Trwa ładowanie...
d3wti3x

A2

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons CC BY 4.0
Źródło: Wikimedia Commons CC BY 4.0

A2 to oznaczenie autostrady w budowie, która docelowo ma być łącznikiem zachodniej i wschodniej części Polski. Pod tym względem A2 przypomina autostradę A4, tyle że ta pierwsza wiedzie przez centrum kraju, zaś druga – przez południe.

A2 jest od 2014 r. nazywana "Autostradą Wolności". Droga A2 otrzymała taką nazwę dokładnie 4 czerwca, w 25. rocznicę wyborów parlamentarnych w Polsce z 1989 r. Tablica informująca o nadaniu takiej nazwy autostradzie A2 została odsłonięta w gminie Brwinów przez ówczesnego prezydenta Polski, Bronisława Komorowskiego, a także Joachima Gaucka, który w tamtym czasie był prezydentem Niemiec.

A2 – opis trasy

Początek autostrady A2 jest zlokalizowany w Świecku, na granicy polsko-niemieckiej. Po stronie naszych zachodnich sąsiadów A2 przechodzi w autostradę A12. Z kolei koniec drogi szybkiego ruchu A2 znajdzie się, po ukończeniu jej budowy, w miejscowości Kukuryki, gdzie położona jest granica z Białorusią. Kierowcy, którzy przekroczą przejście graniczne w Kukurykach, trafią na białoruską trasę M1.

Długość autostrady A2, po zakończeniu jej budowy, wyniesie 657 km Wikimedia Commons CC BY 3.0
Długość autostrady A2, po zakończeniu jej budowy, wyniesie 657 kmŹródło: Wikimedia Commons CC BY 3.0, fot: Sliwers/rzyjontko

Ważniejszymi miastami, przez które lub w pobliżu których został wytyczony bieg autostrady A2, są:

  • Słubice;
  • Nowy Tomyśl;
  • Poznań;
  • Konin;
  • Koło;
  • Zgierz;
  • Łowicz;
  • Skierniewice;
  • Pruszków;
  • Warszawa;
  • Mińsk Mazowiecki;
  • Biała Podlaska.

Docelowo autostrada A2 będzie położona na terenie 5 województw, czyli:

  • województwa lubuskiego;
  • województwa wielkopolskiego;
  • województwa łódzkiego;
  • województwa mazowieckiego;
  • województwa lubelskiego.

Co ciekawe pierwotnie A2 stanowiła samoistną trasę, jednak zmieniło się to w 2000 r., gdy włączono ją w skład drogi krajowej nr 2. Ponadto autostrada A2 jest częścią europejskiej drogi D30, która zaczyna się w porcie Cork w Irlandii i prowadzi przez Wielką Brytanię, Holandię, Niemcy i Białoruś aż do Rosji, konkretnie do Omska.

A2 – kiedy zostanie oddana?

Niestety ostateczna data oddania do użytku całej autostrady A2 nie jest jeszcze ustalona. Wszystko rozbija się o finanse, a właściwie ich brak, przez co nie może wystartować budowa odcinka A2 pomiędzy Siedlcami i granicą państwa w Kukurykach. Na pocieszenie kierowcy w 2020 r. otrzymają jedynie niewielki fragment A2 na linii węzeł Lubelska – obwodnica Mińska Mazowieckiego, który będzie mieć niecałe 15 km długości.

Autostrada A2 jest natomiast prawie w całości gotowa na zachód od Warszawy, gdzie kierowcy mogą podróżować takimi odcinkami, jak:

  • Świecko – Nowy Tomyśl;
  • Nowy Tomyśl - Konin;
  • Konin – Stryków;
  • Stryków – Warszawa (Konotopa);
  • Autostradowa Obwodnica Mińska Mazowieckiego.

Długość autostrady A2, po zakończeniu jej budowy, wyniesie 657 km. Będzie to więc jedna z najdłuższych tras w Polsce.

A2 – ceny

Opłaty na autostradzie A2 nie dotyczą każdego jej odcinka i nie wszędzie są takie same. A2 to bowiem jedna z kilku polskich autostrad, które są zarządzane częściowo przez podmiot związany z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a częściowo przez koncesjonariusza, firmę prywatną.

Kierowcy pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony muszą zapłacić za przejazd przez fragment A2 od Konina do Strykowa, który jest objęty systemem viaTOLL (pośrednio zarządza nim GDDKiA). Takie osoby mogą dokonać zarówno płatności manualnej (pobierając bilet na bramce i rozliczając się w punkcie poboru opłat), jak i elektronicznej. Płatności elektroniczne w systemie viaTOLL odbywają się przy pomocy urządzenia viaAUTO, które wysyła dane o pojeździe do kolejnych bramek, a na koniec obliczana jest należna kwota.

Ceny za przejazd A2 dla kierowców pojazdów do 3,5 t w systemie viaTOLL wynoszą (stan na październik 2017 r.):

  • 0,05 zł/km – płatność manualna dla kierowców motocykli;
  • 0,10 zł/km – płatność manualna oraz elektroniczna dla kierowców pojazdów samochodowych.

Co ciekawe jedynie z płatności elektronicznej mogą skorzystać osoby prowadzące autobusy (bez względu na ich masę całkowitą), a także pojazdy cięższe niż 3,5 t. Tacy kierowcy podlegają systemowi viaTOLL na następujących odcinkach A2 (stan na październik 2017 r.):

  • Modła (od skrzyżowania z drogą gminną nr 48203P) - węzeł Konotopa;
  • Choszczówka Dębska (od skrzyżowania z drogą gminną nr 220207W) - węzeł Kałuszyn.

W przypadku kierowców pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz wszystkich autobusów inaczej wygląda również kwestia stawek za przejazd autostradą A2. Są one bowiem zależne zarówno od masy pojazdu, jak i normy emisji spalin, jaką spełnia (im nowszym normom odpowiada dany pojazd, tym niższa jest opłata za korzystanie z A2). W przeliczeniu na kilometr ceny na A2 w systemie viaTOLL wynoszą dla prowadzących ciężkie pojazdy (stan na październik 2017 r.):

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 t oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 t.

Inaczej wygląda sytuacja na odcinku A2 pomiędzy Koninem, Nowym Tomyślem i przejściem granicznym w Świecku, gdzie wysokość opłat ustala koncesjonariusz. Kierowcy najlżejszych, dwuosiowych pojazdów oraz motocykli zapłacą tam 0,2 zł/km (na odcinku A2 Świecko – Nowy Tomyśl) lub 0,38 zł (odcinek A2 Nowy Tomyśl – Konin). Z kolei podróż tymi samymi fragmentami A2 dla osób prowadzących większe pojazdy wynosi odpowiednio 0,46 zł/km oraz od 0,58 do 3,8 zł/km, w zależności m.in. od liczby osi samochodu (stan na październik 2017 r.).

d3wti3x

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3wti3x
d3wti3x
d3wti3x
Więcej tematów
d3wti3x