Honda Shadow – rodzina popularnych japońskich cruiserów

Honda Shadow to linia cruiserów japońskiej marki oferowana od pierwszej połowy lat 80. i na niektórych rynkach obecna do dziś. Niezależnie od wielkości jednostki napędowej wszystkie maszyny spod znaku Shadow mają wygląd klasycznych cruiserów i napędzane są dwucylindrowymi widlastymi silnikami chłodzonymi cieczą.

Honda Shadow VT1100cHonda Shadow VT1100c
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Blupupher
Szymon Jasina

Honda Shadow nie jest aktualnie oferowana w Polsce wśród nowych motocykli japońskiego producenta (ale jest dostępna np. w USA), jednak niezależnie od wersji należy do popularnych propozycji rynku wtórnego. Motocykle te mają klasyczną stylistykę cruiserów, a przy tym są atrakcyjne cenowo. To cały czas przyciąga motocyklistów, którzy chętnie kupują takie maszyny, a później nierzadko je customizują.

Nie bez znaczenia jest też to, że Honda Shadow sprzedawana była w różnych wydaniach. Nie tylko jako bardziej poważne maszyny z większymi silnikami (1100), ale też jako cruisery dla początkujących motocyklistów, czy po prostu osób, które nie chcą przeznaczać większych pieniędzy na motocykl (125).

Honda Shadow zadebiutowała w 1983 r. w dwóch wersjach – VT500c i VT750c. Celem tego modelu było podbicie rynku amerykańskiego, na którym bardzo popularne były (i są do dzisiaj) cruisery, ale też sprzedaż w innych krajach, gdzie klienci chcieli motocykli tego typu, a przy tym niekoniecznie oczekiwali ogromnych silników. Już w 1984 r. w ofercie pojawiła się Honda Shadow VT700c. Było to efektem wprowadzenia w USA cła na motocykle z silnikami powyżej 700 cm3, które miało chronić sprzedaż lokalnych jednośladów. Przepis ten jednak szybko zniknął i już w 1985 r. w sprzedaży pojawiła się Honda Shadow VT1100c. W 1988 r. zadebiutowała najtańsza wtedy wersja VT600c, a odmiana VT800c zastąpiła "750-tkę".

Honda Shadow VT125c

Rozbudowa gamy miała miejsce również w Europie, gdzie pojawiła się odmiana z silnikiem 125 cm3. Wynikało to oczywiście z obowiązujących w wielu krajach Starego Kontynentu przepisów. Taka pojemność silnika pozwala na prowadzenie motocykla z prawem jazdy kategorii A1, a dziś m.in. w Polsce mogą nimi jeździć posiadacze prawa jazdy kategorii B (u nas muszą mieć przynajmniej trzyletni staż). W efekcie powstała Honda Shadow VT125c, która była produkowana do 2009 r.

Honda Shadow VT125c
Honda Shadow VT125c © Wikimedia Commons | Pascua Theus

Motocykl ten ma pewną szczególną cechę. Ponieważ miał on wyglądać jak klasyczny duży cruiser, to w odróżnieniu od niemal wszystkich jednośladów z silnikami o pojemności 125 cm3, model VT125c napędzany był przez dwucylindrową widlastą jednostkę. Inaczej od większości modeli z rodziny Shadow, w tym najmniejszym napęd przenoszony był za pomocą łańcucha.

Co ciekawe, z powodu możliwości jazdy tym motocyklem na kategorię B, Honda Shadow VT125c cieszy się sporym wzięciem na rynku wtórnym. Jej ceny to 10-18 tys. zł, a więc niewiele mniej od modeli z większymi silnikami.

Honda Shadow VT500c i VT600c

Podstawowymi wersjami poza "125-tką" były te z silnikami 500 i 600 cm3. Odmiana VT500c oferowana była od samego początku Hondy Shadow. Z mocą 55 KM nie był to szczególnie słaby motocykl, co pokazuje, że Shadow miał walczyć z dużymi graczami. W 1988 r. pojawiła się wersja z nieco większym silnikiem, czyli VT600c, ale był to słabszy model, który oferował 40 KM.

Dziś te dwie wersji Hondy Shadow należą do najtańszych na rynku wtórnym. Egzemplarze modelu VT500c z lat 80. kosztują do 10 tys. zł, natomiast "600-tki" (głównie z powodu tego, że są młodsze) to wydatek 10-15 tys. zł.

Honda Shadow VT750c

Najpopularniejszym modelem na rynku wtórnym jest Honda Shadow VT750c. Wynika to z faktu, że model ten w kilku różnych generacjach produkowany był nieprzerwanie przez lata. Początkowo napędzany był wałem, później pojawiła się wersja z łańcuchem, aby wreszcie znowu zagościł tam wał. Podobnie zmieniał się silnik, który początkowo miał kąt rozwarcia cylindrów równy 45 stopni, a później 52 stopnie (w wersji z łańcuchem i drugiej z wałem). I to właśnie te najnowsze modele są dziś najczęściej spotykane.

Honda Shadow VT750c
Honda Shadow VT750c © Wikimedia Commons

Honda Shadow w wersji z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 745 cm3, o rozwarciu cylindrów wynoszącym 52 stopnie i napędzie przenoszonym przez wał oferowana jest od 2003 r. i m.in. w USA sprzedawana jest do dziś. W zależności od konkretnej wersji, roku produkcji i stanu motocykle te kosztują dziś od kilkunastu tysięcy złotych, to ponad 20 tys. zł.

Honda Shadow VT1100c

Największą jednostką napędową montowaną w Hondzie Shadow była ta o pojemności 1099 cm3. Silnik ten niewiele się zmienił od swojej premiery w 1985 r. do końca produkcji w 2007 r. Wersja VT1100c miała konkurować z dużymi cruiserami, ale wywodziła się z rodziny maszyn średniej wielkości. W efekcie dziś ceny tego motocykla na rynku wtórnym nie odbiegają od wersji VT750c i bez problemu można znaleźć wiele egzemplarzy w cenach na poziomie do 20 tys. zł.

Jednak w przypadku tego modelu nie tak łatwo dostać motocykle z ostatnich lat produkcji. Wynika to ze spadającej wtedy popularności Hondy SHadow VT1100c, co ostatecznie doprowadziło do zakończenia jej produkcji. Wynikało to z rosnącej popularności większej Hondy VTX1300.

Popularny cruiser z drugiej ręki

Honda Shadow to model bardzo popularny na rynku używanych motocykli. Nic dziwnego – był chętnie kupowany jako nowy, ma odpowiedni dla cruiserów wygląd, niską cenę i duży wybór wersji. Co ciekawe, niezależnie czy się szuka odmiany z silnikiem 125 cm3 czy 1100 cm3 – ceny są podobne. Popularność tego modelu jest tak duża, że wiele egzemplarzy dostępnych teraz w Polsce to motocykle sprowadzone z USA, gdzie model ten był szczególnie popularny.

Honda Shadow VT800c
Honda Shadow VT800c © Wikimedia Commons | Alf van Beem

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury