Najlepsze i najgorsze projekty polskiego samochodu elektrycznego

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | Bartłomiej Zborowski
Tomasz Budzik

/ 17Nasz elektryczny

Obraz
© PAP | Bartłomiej Zborowski

Idea polskiego samochodu elektrycznego jest oczkiem w głowie obecnego rządu. By przyspieszyć prace nad pojazdem, spółka ElectroMobility Poland ogłosiła konkurs na wygląd karoserii przyszłego modelu. Oto wybrane przez nas prace.

Ministerialny plan promowania pojazdów elektrycznych zakłada, że w 2025 roku po polskich drogach będzie poruszać się milion samochodów o napędzie elektrycznym. Wśród nich ma znaleźć się polski samochód tego rodzaju. By stworzyć warunki dla powstania takiego auta, powołano do życia spółkę ElectroMobility Poland. To właśnie ona ogłosiła konkurs na nadwozie polskiego samochodu elektrycznego.

Nabór ofert już się skończył, a rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 12 września 2017 roku. Wyłonionych zostanie wówczas pięć projektów, na podstawie których powstaną jeżdżące prototypy. Formalne warunki uczestnictwa w konkursie spełniło 66 prac. 27 z nich zgłosiły biura projektowe, a 39 pochodzi od osób prywatnych.

W jury konkursu zasiadają specjaliści z dziedziny motoryzacji i projektowania, osoby znane czy sportowcy - m.in. Anna Dereszowska (aktorka) i Tomasz Czopik (kierowca rajdowy). Nagrodą w konkursie jest 50 tys. zł. Na swojej stronie internetowej spółka opublikowała wszystkie projekty, w przypadku których zgłoszenia spełniły wymogi formalne konkursu. Spośród nadesłanych propozycji wybraliśmy te, które w największym stopniu przykuły naszą uwagę.

/ 17Soul&Mind Brand Design

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Elektryczny samochód Andrzeja Lechowicza

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Samochód elektryczny Andrzeja Bożka

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Samochód elektryczny Jacka Surawskiego

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Samochód elektryczny Kamila Podolaka

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Samochód elektryczny. SG Architekci - Paweł Skibicki

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Remigiusz Skomro - LEM

Obraz
© Materiały prasowe

/ 17Elektryczny samochód Romana Kadlera

Obraz
© Materiały prasowe

Wśród nadesłanych zgłoszeń nie brakowało również propozycji nietypowych. Nie możemy się oprzeć wrażeniu, że część projektów to po prostu żart. Niektóre zaś wydają nam się tak mało szczegółowe, że stworzenie na ich podstawie jeżdżącego prototypu, wymagałoby sporego nakładu pracy projektowej. Na kolejnych slajdach przedstawimy te właśnie prace.

10 / 17Samochód elektryczny Adriana Andersa

Obraz
© Materiały prasowe

11 / 17Samochód elektryczny Aleksandry Sikory

Obraz
© Materiały prasowe

12 / 17Samochód elektryczny Jarosława Kałuskiego

Obraz
© Materiały prasowe

13 / 17Samochód elektryczny Łukasza Chłopka

Obraz
© Materiały prasowe

14 / 17Samochód elektryczny Andrzeja Kowalczuka

Obraz
© Materiały prasowe

15 / 17Samochód elektryczny Adama Kawałka

Obraz
© Materiały prasowe

16 / 17Born Electric

Obraz
© Materiały prasowe

17 / 17Samochód elektryczny Włodzimierza Szymczaka

Obraz
© Materiały prasowe

Jeśli przyjrzymy się pracom nadesłanym na konkurs ogłoszony przez ElectroMobility Poland, okaże się, że spośród 66 zgłoszeń, które spełniły wymagania formalne, tylko kilka jest dopracowanych i na tyle interesujących, by - zrealizowane - mogły przyciągnąć oko potencjalnego klienta. Należy się jednak spodziewać, że nawet piątka, która zostanie wytypowana we wrześniu, nie nadawałaby się do przeniesienia na linię produkcyjną bez dopracowania szkiców.

Należy jeszcze pamiętać o tym, że narysowanie samochodu jest dopiero pierwszym krokiem na drodze do jego stworzenia. Optymiści argumentują, że w Polsce produkuje się praktycznie wszystkie części potrzebne do zbudowania samochodu. Jednak choć producenci o ugruntowanej renomie w dużej mierze opierają się dziś na gotowych rozwiązaniach oferowanych przez poddostawców, nie oznacza to, że złożenie samochodu jest dziecinie łatwe. Klienci mają coraz bardziej wyśrubowane wymagania w zakresie bezpieczeństwa, osiągów i niezawodności. By je spełnić, potrzeba nie tylko dużego nakładu pracy i praktycznej wiedzy, ale też potężnego zastrzyku pieniędzy. Przed przyszłymi twórcami polskiego samochodu elektrycznego długa i trudna droga. Czas pokaże, czy na jej końcu czeka sukces.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025