Volvo, co wypadków się nie boi
*Wraz z planowaną na 2010 rok premierą nowego Volvo S60, Szwedzi zaprezentują dwa nowe systemy bezpieczeństwa czynnego - Pedestrian Safety i Collision Warning with Full Auto Brake. Pierwszy wykryje pieszych na drodze samochodu, dugi zaś uchroni auto przed kolizją. *
Na ulicę wpada piłka. Za nią bez zastanowienia wybiega dziecko - tuż przed maskę zbliżającego się samochodu. Czy kierowcy uda się uniknąć wypadku? Jeśli kierowca nie zdąży zareagować - Volvo zrobi to za niego. Nowy system Pedestrian Safety (z ang. bezpieczny pieszy) zagwarantuje uniknięcie kolizji przy prędkości poniżej 25 km/h. System potrafi bowiem rozpoznac pieszych na drodze i odpowiednio wcześnie zareagować. - _ W większości wypadków jesteśmy w stanie zredukować skutki kolizji o około 75 procent. Nowe systemy Volvo Cars będą miały tym samym ogromny wpływ na ograniczenie śmiertelnych wypadków na drogach. Szacujemy, iż w niektórych wypadkach możliwe będzie ograniczenie śmiertelności nawet o 85 procent _ - mówi Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Volvo Cars
Jak się okazuje Volvo chce jak najbardziej pomóc kierowcy. Systemy mają reagować, kiedy kierujący zaśpi lub się zagapi. Jeśli ostrzeżony o niebezpiecznej sytuacji, nie zareaguje - system uruchamia hamowanie z pełną siłą. W takich wypadkach zadziała unowocześniony system Collision Warning with Full Auto Brake. Umożliwia on całkowite uniknięcie kolizji w przypadku gdy względna różnica prędkości między pojazdami wynosi mniej niż 25 km/h. Jeśli różnica jest większa, system w znacznym stopniu zmniejszy skutki kolizji.
Systemy - Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Safety wykorzystują nowy, działający w dwóch trybach radar zainstalowany w osłonie chłodnicy. Używają również kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby obok lusterka wstecznego oraz centralną jednostkę sterującą. Radar w połączeniu z kamerą umożliwia stałe monitorowanie drogi. Jego zadaniem jest wykrywanie obiektów i sprawdzani odległości, w jakiej się znajdują. Kamera natomiast służy do określenia, z jakiego rodzaju obiekty są w polu widzenia.
O zagrożeniu kierowca informowany jest za pomocą sygnału dźwiękowego oraz migającego światła na wyświetlaczu umieszczonym na przedniej szybie. Jeśli kierowca nie zareaguje na czas, a system uzna, że samochód jest blisko kolizji, uruchamiane jest hamowanie.
- _ W przeszłości koncentrowaliśmy się głównie na unikaniu kolizji z innymi pojazdami. Teraz dokonaliśmy ogromnego kroku naprzód prezentując funkcję poprawiającą bezpieczeństwo innych użytkowników dróg. Dodatkowo nasze systemy hamowania są teraz w stu procentach automatyczne _ - mówi Thomas Broberg - _ Ta technologia to ważny krok ku realizacji naszej długoterminowej wizji tworzenia samochodów Volvo, które nie ulegają wypadkom. _
Jakub Wielicki