Nowe przepisy o emisji samochodów. Producentów czekają srogie kary za oszustwa

Unia Europejska uszczelniła system kontroli nad producentami aut. Zgodnie z nowymi przepisami każdy nowy model pojazdu będzie badany niezależnie od producenta, a dodatkowo co roku mają odbywać się wyrywkowe kontrole produkowanych aut.

Unia Europejska wprowadza wyrywkowe badanie samochodów. Producenci będą musieli mieć się na baczności
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Afera Volkswagena mocno nadszarpnęła zaufanie do producentów samochodów i wpłynęła na odpływ klientów zdecydowanych na zakup diesla. Teraz wszystko ma się zmienić. 18 kwietnia 2018 r. Parlament Europejski przegłosował wprowadzenie nowego rozporządzenia o sposobie homologacji typów pojazdów, który zmienia zasady gry.

By samochód mógł zostać dopuszczony do sprzedaży w Unii Europejskiej, musi zostać sprawdzony według około 70 kryteriów - od bezpieczeństwa po emisję. Nowe przepisy zwiększą kontrolę nad tymi procedurami. Po wejściu w życie nowych przepisów producenci samochodów nie będą płacić za testy modeli bezpośrednio ośrodkom certyfikującym. Pieniądze będą przekazywać państwowemu urzędowi i to on będzie wypłacał należność ośrodkowi.

Co jednak ważniejsze, kontrola nad samochodem nie skończy się wraz z otrzymaniem zatwierdzenia typu. Przynajmniej jeden na 40 tys. wyprodukowanych egzemplarzy danego modelu będzie musiał przejść testy. Nie mniej niż 20 proc. spośród testów będzie musiało dotyczyć emisji i spalania. W razie odstępstw od norm Unia Europejska będzie nakładała kary – do 30 tys. euro, czyli 125 tys. zł, za każdy samochód, który wyjechał z fabryki.

Jeśli nowy system kontroli okaże się szczelny, producenci będą musieli mocno pracować nad elektryfikacją swoich ofert. Planowane nowe limity emisji CO2 będą na tyle restrykcyjne, że bez znacznego udziału hybryd i elektrycznych opcji w poszczególnych modelach nie uda się ich spełnić.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła