Nowe przepisy o emisji samochodów. Producentów czekają srogie kary za oszustwa

Unia Europejska uszczelniła system kontroli nad producentami aut. Zgodnie z nowymi przepisami każdy nowy model pojazdu będzie badany niezależnie od producenta, a dodatkowo co roku mają odbywać się wyrywkowe kontrole produkowanych aut.

Unia Europejska wprowadza wyrywkowe badanie samochodów. Producenci będą musieli mieć się na baczności
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Afera Volkswagena mocno nadszarpnęła zaufanie do producentów samochodów i wpłynęła na odpływ klientów zdecydowanych na zakup diesla. Teraz wszystko ma się zmienić. 18 kwietnia 2018 r. Parlament Europejski przegłosował wprowadzenie nowego rozporządzenia o sposobie homologacji typów pojazdów, który zmienia zasady gry.

By samochód mógł zostać dopuszczony do sprzedaży w Unii Europejskiej, musi zostać sprawdzony według około 70 kryteriów - od bezpieczeństwa po emisję. Nowe przepisy zwiększą kontrolę nad tymi procedurami. Po wejściu w życie nowych przepisów producenci samochodów nie będą płacić za testy modeli bezpośrednio ośrodkom certyfikującym. Pieniądze będą przekazywać państwowemu urzędowi i to on będzie wypłacał należność ośrodkowi.

Co jednak ważniejsze, kontrola nad samochodem nie skończy się wraz z otrzymaniem zatwierdzenia typu. Przynajmniej jeden na 40 tys. wyprodukowanych egzemplarzy danego modelu będzie musiał przejść testy. Nie mniej niż 20 proc. spośród testów będzie musiało dotyczyć emisji i spalania. W razie odstępstw od norm Unia Europejska będzie nakładała kary – do 30 tys. euro, czyli 125 tys. zł, za każdy samochód, który wyjechał z fabryki.

Jeśli nowy system kontroli okaże się szczelny, producenci będą musieli mocno pracować nad elektryfikacją swoich ofert. Planowane nowe limity emisji CO2 będą na tyle restrykcyjne, że bez znacznego udziału hybryd i elektrycznych opcji w poszczególnych modelach nie uda się ich spełnić.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇