele chętnie wybierane są z tą opcją. W przypadku NC750X odsetek ten wynosi 52 proc., a kultowa Africa Twin w 45 proc. opuszcza europejskie salony z dwusprzęgłową skrzynią. Nic dziwnego. Maszyny te mają umożliwić długie podróże w maksymalnym komforcie, więc automat wpisuje się w to idealnie.
Jak działają dwusprzęgłowe skrzynie w motocyklach Hondy? Mogą pracować w trybie automatycznym, w którym dobierają przełożenie na podstawie aktualnej prędkości, obrotów i otwarcia przepustnicy. Alternatywnie można też włączyć tryb manualny obsługiwany przełącznikami na kierownicy.