Sprawdzą, czy samochodowa elektronika widzi motocykle. Dziś jest to problem

Samochody są dziś wyposażone w mnóstwo systemów elektronicznych wspomagających kierowcę – od tych poprawiających bezpieczeństwo po te zapewniające komfort. Jak się jednak okazuje, często nie wykrywają one motocykli. W Europie chcą to zmienić.

Radary i kamery w samochodach nie zawsze wykrywają motocykleRadary i kamery w samochodach nie zawsze wykrywają motocykle
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Szymon Jasina

We współczesnych samochodach radary, lidary czy kamery monitorują drogę wokół pojazdu. Dzięki nim możliwe jest wykrycie ryzyka kolizji i uruchomienie autonomicznego hamowania awaryjnego. Co więcej, dają one pewien poziom autonomii jazdy, który wspomaga kierowcę. Mowa tu np. o adaptacyjnym tempomacie czy systemie utrzymywania na pasie ruchu. Wszystko to ma w założeniu poprawiać bezpieczeństwo. Okazuje się, że jeśli na drodze znajduje się motocykl, to niekoniecznie wszystko działa poprawnie.

Już w 2016 r. holenderska instytucja państwowa zajmująca się pojazdami na drogach (RDW) pokazała, że takie systemy jak adaptacyjny tempomat nie zawsze poprawnie wykrywają motocykle. Okazało się, że jeśli jednoślad jedzie skrajem pasa ruchu, to system może go nie zauważyć. W efekcie podczas wielu testów kierowca musiał zareagować, aby uniknąć zderzenia.

Od tego czasu zarówno RDW, jak i FEMA (Federacja Europejskich Związków Motocyklowych) lobbują, aby w Europie, ale też na świecie zmienić standardy testowania autonomicznych systemów w samochodach, aby lepiej wykrywały motocyklistów. Wreszcie się to udało. Od 2023 r. Euro NCAP będzie testować samochody również pod tym kątem.

W programie mają pozostać wszystkie dodatkowe testy, a nowe mają uwzględniać wykrywanie pieszych, rowerzystów i motocyklistów. W ten sposób Euro NCAP sprawdzi, czy elektroniczne systemy są bezpieczne dla mniej chronionych użytkowników dróg.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025