Trwa ładowanie...
d1vi5n5

S19

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Źródło: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

S19 to droga ekspresowa, która będzie przebiegać przez prawie cały wschód kraju. Jednak trasa S19 będzie mieć duże znaczenie nie tylko dla ruchu drogowego w samej Polsce, gdyż docelowo ma połączyć dwie granice: ze Słowacją oraz z Białorusią.

S19 - opis trasy

Początek drogi ekspresowej S19 będzie zlokalizowany w Kuźnicy Białostockiej, gdzie znajduje się polsko-białoruskie przejście graniczne. Z kolei koniec trasy S19 znajdzie się w Barwinku, gdzie Polska graniczy ze Słowacją. Ponadto przebieg drogi S19 obejmie takie miejscowości, jak:

  • Kuźnica;
  • Sokółka;
  • Korycin;
  • Knyszyn;
  • Dobrzyniewo Duże;
  • Choroszcz;
  • Siemiatycze;
  • Nisko.

Jeśli chodzi o duże miasta, najwięcej mówi się o drodze S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. Takie połączenie, jak S19 Lublin-Rzeszów od dłuższego czasu jest postrzegane jako rozwiązanie mające mocno poprawić komunikację pomiędzy tymi miastami, które cieszą się opinią kluczowych ośrodków dla rozwoju Polski Wschodniej. Ponadto trasa S19 połączy je ze stolicą Podlasia - Białymstokiem.

Przebieg drogi S19 obejmie takie miejscowości, jak m.in.: Kuźnica, Sokółka, Korycin, Knyszyn. Wikimedia Commons CC BY 3.0
Przebieg drogi S19 obejmie takie miejscowości, jak m.in.: Kuźnica, Sokółka, Korycin, Knyszyn.Źródło: Wikimedia Commons CC BY 3.0, fot: Sliwers/rzyjontko

Tym samym droga szybkiego ruchu S19 będzie spoiwem pomiędzy województwem podlaskim, lubelskim oraz podkarpackim. Co więcej fragment trasy S19 będzie przebiegać też przez województwo mazowieckie, tyle że z dala od Warszawy.

Droga S19 ma być ponadto częścią trasy międzynarodowej Via Carpatia, która będzie prowadzić przez 7 państw, z Litwy aż do Grecji.

Długość drogi S19 docelowo wyniesie około 570 km.

S19 - kiedy będzie gotowa?

Ponieważ trasa szybkiego ruchu S19 została objęta rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na okres od 2014 do 2023 roku, jej powstanie raczej nie jest zagrożone ewentualnym brakiem funduszy.

Niemniej kierowcy, którzy będą chcieli skorzystać z każdego kilometra drogi S19, muszą się uzbroić w cierpliwość. Powód? Ostatni fragment magistrali S19 powstanie najprawdopodobniej dopiero w 2025 r., choć to na tyle odległa przyszłość, że nie można traktować tej informacji jako całkowicie pewnej. Konkretnie chodzi o część S19 pomiędzy Sokółką i Kuźnicą, której budowa ruszy nie wcześniej niż w 2022 r.

Według wstępnych prognoz nieco szybciej, bo w 2023 r., otwarty dla ruchu powinien być fragment trasy S19 na linii Korycin - Sokółka. Bardzo możliwe, że w tym samym roku zakończą się prace przy budowie odcinka S19 Choroszcz - Ploski.

Ponadto na razie tylko planem jest stworzenie znacznej części S19 w województwie lubelskim - dotyczy to zarówno fragmentu drogi od jego granicy z Mazowszem po Lubartów (przez Międzyrzec Podlaski), jak również z Lubartowa, przez Lublin, do Kraśnika. Co ciekawe między Lubartowem i Lublinem S19 ma łączyć się z drogą ekspresową S17.

Poza tym trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy S19 od Kraśnika do granicy Lubelszczyzny oraz Podkarpacia (stan na październik 2017 r.).

Mimo że w województwie podkarpackim budowa S19 nie dotyczy jeszcze każdego odcinka, to dla wielu z nich zorganizowano już przetargi. Znana jest też data ukończenia fragmentu S19 biegnącego od Lasów Janowskich (granicy z województwem Lubelskim) do miejscowości Nisko. Kierowcy będą mogli z niego korzystać od 2021 r.

Gotowe odcinki S19

Chociaż ogromna część drogi ekspresowej S19 nie została jeszcze wybudowana, to niektóre jej fragmenty zostały już oddane do użytku kierowcom. Są to (stan na październik 2017 r.):

  • odcinek Stobierna - Rzeszów;
  • odcinek Rzeszów - Świlcza;
  • odcinek Sokołów Małopolski - Stobierna;
  • obwodnica Kocka oraz Woli Skromowskiej;
  • obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego;
  • zachodnia obwodnica Lublina (odcinek Lublin Sławinek - Lublin Węglin);
  • północna obwodnica Lublina (odcinek Lublin Sławinek - Lublin Rudnik).

Ciekawym przypadkiem jest ukończona już obwodnica Wasilkowa, która pierwotnie miała wchodzić w skład trasy S19, jednak po modyfikacji jej przebiegu ostatecznie stała się częścią drogi krajowej numer 19.

S19 - ceny

Za przejazd trasą S19 nie muszą płacić osoby prowadzące samochody osobowe oraz inne pojazdy, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Nie dotyczy to jednak kierowców autobusów, które nie są wyłączone z opłat nawet w przypadku najlżejszych pojazdów tego typu. Poza tym za podróż drogą ekspresową S19 zapłacą kierowcy samochodów ciężarowych i innych pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

Jednak nie tylko ciężar pojazdu wpływa na cenę, jaką trzeba zapłacić za korzystanie z drogi S19. Istotna jest również norma emisji spalin, którą spełnia dane auto. Kierowcy pojazdów przyjaznych środowisku mogą bowiem płacić niższe kwoty za jazdę trasą S19. Stawki za kilometr wyglądają następująco (stan na październik 2017 r.):

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

Przejazd trasą S19 dla pojazdów z powyższych grup jest płatny na odcinkach o łącznej długości 20 kilometrów. Zaliczają się do nich (stan na październik 2017 r.):

  • węzeł Lublin Sławinek - węzeł Lublin Szerokie;
  • węzeł Lublin Szerokie - węzeł Lublin Węglin;
  • Stobierna - węzeł Jasionka;
  • węzeł Jasionka - węzeł Rzeszów Wschód;
  • węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Śliwcza.

Kierowcy, którzy chcą przejechać powyższymi fragmentami drogi S19 i podlegają opłatom, mogą je wnieść tylko w sposób elektroniczny. Wymaga to posiadania urządzenia viaAUTO, które przesyła informację o pojeździe do bramki, i to na jej podstawie obliczana jest wysokość należnej kwoty.

d1vi5n5

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vi5n5
d1vi5n5
d1vi5n5
Więcej tematów
d1vi5n5