Yamaha Niken: trzy koła dla lepszego prowadzenia

Yamaha posiada w swojej ofercie unikatowy model. Niken to motocykl turystyczny z dwoma kołami z przodu. To nietypowe rozwiązanie pozwala na szybsze i pewniejsze pokonywanie zakrętów nawet przy gorszej pogodzie. Dzięki temu sprawdzi się podczas dłuższych wypraw, a także zapewni wyjątkowe wrażenia podczas jazdy.

Yamaha NikenYamaha Niken
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Yamaha
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Yamaha Niken powstaje od 2018 r., ale nie była pierwszym takim trójkołowcem japońskiej marki. Taką samą koncepcję realizują skutery Tricity – w Europie dostępne w wersji 125 i 300. Jednak w przypadku Yamahy Niken mamy do czynienia z dużym motocyklem, który nie tylko wyglądem, ale też rozwiązaniem technicznym przedniej osi różni się od Tricity. Zawieszenie zamiast po wewnętrznej stronie przednich kół (jak w skuterach) zostało umieszczone na zewnątrz. Jednak zmiana ta ma m.in. w Polsce poważne konsekwencje.

Posiadacze prawa jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat mogą jeździć nie tylko motocyklami z silnikami do 125 cm3, ale też motocyklami trójkołowym. W tym drugim przypadku nie ma ograniczenia mocy ani pojemności silnika, ale motocykle takie muszą posiadać europejską homologację L5e. Jednym z jej warunków jest, aby koła znajdujące się na jednej osi były oddalone o przynajmniej 460 mm od siebie. W przypadku Yamahy Niken jest to 410 mm, a to oznacza, że do jazdy na tym motocyklu potrzebne jest prawo jazdy kategorii A.

Yamaha Niken
Yamaha Niken © Materiały prasowe | Yamaha

Napęd Yamahy Niken

Jeśli chodzi o silnik zamontowany w Yamasze Niken, to jest to trzycylindrowa rzędowa jednostka o pojemności 847 cm3, która generuje 115 KM przy 10 000 obr./min i 87,5 Nm przy 8500 obr./min. Napęd przenoszony jest na tylne koło za pomocą łańcucha. Silnik ten wykorzystywany jest też w takich modelach jak Yamaha MT-09 czy turystyczna Yamaha Tracer 900. W przypadku modelu Niken zmieniono oprogramowanie zarządzające pracą jednostki napędowej i przełożenia skrzyni biegów, które dostosowane są do tej maszyny.

Dwa przednie koła w Yamasze Niken

Tym, co wyróżnia Yamahę Niken, są oczywiście dwa przednie koła. Umożliwiają one pochylenie się motocykla o 45 stopni, a zarazem zachowanie wyjątkowej stabilności. Przekłada się to możliwość szybszego pokonywania zakrętów oraz bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni. Technologia stworzona przez Yamahę na potrzeby swoich trójkołowych motocykli i skuterów nazywa się Leaning Multi Wheel, czyli LMW. Jednym z jego zadań jest użycie systemu kompensacji Ackermanna. O co w nim chodzi?

Yamaha Niken
Yamaha Niken © Materiały prasowe | Yamaha

W przypadku dwóch kół znajdujących się na jednej osi podczas jazdy w zakręcie muszą one pokonać różny dystans, a od osi zakrętu oddalone są o różną odległość. Jednym ze sposobów zaradzenia temu problemowi jest stworzona jeszcze na potrzeby powozów konnych geometria Ackermanna. W przypadku Yamahy Niken mamy do czynienia z nowoczesną wersją tego systemu. W trakcie pokonywania zakrętu wewnętrzne koło skręca się o większy kąt niż zewnętrzne.

Zawieszenie umieszczone po zewnętrznych stronach 15-calowych przednich kół ma skok 110 mm i są to dwa widelce typu upside-down. Opony wykorzystane na przedniej osi mają rozmiar 120/70 R 15, a dwie tarcze hamulcowe posiadają średnicę 298 mm. Z tyłu znalazło się 17-calowe koło z oponą 190/55 R 17 i tarczą hamulcową o średnicy 282 mm. Tylne zawieszenie o skoku 125 mm posiada regulację naprężenia wstępnego, dobicia i odbicia – pierwsze z nich można ustawić bez użycia narzędzi.

Yamaha Niken
Yamaha Niken © Materiały prasowe | Yamaha

Elektronika Yamahy Niken

Hamulce są oczywiście wyposażone w system ABS, ale turystyczna Yamaha Niken posiada też takie udogodnienia jak tempomat czy dwustopniowy system kontroli trakcji, którą można wyłączyć. Za oświetlenie drogi odpowiadają światła LED. Ciekawostką są pochodzące z Yamahy YZF-R1 lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami. Przed oczami kierowcy znajduje się biały wyświetlacz LCD z czarnym tłem, który zastępuje zegary i zapewnia dobrą widoczność nawet w słoneczne dni.

Konstrukcja Yamahy Niken

W Yamasze Niken zastosowano hybrydową ramę. Elementy układu kierowniczego ze stali połączono z aluminiową osią wahacza przy pomocy stalowej rury. Takie rozwiązanie zapewnia z jednej strony wytrzymałość i sztywność, a z drugiej elastyczność tam, gdzie jest to potrzebne. Aby obniżyć masę motocykla, zbiornik paliwa o pojemności 18 l wykonano z aluminium przy wykorzystaniu tej samej technologii, co w przypadku Yamahy YZF-R1.

Yamaha Niken
Yamaha Niken © Materiały prasowe | Yamaha

Wymiary Yamahy Niken

Yamaha Niken posiada stylistykę wpasowującą się w trend motocykli sportowo-turystycznych. Maszyna ta mierzy 2150 mm długości, 855 mm szerokości i 1250 mm wysokości. Rozstaw osi 1510 mm, a prześwit to 150 mm. Siedzisko znajduje się na wysokości 820 mm. Z powodu dwóch przednich kół i związanej z nimi technologii Yamaha Niken waży 263 kg.

Yamaha Niken GT

Oprócz modelu standardowego w ofercie znajduje się też Yamaha Niken GT. Jak wskazuje skrót GT, jest odmiana z wyposażeniem przydatnym podczas dłuższych podróży. Elementy te można też kupić oddzielnie jako akcesoria, ale w Yamasze Niken GT dostaje się cały zestaw. W jego skład wchodzą: wyższa szybka, kufry boczne, stelaż pod tylny kufer, podgrzewane manetki, podstawka centralna i dodatkowe gniazdo zasilania 12V.

Yamaha Niken
Yamaha Niken © Materiały prasowe | Yamaha

Cena Yamahy Niken

Yamaha Niken oferowana jest w jednym wariancie kolorystycznym – grafitowym z niebieskimi kołami i przednim zawieszeniem. Motocykl ten kosztuje 65 900 zł. Yamaha Niken GT natomiast ma czarne felgi i przednie widelce, ale za to posiada wiele czerwonych elementów nadwozia.

Yamaha Niken
Yamaha Niken © Materiały prasowe | Yamaha
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy