WAŻNE
TERAZ

Wyjątkowe liceum. 100 proc. frekwencji na edukacji zdrowotnej

Toyota opatentowała manualną skrzynię z automatycznym wrzucaniem luzu

Producenci samochodów cały czas szukają sposobów na ulepszenie swoich produktów, w tym na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Pomysłem Toyoty jest manualna skrzynia biegów, która posiada pewien stopień automatyzacji. Nie ułatwia on jednak samej zmiany przełożeń, tylko pozwala na oszczędność.

Toyota GT86
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Serwis motor1.com podjął się dokładnej analizy zgłoszonego patentu i doszedł do ciekawych wniosków. Dla użytkownika nowa skrzynia będzie wyglądała tak, jak klasyczne przekładnie manualne. Oznacza to standardową dźwignię i pedał sprzęgła. Jednak w samym podzespole mają być zamontowane siłowniki i kontroler sterujące sprzęgłem oraz pozwalające na automatyczne wrzucenie luzu. Ma to być odpowiednik trybu żeglowania znanego z wielu automatycznych skrzyń biegów.

Projekt ten ma jeszcze jedną cechę, która w praktyce działa podobnie jak w automatach. Jeśli w takich skrzyniach uruchomimy tryb manualny, to komputer nie pozwoli, aby zredukować przełożenia zbyt szybko (co mogłoby doprowadzić do uszkodzenia silnika) lub włączyć zbyt wysoki bieg (co doprowadziłoby do zgaszenia jednostki napędowej). Nowa skrzynia Toyoty ma mieć podobne zabezpieczenia, opierające się o element mechaniczny blokujący niepożądaną zmianę biegu.

Tryb żeglowania ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa. Pozostaje tylko pytanie, jak będzie działał w praktyce. Skrzynie automatyczne z taką opcją bywają bardziej lub mniej skuteczne. Te lepsze wykrywają, czy włączenie takiego trybu akurat ma sens – np. podczas jazdy z większą prędkością. Ponieważ nie można zapominać, że np. podczas dojeżdżania do świateł wrzucenie luzu się nie opłaca. Wynika to z faktu, że na biegu jałowym do silnika musi być dostarczane paliwo, a podczas hamowania silnikiem nie.

Za to zabezpieczenie przed nieprawidłową zmianą biegu ułatwi życie kierowcom, szczególnie tym mniej doświadczonym.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę