S8
S8 to symbol jednej z najważniejszych polskich dróg ekspresowych. Trasa S8 ma szczególnie duże znaczenie dla Dolnego Śląska, gdyż pozwala mieszkańcom tego regionu szybko przedostać się do Warszawy. Poza tym droga S8 ma kluczowe znaczenie dla Podlasia, które przez długi czas uchodziło za region mocno odseparowany komunikacyjnie od południowo-zachodniej części Polski.
Co więcej trasa S8 jest istotnym fragmentem międzynarodowej drogi E67, która wiedzie od Pragi aż po Helsinki. Ponadto droga ekspresowa S8, a konkretnie jej odcinek Warszawa-Ostrów Mazowiecka, to część trasy o nazwie Via Baltica, która docelowo ma ułatwić przemieszczanie się między Warszawą i Tallinem, stolicą Estonii.
Co ciekawe jednym z celów, jaki od początku przyświecał powstaniu magistrali Wrocław-Białystok, było przeniesienie ruchu z "drogi śmierci", jak ze względu na częste i niebezpieczne wypadki nazywa się drogę krajową nr 8.
S8 - opis trasy
Mimo że droga S8 łączy Wrocław z Białymstokiem, to swój bieg rozpoczyna ona nie w stolicy Dolnego Śląska, lecz w miejscowości Magnice, gdzie łączy się z drogą krajową nr 8. Jednak już na obwodnicy Wrocławia trasa S8 zmienia swój status, ponieważ na krótką metę staje się częścią autostrady A8.
Koniec drogi S8 znajduje się w Białymstoku, gdzie łączy się ona z odcinkiem S19.
Podsumowując droga S8 przebiega przez 4 duże miasta – stolice regionów, czyli Wrocław, Łódź, Warszawę i Białystok. Poza tym trasa S8 ciągnie się przez 5 województw: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie i podlaskie.
Długość drogi S8
Docelowo droga ekspresowa S8 ma mieć 564,9 km długości. Zdecydowana większość odcinków trasy S8, o łącznej długości 433 km, została już oddana do użytku. W budowie jest jeszcze 107,9 km drogi S8.
Największe znaczenie przy powstawaniu drogi szybkiego ruchu S8 miało ukończenie odcinka Kobierzyce–węzeł Wieluń o długości ponad 106 km. Natomiast odcinki drogi S8, które są wciąż w budowie, mają maksimum kilkanaście km długości.
S8 – cennik
Opłaty za przejazd drogą S8 są wprowadzane na coraz to nowych odcinkach, jednak obowiązują one tylko ciężarówki i autobusy. Kierowcy samochodów osobowych mogą korzystać z "ekspresówki" S8 za darmo.
Koszty przejazdu trasą S8 różnią się w zależności od odcinka. Przykładowo za podróż ponad 70-kilometrowym fragmentem drogi S8 Łask-Wieluń trzeba zapłacić od 15 do 39 zł, a jazda 19-kilometrową trasą Łask-Rzgów to koszt rzędu 4-10 zł.
Wprowadzenie opłat za przejazd drogą S8 w województwie łódzkim spotkało się ze stanowczym oporem tamtejszych samorządów. Łódzcy samorządowcy argumentowali, że kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów będą jeździć innymi trasami, które są darmowe.
S8 - kiedy otwarcie?
Chociaż wiele odcinków drogi ekspresowej S8 zostało oddanych do użytku już w 2012 roku, niektóre z nich nadal są w budowie. Powstawanie drogi szybkiego ruchu S8 od początku wiązało i nadal wiąże się niestety z regularnymi opóźnieniami. Mimo to jeszcze w 2017 roku kierowcy mają skorzystać z drogi S8 na odcinku Zambrów-granica województwa podlaskiego, a także Mężenin-Jeżewo. Tak czy inaczej nadal nieznana jest dokładna data otwarcia całej drogi S8. Według niektórych prognoz cała droga S8 – lub jej ogromna część – będzie gotowa w trzecim kwartale 2018 roku.
S8 - plany rozbudowy
W dalszej przyszłości droga S8 ma zostać przedłużona aż do Kłodzka. Według pierwszych założeń dwupasmowa jezdnia będzie się kończyć w Łagiewnikach, skąd do Kłodzka droga S8 ma już powstawać w układzie 2+1, czyli takim, w którym 2 pasy są poprowadzone w jednym kierunku, a w kierunku przeciwnym – tylko 1.
S8 - ciekawostki
Prace związane z budową drogi S8 wiązały się z dwoma głośnymi znaleziskami archeologicznymi. W 2016 roku na odcinku węzeł Poręba-Ostrowia Mazowiecka zlokalizowano cmentarz z czasów I wojny światowej, na którym pochowano kilkudziesięciu żołnierzy z Niemiec.
Natomiast wcześniej, pod koniec 2015 roku, na powstającym odcinku trasy S8 w Żabikowie odkopano ponad 300 srebrnych monet z czasów, gdy w Polsce panowała dynastia Jagiellonów. Było to zarazem najcenniejsze odkrycie, jakiego dokonano w Polsce podczas budowy drogi od wielu lat.
Komentarze