Elektryczne "125-tki". Pojadą szybko, ale nadal są na prawo jazdy kat. B
Jednoślady na prąd kojarzą się z dużymi i drogimi motocyklami lub przystępnymi cenowo odpowiednikami motorowerów czy małych skuterów. Czy jest coś pomiędzy? Okazuje się, że tak, choć dużego wyboru nie ma.
Kierowcy aut, którzy chcą przesiąść się na dwa kółka, mogą niechętnie sięgać po elektryczne maszyny. W końcu większość motocykli na prąd – takich jak np. Harley-Davidson LiveWire czy maszyny Energici – wymagają zrobienia kategorii A prawa jazdy. Z drugiej strony mamy elektryczne skutery i motorowery, które mogą rozczarowywać osiągami. Ich prędkość maksymalna jest prawnie ograniczona do 45 km/h.
Rozwiązaniem są tu odpowiedniki "125-tek", czyli motocykli i większych skuterów, którymi od 2014 roku może jeździć każdy, kto od przynajmniej 3 lat ma prawo jazdy kat. B. Taki elektryk musi spełniać dwa warunki: mieć maksymalnie 11 kW mocy i stosunek mocy do masy nieprzekraczający 0,1 kW na kg.
Wybór maszyn jest ograniczony, ale to nie oznacza, że ich nie ma. Oto 3 przykłady elektrycznych "125-tek" dostępnych na polskim rynku.
Niu NQi GTs
Dla tych, którzy szukają szybszego skutera, propozycję ma Niu. Model NQi GTs występuje w wariantach Sport oraz Plus, które różnią się pojemnością akumulatorów oraz ich producentami. Tak, akumulatorami, ponieważ w tym skuterze zamontowane są dwa. Każdy z nich można wyciągnąć i naładować w domu. Niu podkreśla, że 3,5 godziny ładowania wystarczy na "uzupełnienie" 100 km zasięgu.
Niezależnie od odmiany skuter napędzany jest silnikiem Boscha o mocy 3 kW i rozpędza się do 70 km/h. Deklarowany zasięg to nawet 135 km, choć oczywiście zależy to od stylu jazdy i używanego trybu (do wyboru są trzy: sport, dynamiczny oraz e-oszczędność). Cena? Od 14,4 tys. zł.
SuperSoco TC Max
Osoby szukające elektrycznego motocykla na kat. B powinny spojrzeć na flagowy model SuperSoco, czyli TC Max. To bardziej dojrzała wersja motoroweru TC, która oferuje lepsze osiągi, ale daje zacznie ograniczone możliwości konfiguracyjne. Tak naprawdę do wyboru jest tylko rodzaj felg – aluminiowe lub szprychowe.
"Sercem" maszyny jest silnik Boscha o mocy 5 kW, a napęd przekazywany jest paskiem. Prędkość maksymalna to 95 km/h, a deklarowany maksymalny zasięg wynosi 110 km. Tutaj również dostępne są 3 tryby jazdy. Ceny zaczynają się od 18 900 zł.
Vespa Elettrica L3
Włoską vespę zna każdy i warto wiedzieć, że od jakiegoś czasu występuje ona w elektrycznej odmianie pod nazwą Elettrica. Wybierając ten skuter, możemy postawić na jedną z trzech wersji, które różnią się prędkościami maksymalnymi i przez to – homologacją. Podstawowy wariant pojedzie 45 km/h, ale dwa wyższe osiągają już 52 i 70 km/h.
Dane techniczne każdego wcielenia Elettrica są takie same. Do napędu służy silnik elektryczny o szczytowej mocy 4 kW i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm. Maksymalny deklarowany zasięg to 100 km. Vespa jest najdroższym pojazdem z tego zestawienia. Ceny modelu z homologacją L3 zaczynają się od 29 900 zł.