Kawasaki robi trójkołowy motocykl. Powstaje nowy trend

W internecie pojawiły się rysunki patentowe Kawasaki przedstawiające trójkołowy motocykl. Ma on dwa koła z przodu i działa niemal tak samo, jak kilka innych takich modeli trójkołowców dostępnych na rynku. Istnieje szansa, że będzie nim można jeździć na prawo jazdy kategorii B.

KawasakiTrójkołowe kawasaki ma mieć tradycyjne zawieszenie.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kawasaki
Szymon Jasina

Plotki o trójkołowym motocyklu Kawasaki pojawiają się od pewnego czasu, ale tym razem mamy porządny dowód na to, że Japończycy pracują nad takim modelem. W sieci pojawiły się szkice patentowe prezentujące trójkołowca Kawasaki i od razu zdradzają one ważne szczegóły konstrukcyjne. Jak się okazuje, w tym przypadku inżynierowie postanowili stworzyć trójkołowy model tak, aby był jak najtańszy.

W odróżnieniu od wielu innych podobnych konstrukcji, trójkołowy motocykl Kawasaki będzie miał tradycyjny widelec przedniego zawieszenia, na którego dole dostanie umieszczony mechanizm odpowiedzialny za ruch kół względem siebie podczas pokonywania zakrętów. Jest to rozwiązanie dużo prostsze niż całe ruchome zawieszenia. Efekt jednak ma być praktycznie identyczny, więc tak samo zaletą trójkołowego modelu Kawasaki będzie większa stabilność i przyczepność w zakrętach. Jest też prawdopodobne, że motocykl ten będzie mniejszy niż Yamaha Niken, co w połączeniu z bardziej tradycyjną konstrukcją powinno oznaczać mniejszą cenę. W takim przypadku nie byłaby to bezpośrednia konkurencja dla sporej yamahy.

Trójkołowe skutery czy motocykle to nietypowe konstrukcje, które zyskują ostatnio na popularności. Wśród skuterów znajdziemy takie modele jak Yamaha Tricity, Peugeot Metropolis, Piaggio MP3, a niedawno zostało zaprezentowane też Kymco CV3. Wszystkie te modele zostały stworzone dla osób, które nie do końca pewnie czują się na jednośladach, ale dzięki homologacji L5e w Polsce mają dodatkową zaletę – mimo sporych silników i mocy, mogą nimi jeździć też osoby, które mają prawo jazdy kategorii B od przynajmniej trzech lat.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku Yamahy Niken. Z powodu umieszczenia zawieszenia po zewnętrznych stronach kół, ich rozstaw wynosi 410 mm, a homologacja L5e wymaga przynajmniej 460 mm, a to oznacza, że do jazdy tym motocyklem niezbędne jest prawo jazdy kategorii A. Zastosowanie tradycyjnego widelca oznacza, że przednie koła w trójkołowcu Kawasaki powinny być dalej od siebie, a co za tym idzie, motocykl ten może spełnić wymogi homologacji L5e. Dzięki temu byłby on dostępny w Polsce dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B, a to bardzo by podniosło atrakcyjność tego modelu w naszym kraju.

Motocykle i skutery z dwoma kołami z przodu wciąż są czymś wyjątkowym, a dla wielu ich zalety nie rekompensują wyższej ceny, jednak widać, że producenci mają zamiar podążać tym trendem. Takie maszyny mogą zachęcić osoby, które chcą mieć więcej pewności i przyczepności podczas jazdy, a w naszym kraju dodatkowo stają się opcją dla kierowców samochodów. O tym, czy faktycznie maszyny tego typu zyskają większą popularność, przekonamy się w ciągu najbliższych lat.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025