Odchudzili sportowe maluchy. KTM pokazał nowe RC 390 i RC 125
Sportowe motocykle KTM RC 390 i RC 125 doczekały się nowej generacji. Zmiany są znaczące i mimo małych silników austriackie modele są bardzo dobrze wyposażone. KTM udowadnia, że do nowoczesnego i zaawansowanego sportu nie trzeba ogromnej mocy.
Podobnie jak w przypadku nakedów 125 Duke i 390 Duke, KTM zaprezentował dwie wersje swojego sportowego motocykla. Obie bazują na tej samej konstrukcji (znanej właśnie już z mniejszych "golasów" austriackiej marki). KTM RC 390 i RC 125 wyglądają niemal tak samo. Różnią się jednak nie tylko napędem, ale też zawieszeniem.
Jedyne sportowe modele KTM-a z homologacją drogową w nowej wersji są dużo bardziej zaawansowane niż wskazywałyby na to ich niezbyt pokaźne silniki. Inżynierowie przede wszystkim zadbali o zmniejszenie ich masy. Koła są lżejsze aż o 3,4 kg, co jest tym bardziej znaczące, że dotyczy to masy nieresorowanej. Dalsze 960 g udało się ściąć z systemu hamulcowego BeBre. Lżejsza o 1,5 kg jest też nowa rama modeli RC.
Oczywiście zmianą, która najbardziej się rzuca w oczy, jest stylistyka. Jak zapewnia KTM, w nowej generacji modeli RC niemal każdy panel został wymieniony. Motocykle te inspirowane są maszynami wyczynowymi. Są one zoptymalizowane aerodynamicznie, co pozwala na uzyskanie większych prędkości maksymalnych. Do tego nowy projekt owiewek ma za zadanie chronić kierowcę przed wiatrem, ale też lepiej zarządzać przepływem ciepłego powietrza wokół maszyny i motocyklisty.
KTM zadbał, by modele RC 390 i RC 125 mały łatwo demontowalne elementy nadwozia po to, aby można było szybko dostosować motocykl z drogowego na dostosowany do udziału w wyścigach. Zwiększono też pojemność zbiornika paliwa. Masy własne to odpowiednio 155 kg dla mocniejszego motocykla i 147 kg dla słabszego.
W obu modelach zastosowano przedni widelec WP Apex z możliwością regulacji odbicia i dobicia na 30 poziomach. W RC 390 z tyłu znalazł się amortyzator z możliwością regulacji napięcia wstępnego i odbicia. Natomiast w przypadku RC 125 też zastosowano nowy element, ale bez możliwości regulacji. Zestaw hamulcowy w obu przypadkach składa się na tarczę 320 mm i 4-tłokowy zacisk z przodu oraz tarczę 230 mm i 1-tłokowy zacisk z tyłu.
Silniki to znane już jednostki napędowe dostosowane do normy Euro 5. KTM RC 125 napędzany jest konstrukcją o pojemności 124,7 cm3, której maksymalna moc to 15 KM. KTM RC 390 natomiast ma silnik 373 cm3 dostarczający maksymalnie 44 KM.
W przypadku marki KTM RC 390 to najszybszy drogowy sportowy motocykl, a zatem otrzymał też rozwiązania, które raczej spodziewane są po maszynach wyższej klasy. W standardzie ma on systemy cornering ABS i kontrolę trakcji też uwzględniającą pochylenie maszyny. Opcjonalnie RC 390 może być wyposażony w quickshifter. Oba modele RC w miejscu zegarów mają kolorowy wyświetlacz.
Nowa generacja KTM-ów RC 125 i RC 390 będzie dostępna w sprzedaży od marca 2022 r.