S11
S11 to droga ekspresowa, która ma za zadanie połączyć kurorty z centralnego i wschodniego wybrzeża Morza Bałtyckiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
S11 – przebieg trasy
Droga S11 będzie przebiegać przez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie oraz śląskie. Początek trasy S11 będzie zlokalizowany w Starych Bielicach pod Koszalinem. Pyrzowice na Śląsku będą z kolei ostatnią miejscowością, do której droga S11 zaprowadzi kierujących.
Najważniejszymi miastami, przez które będzie przebiegać trasa S11, są Koszalin, Piła, Poznań, Kluczbork i Ostrów Wielkopolski. Poza tym droga ekspresowa S11 będzie też wiodła m.in. przez Chodzież, Jarocin, Kępno czy Tarnowskie Góry.
Co ciekawe przebieg trasy S11 będzie prawie taki sam, jak w przypadku DK11, która jest szlakiem wielu turystów jadących na wakacje nad Morze Bałtyckie (korzystają z niej zwłaszcza Ślązacy i Wielkopolanie). Jednak droga szybkiego ruchu S11 będzie mieć duże znaczenie nie tylko na poziomie krajowym, ale również lokalnym. Ma ona bowiem stanowić obwodnicę takich miast, jak:
- Koszalin (zachód miasta);
- Szczecinek;
- Piła (wschód);
- Oborniki;
- Poznań (zachód);
- Jarocin;
- Kórnik;
- Ostrów Wielkopolski;
- Kępno;
- Kluczbork;
- Lubliniec (zachód);
- Środa Wielkopolska.
Jeśli chodzi o długość drogi S11, docelowo ma ona liczyć 550 km.
S11 – kiedy powstanie?
Ogromna większość fragmentów drogi S11 znajduje się nadal w fazie planów. Realizacja wielu z nich zacznie się w 2019 roku i potrwa co najmniej do 2022 roku. Nie będzie to jednak termin ukończenia budowy drogi S11, ponieważ takie odcinki, jak Kórnik – Ostrów Wielkopolski, Ostrów Wielkopolski – Piła czy Szczecinek – Piła będą powstawać dopiero w latach 2022-2026.
Co ciekawe plan budowy drogi ekspresowej S11 zakłada, że na każdym odcinku ma być ona drogą dwujezdniową.
Ukończone odcinki drogi S11
Odcinki trasy S11, które zostały ukończone i oddane do użytku kierowcom, znajdują się póki co tylko na terenie województwa wielkopolskiego (stan na październik 2017 r.), a są to:
- zachodnia obwodnica Poznania;
- obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego;
- obwodnica Jarocina.
Łączna długość dotychczas wybudowanych fragmentów drogi szybkiego ruchu S11 wynosi 86,5 km.
S11 – cennik
Kierowcy aut osobowych o masie całkowitej do 3,5 tony nie muszą płacić za przejazd trasą S11, ponieważ jest to droga ekspresowa, a nie autostrada. Nie dotyczy to jednak kierujących pojazdami powyżej 3,5 tony, a także kierowców wszystkich autobusów, bez względu na masę całkowitą tych pojazdów. Te osoby muszą zapłacić za podróż następującymi odcinkami S11:
- węzeł Poznań Północ – węzeł Poznań Zachód;
- węzeł Poznań Krzesiny – węzeł Kórnik Południe (stan na październik 2017 r.).
Opłata za przejazd powyższymi fragmentami drogi szybkiego ruchu S11 nie jest jednakowa dla każdego pojazdu, lecz uzależniona od klasy emisji spalin. W związku z tym opłata za każdy przejechany kilometr trasą S11 waha się w przedziale:
- od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
- od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton (stan na październik 2017 r.).
Płatności za podróż drogą ekspresową S11 można dokonywać wyłącznie w sposób elektroniczny. Płatność elektroniczna odbywa się za pośrednictwem urządzenia viaAUTO, które przesyła informację o pojeździe do najbliższej bramki. Stawka za podróż danym fragmentem drogi ekspresowej S11 jest następnie obliczana na podstawie tej informacji.
S11 - ciekawostki
W 2006 roku, czyli na długo zanim drogowcy rozpoczęli pierwsze prace przy budowie trasy S11, zostało założone Stowarzyszenie Gmin, Powiatów i Województw "Droga S11", które miało na celu przyspieszyć jej powstanie. Inicjatorem był ówczesny wicemarszałek Senatu RP, Marek Ziółkowski, który chciał, by współpraca na linii samorządy – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uległa poprawie.
Komentarze