Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autokarów niezależnie od masy. Rzeczniczka viaTOLL Dorota Prochowicz wyjaśniła, że opłaty dotyczą także np. camperów czy samochodów z dużymi przyczepami, np. przewożącymi konie czy łódkę, a także busy, które mają więcej niż 11 miejsc. Opłaty są zróżnicowane i wynoszą od 20-50 gr za kilometr w zależności od masy pojazdu oraz od klasy emisji spalin. Za jazdę bez opłaty grozi kara finansowa. Jak zaznaczyła, płatnych dróg przybywa na mocy rozporządzenia Rady Ministrów w tej sprawie.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Nowe płatne odcinki dróg znajdują się w województwach: dolnośląskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, podkarpackim, podlaskim, śląskim i wielkopolskim. Po zmianach sieć płatnych dróg obejmie łącznie 3 150 km. Do 30 czerwca to ok. 2,9 tys. km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Do sieci płatnych dróg w ramach systemu viaTOLL zostanie o północy z 29 na 30 czerwca 2015 r. włączony 35,1 km odcinek autostrady A4 od węzła Tarnów Północ do węzła Dębica-Wschód. Pozostałe odcinki objęte opłatami są na drogach ekspresowych: S3 od węzła Gorzów Wielkopolski Południe do Skwierzyny Południe (27,1 km), S5 Rydzyna-Korzeńsko (26,8 km), S8 Wieluń-Łask (74 km), Jeżewo-Choroszcz (18,5 km), S11 Poznań Północ-Poznań Tarnowo Podgórne (13 km), S12 Jastków-Kalinówka (32,7 km), S61 Raczki-Suwałki Południe (11,9 km) oraz odcinek S69 Bielsko-Biała Komorowice - Bielsko-Biała Mikuszowice (ok. 11 km). Łącznie w Łódzkiem do systemu płatnych dróg zostaną
włączone od 30 czerwca 74 km dróg, w Wielkopolsce 36 km, w Lubelskiem 33 km, w Podlaskiem 31 km, w Lubuskiem 27 km , w Małopolskiem 17,5 km, na Podkarpaciu także 17,5 km, na Śląsku 11km, a w Dolnośląskiem 4 km. Sieć płatnych dróg jest oznakowana. Prochowicz poinformowała, że wraz z rozwojem sieci przybędzie siedem miejsc obsługi klienta, łącznie będzie ich działać 220.
System viaTOLL działa w Polsce od lipca 2011 r. Pozwala drogą elektroniczną wnosić opłaty za przejazd. Zastąpił wcześniejszy system winietowy. W systemie winietowym kierowcy płacili za czas przejazdu, w viaTOLL płaci się za przejechaną odległość oraz za klasę emisji spalin - im nowszy pojazd tym opłata mniejsza - przypomniała Prochowicz. Pieniądze z opłat trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego i są przeznaczane w całości na inwestycje drogowe. - Od czerwca 2012 r. z systemu viaTOLL mogą dobrowolnie korzystać również kierowcy samochodów osobowych na dwóch odcinkach autostrad A2:Konin-Stryków i A4: Gliwice-Wrocław i tam, dzięki urządzeniu viaAUTO, mogą rozliczać się elektronicznie za korzystanie z tych autostrad. Takich użytkowników mamy w tej chwili 27 000. 1 200 urządzeń viaAUTO przekazaliśmy również przedstawicielom służb ratowniczych po to, by uprościć im przejazd przez bramki - powiedziała rzeczniczka viaTOLL.
Dotychczas w ramach viaTOLL kierowcy ciężarówek i aut osobowych korzystających z odcinków autostrad: A2: Konin-Stryków oraz A4: Gliwice-Wrocław) łącznie za przejazd drogami objętymi systemem zapłacili do Krajowego Funduszu Drogowego 4,5 mld zł. Dziennie, średnio w systemie pobieranych jest ok. 3,8 mln zł. W systemie jest obecnie zarejestrowanych ok. 880 000 ciężarówek i ok. 500 000 użytkowników, czyli firm. Najbardziej "dochodową" - jak powiedziała Prochowicz - trasą jest autostrada A4, która jest najdłuższą płatną drogą w Polsce. - Przede wszystkim ze względu na ruch - mówi. Podała, że np. w tzw. długi majowy weekend przejechało tamtędy 95 000 pojazdów. na drugim miejscu jest droga S8.
Źródło: PAP
ll/moto.wp.pl