Honda CBR125R – popularny sportowy motocykl na kategorię B
Popularność motocykli z silnikami 125 cm3 jest w Polsce bardzo duża. Wielu posiadaczy prawa jazdy kategorii B chce jednak jeździć na bardziej poważnie wyglądającej maszynie i tu naprzeciw oczekiwaniom wychodzą takie modele jak Honda CBR125R, która ma nadwozie sportowego motocykla.
Przepisy obowiązujące dziś w Polsce, ale też w wielu innych europejskich krajach powodują, że motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm3 cieszą się dużą popularnością. U nas widać to zarówno w wynikach sprzedaży nowych jednośladów (wśród motocykli stanowią ponad 50 proc.), jak i na rynku wtórnym, gdzie liczba ofert nawet starszych i mniej popularnych w innych krajach modeli jest bardzo duża.
Trend ten od lat widzą też producenci, którzy w przypadku motocykli z silnikami 125 cm3 nie ograniczają się jedynie do najprostszych, a przez to najtańszych modeli. Krótko mówiąc – jest w czym wybierać. Wśród "125-tek" są nakedy, cruisery, cafe racery, motocykle typu adventure i wiele innych. Nie brakuje też modeli sportowych, które przede wszystkim mają rozbudowane owiewki wzorowane na mocniejszych i szybszych maszynach, ale często są wyposażone w lepsze zawieszenie czy szersze koła, które rzeczywiście pozwalają na bardziej dynamiczną jazdę.
Oczywiście wszystko przy zachowaniu parametrów silnika pozwalających na prowadzenie takich motocykli z prawem jazdy kategorii A1 lub przez osoby, które mają prawo jazdy kategorii B od przynajmniej trzech lat. I właśnie z tego wynika popularność Hondy CBR125R. Z jednej strony należy ona do kultowej rodziny CBR, a z drugiej mogą na taką maszynę wsiąść kierowcy samochodów.
Pierwsza generacja Hondy CBR125R
Honda CBR125R zadebiutowała w 2004 r. i była następcą modelu NSR125, który powstawał w latach 1988-2001. Nowy motocykl otrzymał już bardzo dobrze znaną i lubianą wtedy nazwę CBR, która oznacza sportowe motocykle (również te najszybsze, jak dzisiejsza Honda CBR1000RR-R Fireblade o mocy 217 KM). Honda CBR125R nie była zupełnie nową konstrukcją, gdyż model ten praktycznie taki sam, jak wytwarzana od 2002 r. Honda CBR150R, która oferowana jest do dziś na rynkach Azji Wschodniej. Oba jednoślady produkowane były w tej samej fabryce w Tajlandii, a różnica w wielkości i mocy silnika wynikała z różnych przepisów w różnych regionach świata i "125-tka" przeznaczona była w znacznym stopniu na Europę.
Stylistycznie pierwsza Honda CBR125R wzorowana była na modelu CBR600F4i i właśnie takie upodabnianie sportowych "125-tek" do większych braci stało za sukcesem tych motocykli. Pierwsza generacja Hondy CBR125R miała 1920 mm długości, 675 mm szerokości i 1070 mm wysokości. Z płynami motocykl ten ważył 127 kg. Pokazuje to, że był on stworzony do jazdy w zatłoczonych miastach i jak najłatwiejszego manewrowania. Rozstaw osi wynosił 1294 mm, a prześwit 172 mm. Siedzenie znajdowało się na wysokości 776 mm.
Za napęd Hondy CBR125R przez cały czas jej produkcji (od 2004 do 2016 r.) odpowiadał ten sam jednocylindrowy chłodzony cieczą silnik o pojemności 124,7 cm3. Jego maksymalna moc wynosiła okrągłe 10 kW, czyli 13,6 KM osiągane przy 10 000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy był równy 10,4 Nm przy 8250 obr./min. Rozrusznik był elektryczny, a za przeniesienie napędu odpowiadała 6-biegowa skrzynia oraz łańcuch. Zbiornik paliwa w pierwszej generacji tego motocykla mieścił 10 l.
W obu generacjach również zawieszenie i hamulce były takie same. Zawieszenie nie należało do szczególnie zaawansowanych i z przodu opierało się o tradycyjny teleskopowy widelec o średnicy 31 mm, a z tyłu o pojedynczy wahacz. Przy przednim kole zamontowano jedną tarczę hamulcową o średnicy 276 mm z dwutłoczkowym zaciskiem. Sportowy charakter Hondy CBR125R nieco podkreślał fakt, że również z tyłu znalazł się hamulec tarczowy o średnicy 220 mm z jednotłoczkowym zaciskiem. Pierwsza odsłona tego motocykla miała przednią oponę w rozmiarze 80/90–17, natomiast tylną 100/80–17.
W 2007 r. miał miejsce lifting Hondy CBR125R. Największą nowością techniczną było zastąpienie gaźnika elektronicznym wtryskiem paliwa. Wizualnie natomiast motocykl ten upodobniono do produkowanej w tym samym czasie generacji Hondy CBR600RR, a widelec i wahacz tylnego zawieszenia malowano na czarno.
Druga generacja Hondy CBR125R
W latach 2011-2016 powstawała druga generacja Hondy CBR125R. I choć wiele elementów (jak silnik) pozostało bez większych zmian to już cała konstrukcja była nowa. Motocykl ten mierzył teraz 1946 mm długości, 704 mm szerokości, 1089 mm wysokości i zważył 137 kg. Do tego siedzenie znajdowało się na wysokości 795 mm, rozstaw osi wzrósł do 1310 mm, a prześwit do 185 mm. Zatem nowy model był nieco większy od poprzednika. Co bardziej znaczące – zbiornik paliwa zwiększono do 13 l, co dawało spory zasięg.
Jednak było też innych ważnych zmian. Nowa Honda CBR125R otrzymała szersze opony – 100/80–17 z przodu i 130/70–17 z tyłu. Natomiast kąt nachylenia przedniego zawieszenia zwiększono z 25 do 35 stopni. Stylistycznie motocykl ten natomiast wyglądał niemal identycznie jak debiutujący w tym samym roku model CBR250R, a to oznaczało, że był wzorowany na Hondzie VRF1200F.
Honda CBR125R na rynku wtórnym
Honda CBR125R jest popularnym modelem na rynku wtórnym dzięki swojemu wyglądowi, ale też dobrze kojarzącej się nazwie. Mimo tego ceny tego motocykla nie są wysokie i wahają się w przedziale 5-10 tys. zł w zależności od rocznika i stanu maszyny.