Trwa ładowanie...

Kierowcy chcą aut na prąd, ale uważają je za zbyt drogie

Zdecydowana większość polskich kierowców przebadana przez Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych interesuje się samochodami elektrycznymi, a 70 proc. uważa je za przyszłość motoryzacji. Jednak zakup auta na prąd rozważa w najbliższym czasie tylko 12 proc.

Kierowcy chcą aut na prąd, ale uważają je za zbyt drogieŹródło: PAP, fot: Rafał Guz
d2joget
d2joget

Z badania wynika, że pojazdami elektrycznymi interesuje się 91,6 proc. ankietowanych kierowców, ale tylko 12,4 proc. realnie rozważa jego nabycie. - Główną barierą są koszty zakupu takiego pojazdu, na które wskazało 57,3 proc. badanych. Kolejne przeszkody to brak rozbudowanej infrastruktury (47,4 proc. wskazań) oraz mniejszy zasięg pojazdów elektrycznych, na co wskazało 29,8 proc. – powiedział PAP Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), które właśnie uruchomiło portal Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL.

Wśród zalet samochodów elektrycznych ponad 60 proc. badanych wskazało, że są one tańsze w eksploatacji, a 30 proc. że są mniej awaryjne od aut spalinowych. Dla 28 proc. ważne są korzyści ekologiczne. Uczestnicy badania liczą także na konkretne przywileje w użytkowaniu elektrycznego samochodu. Ponad 57 proc. wskazało na możliwość korzystania z darmowych miejsc parkingowych, dla 46 proc. znaczenie ma wjazd do stref ograniczonej emisji, które będą powstawać w centrach miast, a 30 proc. chce korzystania z buspasów.

Cena auta na prąd jest jednak obecnie na tyle wysoka, że 45 proc. ankietowanych, którzy dobrze i bardzo dobrze ocenili swoją sytuację materialną uznało, iż nie stać ich na taki samochód. Realnie jego zakup rozważała jedna czwarta tej grupy. Przy tym 87 proc. wszystkich badanych planuje podjąć w najbliższym czasie decyzję o zakupie samochodu.

- Z naszego badania wynika, że Polacy oczekują realnego wsparcia przy zakupie pojazdu elektrycznego. Wpływ na ich decyzję zakupową miałoby dofinansowanie w ramach ogólnodostępnych dopłat, ulgi podatkowe, np. zwolnienie z akcyzy, czy ulgi w okresie eksploatacji, np. wyższy odpis amortyzacyjny dla firm - powiedział Mazur. Na takie rozwiązania wskazało odpowiednio 70, 41 i 24,5 proc. badanych.

d2joget

- Pytani wprost o to, czy rynek elektromobilności rozwinie się bez zaangażowania państwa, dwie trzecie uczestników badania uznało, że nie. Tymczasem, analizując instrumenty stymulujące wzrost rynku wprowadzane w poszczególnych krajach UE, z przykrością musimy stwierdzić, że tylko Polska, Estonia i Bułgaria nie wprowadziły żadnych zachęt dla kupujących - zaznaczył Mazur.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych. W pierwszej kolejności przyjęta ma zostać przygotowana przez Ministerstwo Energii ustawa o elektromobilności. Jej projekt jest już po konsultacjach publicznych.

Jednak według PSPA projekt ustawy nie przewiduje wystarczających mechanizmów wsparcia, np. dopłat bezpośrednich, wskazywanych w badaniu jako jeden z zasadniczych elementów, pozwalających planować zakup samochodów elektrycznych. Tymczasem system dopłat funkcjonuje już w 17 państwach UE, w tym m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rumunii oraz Słowenii.

Z badania wynika także, że do aut na prąd zniechęca brak infrastruktury ładowania. W Europie funkcjonuje ponad 100 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, tymczasem w Polsce, jak wynika z danych Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, jedynie 130 ma odpowiedni standard. - To wszystko wpływa na ocenę ambitnych planów rządu w zakresie rozwoju elektromobilności - podkreślił Maciej Mazur. 41,5 proc. ankietowanych wierzy, że plany te mogą się udać, ale jedynie przy realnym wsparciu ze strony państwa. 67,6 proc. uważa z kolei, że bez dopłat i zachęt finansowych elektromobilność będzie rozwijała się w znikomym stopniu.

d2joget

Przykład Norwegii pokazuje, że dopłaty do samochodów elektrycznych i ulgi przewidziane dla ich właścicieli działają. Wiele wskazuje jednak na to, ze rząd chce poczekać z takimi rozwiązaniami aż do momentu, gdy na rynku pojawi się elektryczny model produkowany w Polsce. Czy to możliwe? Trwa konkurs na nadwozie dla polskiego samochodu elektrycznego, reszta jest kwestią pieniędzy przeznaczonych na badania i rozwój koncepcji.

Badanie dla Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych zostało zrealizowane w czerwcu 2017 r. przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W jego ramach przeprowadzono 1010 ankiet z osobami powyżej 18. roku życia, które posiadają prawo jazdy i korzystają z samochodów.

d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj