Excelsior-Henderson może powrócić dzięki indyjskiej firmie Bajaj

Excelsior-Henderson to amerykańska marka motocykli swoimi korzeniami sięgająca pierwszych dekad motoryzacji. Teraz prawa do niej posiada indyjski Bajaj i bardzo prawdopodobne, że planuje przywrócić ją do życia. Można się spodziewać, że stałaby się konkurencją dla Harleya-Davidsona i Indiana.

Excelsior Super XExcelsior Super X z 1928 r.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Thesupermat
Szymon Jasina

Excelsior-Henderson to firma, która powstała z połączenia dwóch popularnych w pierwszych dekadach XX w. marek amerykańskich motocykli. Excelsior zasłynął między innymi tym, że stworzył pierwszy model, który oficjalnie osiągał prędkość 100 mil na godzinę. Natomiast Henderson znany był ze swoich 4-cylindrowych rzędowych silników umieszczonych w ramie tak, że wał korbowy znajdował się równolegle do osi motocykla. Pod koniec lat 20. był to też trzeci (za Harleyem-DavidsonemIndianem) najpopularniejszy producent motocykli w USA. Niestety, obie marki upadły w 1931 r.

Wreszcie w latach 90. - już jako Excelsior-Henderson - firma wróciła do życia. Plany były ambitne – nowa fabryka, duża sieć dilerska w całych Stanach i opracowana własnymi siłami cała konstrukcja wraz z silnikiem. Niestety, tak duża inwestycja spowodowała, że firma szybko zbankrutowała. Wyprodukowano jedynie 1950 egzemplarzy modelu Excelsior-Henderson Super X (w nawiązaniu do tak samo nazywającego się motocykla z okresu międzywojennego), który bezpośrednio konkurował z motocyklami Harleya-Davidsona.

Niedawno prawa do marki Excelsior-Henderson nabyła indyjska firma Bajaj, która jest drugim największym producentem motocykli w swoim kraju. Tak bogaty i solidny inwestor daje nadzieję na skuteczną reaktywację słynnej marki. Tym bardziej, że ostatnio Bajaj zaczął rejestrować nazwę Excelsior-Henderson w wielu krajach. Zatem, choć na razie nie ma oficjalnego potwierdzenia, to można się spodziewać, że powrót amerykańskiej marki jest już niemal pewny. Wpisuje się to w trend indyjskich i chińskich firm, które chętnie kupują znane nazwy i pod nimi chcą zaistnieć nie tylko na rodzimym rynku, ale też w Europie czy USA.

Pozostaje tylko pytanie, jakie motocykle będzie produkował nowy Excelsior-Henderson? Najbardziej oczywistą opcją wydaje się to, że stanie w szranki z Harleyem-Davidsonem i Indianem, a więc oferowanie dużych cruiserów (raczej z silnikami V2, a nie rzędowymi czwórkami). Jednak takie modele nie sprzedają się szczególnie dobrze w Indiach. Tam Bajaj na pewno chciałby powalczyć z Royalem Enfieldem, który też oferuje motocykle w klasycznym stylu, ale z małymi silnikami. Pozostaje nam zatem czekać na oficjalne informacje i trzymać kciuki, że tym razem Excelsior-Henderson powróci na dobre.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025