S12
Z trasą S12 wiąże się duże nadzieje zwłaszcza w województwie lubelskim. Powód? Razem z drogą szybkiego ruchu S17 ma ona utworzyć główną oś transportową na Lubelszczyźnie.
Co ciekawe droga S12, a konkretnie jej fragment prowadzący z Lublina do granicy w Dorohusku, wejdzie ponadto w skład europejskiej trasy E373, która połączy Polskę z Ukrainą.
S12 - przebieg trasy
Zgodnie z planowanym przebiegiem drogi S12, jej trasa będzie mieć swój początek w Piotrkowie Trybunalskim, a dalej będzie wiodła przez Opoczno, Radom oraz Lublin. Koniec drogi ekspresowej S12 znajdzie się natomiast przy granicy z Ukrainą, w miejscowości Dorohusk. Droga ekspresowa S12 będzie mieć zatem swój początek w centrum kraju, ale stamtąd cały czas będzie prowadzić w kierunku wschodnim.
Mimo że trasa S12 będzie mieć największe znaczenie dla Lubelszczyzny, to jej przebieg obejmie również 2 inne województwa: łódzkie oraz mazowieckie.
Długość drogi S12 po ukończeniu wszystkich prac budowlanych ma wynosić 315 km.
S12 – kiedy zostanie oddana?
Ponieważ wiele odcinków drogi ekspresowej S12 znajduje się jeszcze w fazie planów, można jedynie prognozować odnośnie daty ukończenia całej inwestycji. O takich fragmentach S12, jak odcinek od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy województwa łódzkiego, wiadomo tylko tyle, że ich budowa będzie odbywać się w latach 2019-2023. Na ten sam okres zaplanowano prace przy obwodnicy Radomia, która będzie istotnym fragmentem drogi S12.
Poza tym, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w lipcu 2023 roku kierowcy będą mogli skorzystać z odcinka drogi S12 łączącego Piaski z Dorohuskiem. Żeby jednak tak się stało, niezbędny jest sprawny przebieg prac budowlanych na wszystkich 3 fragmentach tego odcinka S12, czyli:
- Piaski-Dorohucza;
- Dorohucza-Chełm;
- Cheł-Dorohusk.
S12 – co zostało zrobione?
Jak do tej pory drogowcy uporali się z budową trzech fragmentów trasy S12. Gotowymi odcinkami drogi S12 są (stan na październik 2017 r.):
- obwodnica Lublina;
- obwodnica Opoczna (inaczej droga krajowa nr 12);
- część obwodnicy Puław.
W przypadku obwodnicy Puław, która jak na razie składa się tylko z 12-kilometrowego fragmentu, prace są na II etapie. W jego ramach trasa S12 ma zostać poprowadzona od mostu na Wiśle, który jest najważniejszą częścią tego odcinka, do węzła Kurów-Zachód. To sprawi, że droga szybkiego ruchu S12 będzie mieć zapewnione połączenie z trasą S17.
Pomiędzy gotowymi a nieukończonymi odcinkami drogi ekspresowej S12 jest spora różnica, jeśli chodzi o czas realizacji, ponieważ większość z nich została włączona do Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, podczas gdy np. obwodnica Opoczna była w budowie już w 2010 roku.
S12 – cennik
Tak jak każda droga ekspresowa w Polsce, również trasa S12 jest dostępna za darmo dla kierowców aut osobowych o masie całkowitej do 3,5 tony, którzy chcą nią przejechać. Inaczej wygląda jednak sytuacja kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony, a także kierowców wszystkich autobusów, bez względu na ich masę całkowitą. Takie osoby będą musiały zapłacić za przejazd następującymi odcinkami drogi S12 (stan na październik 2017 r.):
- Michałówka – węzeł Garwolin Północ;
- węzeł Garwolin Północ – węzeł Garwolin Zachód;
- węzeł Garwolin Zachód - węzeł Garwolin Południe.
Opłata za przejazd wymienionymi odcinkami drogi ekspresowej S12 nie jest jednakowa dla każdego pojazdu także dlatego, że zależy od jego klasy emisji spalin. W związku z tym opłata za każdy przejechany kilometr trasą S12 może wynieść (stan na październik 2017 r.):
- od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
- od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.
Płatności za podróż drogą ekspresową S12 można dokonywać tylko elektronicznie. Płatność elektroniczna jest możliwa do zrealizowania za pomocą urządzenia viaAUTO, które przesyła informację o pojeździe do najbliższej bramki, a na jej podstawie wyliczana jest stawka za przejazd danym odcinkiem drogi ekspresowej S12.
Komentarze