Zanim ruszysz w bezdroża

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jeśli wybierasz się w wyprawę terenową to sprawne auto jest tylko połową sukcesu. Ważny jest też ekwipunek. Podpowiadamy czego w wyposażeniu zabraknąć nie może.

W większości aut terenowych i SUV-ów fabrycznie montowane są opony całoroczne On Road, które dobrze spisują się na asfalcie. Na mokrej nawierzchni dużo lepiej sprawdza się ogumienie typu AT (All Terrain) i MT (Mud Terrain). Nie dość, że zapewniają lepszą przyczepność to również mają dużo większą odporność na uszkodzenia podczas jazdy po bezdrożach.

Jako że progi w "terenówce" znajdują się nawet kilkadziesiąt centymetrów nad podłożem do wymiany koła nie wystarczy zwykły lewarek. Należy zaopatrzyć się w lift-jacka, czyli urządzenie pozwalające na podniesienie auta na dużą wysokość. Można go również użyć jako wyciągarki.

Podczas off-roadu niezbędna jest lina holownicza. Spośród wielu dostępnych na rynku polecamy taśmę kinetyczną, która jest w stanie wytrzymać obciążenie do 14 ton. Dzięki wzmocnieniom przy pętlach można jej użyć również jako przedłużenia liny w wyciągarce.

Jeśli zdecydujemy się na pokonanie głębokich przeszkód wodnych to niezbędny okaże się snorkel - specjalną rurkę która wychodzi najczęściej z przedniego błotnika i kończy na wysokości dachu. Jej zadaniem jest doprowadzenie powietrza do silnika. Warto zainwestować w trapy - długie blachy mocowane do bagażnika dachowego. Stosuje się je jako mostek lub protezę twardego podłoża, pomagając wydostać się z podmokłego gruntu czy sypkiego piachu.

W wyposażeniu warto uwzględnić nawigację GPS pozwalającą na weryfikację topografii terenu za pomocą map satelitarnych, rastrowych (do odwzorowania małych obszarów) oraz topograficzne. Ważne, by urządzenie było odporne na wstrząsy, uszkodzenia oraz wodę.

Z wyposażenia "pozasamochodowego" ważna jest łopata lub saperka, która przyda się gdy ugrzęźniemy w błocie. Przyda się również latarka oraz kompresor powietrza. Jako że na bezdrożach stacji paliw raczej nie znajdziemy należy zaopatrzyć się w odpowiednią ilość paliwa.

Istotna jest też garderoba - niezbędne są kalosze, a nawet wodery (spodniobuty używane przez wędkarzy stojących w wodzie). Bardzo ważne są też rękawice ochronne i ubranie przeciwdeszczowe.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025