5 prostych sposobów na uniknięcie kłopotów w trasie

Idzie zima. Nic tego nie zmieni, więc życie kierowców ponownie stanie się nieco cięższe. Warto zatem zabezpieczyć się przed niepotrzebnymi problemami, które mogą nam żywot jeszcze bardziej uprzykrzyć. Bo awaria podczas jesienno-zimowego wyjazdu nie należy do przyjemnych zjawisk. A wystarczy kilka podstawowych zasad, by ustrzec się kłopotów. Oto pięć punktów, które mogą ochronić nas przed niepotrzebnym postojem na zaśnieżonym pustkowiu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock

/ 65 zasad, dzięki którym unikniemy kłopotów w trasie

Obraz
© Shutterstock

Idzie zima. Nic tego nie zmieni, więc życie kierowców ponownie stanie się nieco cięższe. Warto zatem zabezpieczyć się przed niepotrzebnymi problemami, które mogą nam żywot jeszcze bardziej uprzykrzyć. Bo awaria podczas jesienno-zimowego wyjazdu nie należy do przyjemnych zjawisk. A wystarczy kilka podstawowych zasad, by ustrzec się kłopotów. Oto pięć punktów, które mogą ochronić nas przed niepotrzebnym postojem na zaśnieżonym pustkowiu.

/ 6Światła

Obraz
© Shutterstock

Oświetlenie auta to kwestia kluczowa w tym czasie. Krótkie dni, gorsza widoczność, deszcz, śnieg, mgła. To wszystko nie sprzyja bezpieczeństwu. Trzeba zatem widzieć jak najlepiej i być widzianym. Kontrola oświetlenia całego samochodu jest czynnością niezbędną. W trasie, przy okazji wizyty na stacji paliw, należy umyć wszystkie lampy. Będzie się kierowcy lepiej jechało i auto będzie lepiej widoczne. A wożenie ze sobą kompletu zapasowych żarówek jest rozważnym krokiem.

/ 6Opony

Obraz
© Shutterstock

Bez względu na to, czy są zimowe, czy całoroczne (letnich na zimową aurę jednak nie polecamy, mimo wcale niemałej grupy tych, co wychodzą z założenia, że "dadzą radę"), to muszą mieć dobry bieżnik. W Polsce limit to 1,6 mm. Ale w przypadku zimówek rozsądna granica to 3 a nawet 5 mm. Każdy wie, że na "łysej" gumie pojeździć się nie da. Solidnie wyeksploatowane opony są także podatniejsze na uszkodzenia i nie odprowadzają wody i błota spod siebie.
Należy także regularnie kontrolować ciśnienie w kołach. Zbyt niskie lub zbyt wysokie doprowadzi do awarii. Opony należy także co jakiś czas obejrzeć, czy nie ma widocznych uszkodzeń, wybrzuszeń. To kwestia własnego bezpieczeństwa.

/ 6Akumulator

Obraz
© Shutterstock

Nie należy do najmilszych to uczucie, gdy spiesząc się w mroźny poranek, po przekręceniu kluczyka w stacyjce, słyszymy zaledwie jakiś chrobot, rzężenie, albo wręcz panuje cisza. To nie jest dobra cisza i wiemy, że mamy problem. Najprawdopodobniej z akumulatorem.
Awaria tego podzespołu jest najczęstszą przyczyną wzywania pomocy drogowej na trasie. Zwiększone zapotrzebowanie na energię, niskie temperatury i problemy z alternatorem są gwarancją tego, że silnika przy uruchamianiu auta nie usłyszymy.

/ 6Układ chłodzenia

Obraz
© Shutterstock

Odpowiedni płyn chłodzący z właściwymi parametrami ochroni nasz silnik przed poważnymi kłopotami. Jego jakość można sprawdzić w każdym, porządnym serwisie samochodowym.
W przypadku, gdy np. latem uzupełnialiśmy jego braki wodą, to teraz bezwzględnie musimy wymienić go na taki, który nam podczas mrozów nie zamarznie. Bo konsekwencje tego będą dosyć kosztowne.

/ 6Wycieraczki

Obraz
© Shutterstock

To prozaiczne, ale często lekceważone urządzenia. Mają umożliwić kierowcy bezproblemową obserwację tego, co dzieje się przed autem, gdy pada deszcz lub śnieg. Albo spod kół innych aut pryska na szybę błoto.
Należy o nie zadbać, a gdy są zużyte, po prostu wymienić. A potem pamiętać, że nie służą do zdrapywania lodu i szronu z szyby, bo błyskawicznie po takich zabiegach, staną się bezużyteczne i trzeba będzie wydawać pieniądze na kolejny komplet.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę