Samochód wykryje i ominie przechodniów

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Samochody wyposażane są w coraz to nowsze systemy wspomagające kierowcę i zapobiegające wypadkom. ABS, czy kontrola trakcji już dzisiaj nikogo nie dziwią. Coraz popularniejsze stają się systemy radarowe, czyli adaptacyjne tempomaty, które kontrolują odległość do poprzedzającego samochodu. Większym problemem jest jednak zapewnienie bezpieczeństwa pieszym.

Obraz
© (fot. Volvo)

Specjalne maski amortyzujące pieszego w razie wypadku, czy kamery termowizyjne stają się coraz popularniejsze w najdroższych autach. Jednak przedstawiciele firmy Continental zauważają problem i tłumaczą, że w Niemczech piesi biorą udział w prawie połowie wypadków prowadzących do śmierci. Dlatego pracują nad skomplikowanym systemem mającym temu zapobiec. Kamery (też termowizyjne) potrafią wykryć pieszego i poinformować o tym kierowcę. Jednak inżynierowie z Continentala chcą pójść krok dalej.

Stereoskopowa kamera (czyli połączenie dwóch, współpracujących ze sobą urządzeń) działa tak, jak przy produkcji filmów 3D. Oznacza to, że opiera się na tej samej zasadzie co ludzki wzrok. Dzięki temu oprócz wykrycia obiektu (np. pieszego) możliwe jest określenie w jakiej odległości się on znajduje. Taka informacja pozwala systemowi na wykrycie niebezpiecznej sytuacji i automatyczną reakcję. Jak tłumaczą twórcy systemu, podstawowym sposobem zapobiegania wypadkowi będzie automatyczne hamowanie, jednak już zapowiadają, że to nie wszystko.

W sytuacji, gdy komputer stwierdzi, że na bezpieczne zahamowanie jest już zbyt późno będzie starał się zbadać otoczenie i tak pokierować samochód, aby uniknął on zderzenia. Przedstawiciel firmy Continental, Wilfried Mehr, dodaje że w przyszłości system będzie wykrywał również dzieci, rowerzystów i osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich. Warto jednak zauważyć, że nie jest to jedynie rozwiązanie. Volvo w modelu S60 instaluje podobne urządzenie. W przypadku Szwedów opiera się ono na zwykłej kamerze współpracującej z radarem. Czy bardziej skomplikowany pomysł Continentala okaże się bardziej skuteczny? Przekonamy się już niedługo.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła