Dopuszczalna masa całkowita: dlaczego jest tak istotna?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów, dotyczących pojemności i mocy silnika, liczby miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród nich jest jeszcze jeden, często lekceważony - DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita.

Określa on masę pojazdu na postoju wraz z osobami i ładunkiem. Przekroczenie tego parametru niesie za sobą negatywne konsekwencje i jest szczególnie niebezpieczne. Zwiększenie masy pojazdu powoduje, że jego zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona, co może doprowadzić do wypadku. Obciążony samochód potrzebuje dłuższego odcinka, by się zatrzymać. Dodatkowo, kierowcy mogą być nieświadomi wolniejszej reakcji pojazdu na skręcenie kierownicą i przez to ryzyko udziału w niebezpiecznym zdarzeniu jest większe.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Przeładowany samochód - szczególnie nieprawidłowo załadowany, z niesymetrycznie ułożonym ładunkiem - w sytuacji zmiany pasa ruchu lub nagłego skrętu może wpaść w poślizg, a nawet się wywrócić. Oprócz przestrzegania limitów ładowności bardzo ważne jest prawidłowe rozmieszczenie bagażu. Źle zabezpieczony bagaż podczas jazdy i manewrów może się przesunąć i doprowadzić do zmiany środka ciężkości, a w konsekwencji do nieoczekiwanej zmiany toru jazdy w razie konieczności wykonania nagłego manewru. Pamiętajmy też, by ładunek nie utrudniał prowadzenia pojazdu kierującemu i nie zasłaniał widoczności świateł, tablicy rejestracyjnej i kierunkowskazów.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Przeciążony pojazd powoduje też, że opony szybciej się grzeją. Powinniśmy pamiętać, by wraz z liczbą osób w samochodzie rosło ciśnienie w oponach. Informacje na temat odpowiednich wartości ciśnienia znajdują się w instrukcji pojazdu albo są umieszczone w samochodzie, najczęściej na drzwiach kierowcy albo przy wlewie paliwa. Zmiana masy samochodu ma wpływ na światła. Powinniśmy je regulować w zależności od obciążenia pojazdu, w starszych samochodach sami, a w nowoczesnych, automatycznie ustawianych, powinniśmy przynajmniej raz w roku sprawdzić poprawność ich ustawienia na stacji diagnostycznej lub w serwisie.

Przekraczanie masy całkowitej najczęściej kojarzone jest z samochodami ciężarowymi, jednak problem ten dotyczy również samochodów osobowych. Konsekwencje przeładowania pojazdu mają niebagatelny wpływ na jego zachowanie i nasze bezpieczeństwo, dlatego bez wyjątków powinniśmy zachować staranność w układaniu bagażu i pilnowaniu jego właściwej masy. Informację o dopuszczalnej masie całkowitej znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym - dopuszczalna masa całkowita - pozycja oznaczona kodem F.2.

Źródło: Szkoła Auto Skoda

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła