Car of the Year 2010
None
33 kandydatów
Wielkimi krokami zbliża się kolejna edycja wyborów samochodu roku, Car of the Year 2010. Obecnie o tę prestiżową nagrodę ubiegają się 33 samochody. Wszyscy kandydaci to nowe auta, dostępne w sprzedaży już teraz oraz te, które w ciągu najbliższych miesięcy trafią do salonów sprzedaży na pięciu lub więcej Europejskich rynkach. Każdy z nich musi mieć w perspektywie sprzedaż na poziomie co najmniej 5 000 egzemplarzy rocznie. Proces głosowania składa się z dwóch etapów. Po pierwszym z nich powstanie lista siedmiu finalistów. Jej skład poznamy 2 listopada. W drugiej rundzie znajdzie się już tylko jeden zwycięzca, którego poznamy 30 listopada. Już teraz zachęcamy do bliższego poznania kandydatów.
BMW X1
BMW X1 powstało na bazie wersji koncepcyjnej, która została pokazana jesienią 2008 roku. Zdaniem przedstawicieli koncernu, model ten charakteryzuje się niezwykłą zwinnością i wszechstronnością również poza ubitymi szlakami, tworząc nową kategorię samochodów.
BMW 5 Gran Turismo
BMW serii 5 Gran Turismo ma być harmonią elegancji, komfortu wnętrza i wszechstronności. W kombinacji, której nie zastosowano wcześniej przy żadnym innym pojeździe, zinterpretowano w zupełnie nowy sposób charakterystyczne cechy reprezentacyjnej limuzyny, nowoczesnego, uniwersalnego Sports Activity Vehicle i klasycznego Gran Turismo. Linia dachu przypomina coupďż˝żďż˝żďż˝żďż˝.
BMW Z4
W Z4 użyto sztywnego, składanego dachu. Dwuelementowa, aluminiowa pokrywa składa się przy pomocy siłowników, w ciągu 20 sekund.
Citroen C3 Picasso
Często styl nie idzie w parze z praktycznością. Tymczasem nowy Citroen C3 nie dość, że wygląda nietuzinkowo, to jeszcze okazuje się praktycznym i sprawnym autem. Brakuje tylko precyzyjnej skrzyni biegów.
Ford Ka
Poprzedni model, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze w 1996 roku, cieszył się sporym uznaniem, głównie pośród piękniejszych użytkowników naszych dróg. Podczas dwunastu lat produkcji sprzedano prawie półtora miliona egzemplarzy. Również w 1996 roku auto otrzymało prestiżowy tytuł Car Of The Year. Kiedy w 2005 roku rozpoczęto prace nad nowym modelem Ka, koncern Forda miał dość łatwe zadanie. Powodem tego była bardzo ścisła współpraca z włoskim Fiatem. Jak twierdzą przedstawiciele Forda chodziło zarówno o cięcie kosztów jak i doświadczenie Włochów w budowaniu małych aut. Dlatego zdecydowano się wykorzystać sprawdzoną konstrukcję Fiatów Pandy i 500.
Honda Insight
Druga generacja Hondy Insight jest podobna do konkurencyjnej Toyoty Prius. Jej ostateczna wersja zadebiutowała na Los Angeles Motor Show 2008/2009. Obecnie jest najtańszym autem o napędzie hybrydowym, które wprowadzono także na polski rynek pod koniec lipca. Docelowo ma zastąpić model Civic IMA.
Hyundai i20
Hyundai i20 zdobył maksymalną ocenę - 5 gwiazdek w pierwszej rundzie testów Euro NCAP samochodów segmentu B. Mały, pięciodrzwiowy Hyundai i20 uzyskał wysokie oceny we wszystkich czterech kategoriach - bezpieczeństwo dorosłych, ochrona dziecka, ochrona pieszych oraz "safety assist" (technologie bezpieczeństwa).
Hyundai ix55
Zastąpił Hyundaia Terracana. Pod nazwą Veracruz jest oferowany w Ameryce Północnej i Korei. Europejska odmiana zadebiutowała na Paris Motor Show 2008 pod nazwą ix55. Jego sprzedaż rozpoczęła się w 2009 roku. Hyundai ix55 na rynku europejskim oferowany jest tylko z silnikiem diesla 3.0 V6 o mocy 240 KM.
Chevrolet Cruze
Cruze całkowicie zrywa z koncepcją lansowaną przez Lacetti i Nubirę (ten ostatni model znany jest u nas jako Lacetti sedan). Zamiast spokojnych kształtów zobaczyliśmy dynamiczne, czterodrzwiowe nadwozie o nowoczesnej stylistyce. Cruze pokazał całkiem nową interpretację stylu Chevroleta. Auto całkiem nieźle nawiązuje do modnej stylizacji czterodrzwiowych samochodów coupe.
Kia Soul
Soul to nazwa najnowszego crossovera KIA. Pod maską silnik benzynowy lub diesel, oba o pojemności 1.6 l. Silnik benzynowy został wykonany z aluminium i jest wyposażony w mechanizm zmiennych faz rozrządu. Dysponuje mocą 124 KM. Mocniejszy jest diesel, ma 126 KM. Największym atutem Soula jest przestronne wnętrze. Nawet ci, którzy trafią na tylną kanapę nie będą mieli powodów do narzekania.
Kia Sorento
W porównaniu z poprzednikiem jest dłuższy i niższy, ma bardziej opływową linię nadwozia i jest klasycznym SUV-em, pozbawionym ramy nośnej. Może nim podróżować nawet 7 osób. Nadwozie nowego Sorento ma długość 4,7 m (większą o 95 mm od poprzednika). To pozwoliło na zamontowanie chowanego w podłodze, trzeciego rzędu siedzeń i zwiększenie pojemności bagażnika o 15 procent. Wersja 7-osobowa ma bagażnik o pojemności 111 litrów. Po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń do dyspozycji jest już 531 litrów, a po złożeniu foteli drugiego rzędu przestrzeń bagażowa wzrasta do 1525 litrów. Do tego można jeszcze doliczyć schowki w kabinie o łącznej pojemności 16 litrów.
Land Rover Discovery 4
Model Discovery po liftingu upodobnił się do Range Rovera. Nowy jest grill, zderzaki oraz przednie i tylne lampy. Zmiany poczyniono również we wnętrzu. Tam nowe są: deska rozdzielcza, fotele i kierownica. Środkową konsolę skierowano w stronę kierowcy. Pod maską pojawiły się dwa nowe silniki: 3-litrowy diesel o mocy 245 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm oraz 5-litrowy silnik benzynowy o mocy 375 KM i maksymalnym momencie 508 Nm.
Lexus RX 450h
Pozorny lifting karoserii nowego Lexusa RX nie mówi wszystkiego o zmianach jakie przeszedł ten luksusowy SUV. Dzięki nowej płycie podłogowej, zawieszeniu, silnikowi i skrzyni biegów jest wygodniejszy i bardziej oszczędny od swojego poprzednika. Niestety nie jest tańszy.
Mazda 3
Mazda opracowała własny i unikalny system start-stop. Urządzenie, jako jedyne jest oparte, na wykorzystaniu energii spalania paliwa w cylindrach, zamiast użycia specjalnego rozrusznika. Dzięki temu ponowne uruchomienie silnika trwa jedynie 0,35 sek - o połowę krócej niż u konkurencji.
Mercedes klasy E
Dotychczasowa klasa E, z owalnymi skośnymi reflektorami, stała się już ikoną zarówno Mercedesa, jak i klasy średniej wyższej. Jakakolwiek „wpadka stylistyczna” byłaby więc katastrofą. Stąd też symboliczny element stylistyczny reflektorów został odpowiednio zaadaptowany, ale dostosowany do bardzo męskiego wyrazu najnowszego modelu Klasy E.
Mitsubishi Colt
Na ile to nowy model? Jak zapewnia producent - Colt w 65% składa się z nowych części. Reszta pochodzi z poprzedniego wcielenia. By uczynić go atrakcyjniejszym od poprzednika, zmieniono proporcje nadwozia. Colt jest teraz niższy i szerszy, a z przodu przypomina swojego starszego brata, Lancera.
Nissan Pixo
Pixo to owoc współpracy z Suzuki Motor Corporation, dzięki której mały model Nissana mógł szybko trafić na rynek. Nowość Nissana, obok bliźniaczego Suzuki Alto jest produkowana w fabryce w Delhi (Indie). Pixo jest modelem czteromiejscowym.
Nissan 370Z
Pod maską przerobiony i powiększony silnik z modelu 350Z (3.5l, V6 o mocy 306HP przy 6,800 obr./min). Przebudowany V6 o pojemności powiększonej do 3.7 litra, dysponuje mocą 332 KM, którą osiąga przy 7000 obr./min. Do tego maksymalny moment obrotowy o wartości 366 Nm, przy 4800 obr./min.
Opel Astra
Nowy Opel Astra charakteryzuje się miękkimi liniami, nie pozbawionymi sportowych akcentów. We wnętrzu znajdziemy dobrej jakości materiały i deskę rozdzielczą, bardzo podobną do tej z Insigni. Z zewnątrz Astra urosła. Jest dłuższa od poprzedniczki o ponad 17 cm i ma większy rozstaw osi (ponad 7 cm). Kierowca i pasażer na przednim siedzeniu mają sporo przestrzeni. Większy o kilkadziesiąt litrów jest również bagażnik.
Peugeot 3008
Najnowszy model Peugeota - 3008 ma, zdaniem firmy skutecznie walczyć na rynku z Fordem Kuga czy Nissanem Quashquai'em. Tymczasem, z wyglądu bliżej mu do Renaulta Scenica.
Peugeot 5008
Pojazd ma długości 4,53 m i wysokości 1,64 m, dzięki temu wewnątrz zmieści się pięciu lub siedmiu pasażerów. Pomimo sporych rozmiarów samochód został dynamicznie zaprojektowany i nie sprawia wrażenia ociężałego. Duża przeszklona powierzchnia zdaje się otaczać cały samochód bez żadnych przerw, co wynika ze specyficznego kroju dużej tylnej bocznej szybki, łączącej się z tylną szybą. Wraz ze szklanym dachem szyby w 5008 to prawie 6 m kw.
Porsche Panamera
Panamera jest czwartą serią, produkowaną przez Porsche obok sportowych 911-tek, Boxstera i Caymana oraz sportowego samochodu terenowego Cayenne. Stylistom udało się stworzyć całkiem nowy i niepowtarzalny model, a mimo to pod względem formy nierozerwalnie związany z typową stylistyką Porsche.
Renault Scenic/Grand Scenic
W trzeciej generacji francuskiego prekursora stylu, zaoferowało klientom dwa vany o odmiennym charakterze: Scenic i Grand Secenic. Większym modelem o długości 4,56 m może podróżować do 7 osób. Rozpoznawczym elementem tego modelu są tylne światła w formie bumerangu, opadająca linia dachu i pochyła tylna szyba.
Seat Exeo
Na naszym rynku nowy produkt z Martorell jest oferowany w pięciu wersjach silnikowych. Do wyboru: trzy jednostki benzynowe i dwa diesle. Najmniejszy - to benzynowy silnik 1.6 o mocy 102 KM. Dobrym wyborem wydaje się być wersja 1.8 Turbo o mocy 150 KM. Najmocniejsza jednostka benzynowa, 2.0 TSI ma moc 200 koni. Gamę zamykają dwa diesle TDI Common Rail, oba o pojemności 2 litrów, różniące się jednak mocami. Słabsza wersja ma 140, mocniejsza 170 KM. Wszystkie oferowane są w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną. Planowane jest wprowadzenie jako opcji, sekwencyjnej skrzyni automatycznej Multitronic.
Subaru Legacy
Subaru zachwala, że najnowsze Legacy ma silnik oszczędny i gwarantujący dobre osiągi, zawieszenie i napęd pozwalające na komfortowe podróżowanie i równocześnie sportową przyczepność, a wnętrze zapewniające sportowe wrażenia kierowcy przy komforcie akustycznym godnym limuzyny.
Suzuki Alto
Model siódmej już generacji stanowi ukoronowanie wieloletniej historii Suzuki Alto od momentu wprowadzenia na rynek dokładnie 30 lat temu. Sprzedaż przekroczyła już na świecie łącznie poziom 10 mln egzemplarzy.
Skoda Yeti
Do polskich salonów dilerskich wjechała właśnie pierwsza w historii miejska terenówka Skody. Czeski samochód chce powalczyć w ciasnym segmencie kompaktowych SUV.
Toyota iQ
Elegancji trudno odmówić małej, mierzącej niespełna 3 m Toyocie. Również nie można powiedzieć, że w najmniejszym samochodzie japońskiego konstruktora nie wykorzystano każdego centymetra powierzchni. Jednak mówienie o iQ, jak o aucie dla czterech osób jest lekkim nadużyciem.
Toyota Urban Cruiser
Urban Cruiser łączy muskularną powierzchowność znaną z większych modeli 4x4 Toyoty, z kompaktowymi i przyjaznymi miastu wymiarami 5-drzwiowego nadwozia.
Toyota Verso
Najnowsza wersja rodzinnego pojazdu z Kraju Kwitnącej Wiśni z poprzedniczki zachowała jedynie przydomek Verso. Prócz nazwy i koncepcji auta nie łączy nic innego. Nowe Verso jest większe, bardziej przestronne i wygodne.
Toyota Prius
Pod maską całkiem nowy zestaw. Silnik benzynowy, to teraz jednostka 1,8 l. Urósł również motor elektryczny. Hybrid Synergy Drive dysponuje teraz mocą 136 KM. Dzięki zmianom, zdaniem Japończyków nowy Prius zużywa średnio 3,9 l na każde 100 km. Jednak kierowca, który nie zgłębił zasad właściwego korzystania z napędu hybrydowego nie będzie miał kłopotu z uzyskaniem wyniku 5,5 l na 100 km. I nie ma znaczenia czy jeździ się w mieście czy na autostradzie.
Toyota Avensis
To trzecia generacja przedstawiciela Toyoty w klasie średniej. Samochód, podobnie jak dwa poprzednie modele został skonstruowany i zbudowany w Europie. Teraz auto nie tylko wygląda ciekawiej, ale również otrzymało sporą dawkę nowej technologii i kilka nowych silników. W porównaniu do swojego poprzednika, Avensis urósł. Nadwozie jest nie tylko dłuższe (o 50 mm), ale również szersze (o 54 mm).
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo V generacji powstał na zupełnie nowej płycie podłogowej. Jest nieco niższy (o 13 mm), szerszy (o 32 mm) i dłuższy (o 54 mm) od poprzednika. Co ciekawe, zrzucił kilka kilogramów i jest o ponad 7 procent lżejszy od Polo IV generacji. Na pierwszy rzut oka bardzo przypomina swojego starszego brata, Golfa VI. Taki był zresztą zamiar stylistów.