Zadbaj o bezpieczeństwo dziecka na drodze

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Dziecko na drodze zagrożone jest wieloma niebezpieczeństwami. Warto je zabezpieczyć je zarówno podczas podróży samochodem, jak i w przypadku poruszania pieszo. Oto kilka porad jak to zrobić.

Wg danych policji w 2011 r. ponad 4 000 dzieci w wieku do 14 lat było uczestnikami wypadków drogowych, z czego najwięcej ofiar to piesi. Mimo że liczba zdarzeń z udziałem najmłodszych systematycznie spada to na drogach ciągle jest niebezpiecznie, szczególnie jesienią, gdy dni stają się coraz krótsze.

Jeśli dziecko porusza się do szkoły pieszo należy je wyposażyć w elementy odblaskowe. Do dyspozycji są tornistry, czapki, kurtki oraz buty. Dobrym rozwiązaniem jest też kupienie odblaskowej kamizelki, którą można założyć na wierzch każdego ubrania - jej koszt jest niewielki, gdyż wynosi od kilku do kilkunastu złotych. Elementy odblaskowe znacząco poprawiają widoczność dziecka na drodze. Pieszy bez odblasków jest widoczny z maksimum 50-60 m, zaś po ich założeniu - nawet do kilkuset.

Do plecaka można też przyczepić odblaskowe breloczki, a na rękę lub nogę nałożyć opaskę. W sklepach znajdziemy również specjalne woreczki, naklejki, szelki i chusty. Pamiętajmy, że zakładanie elementów odblaskowych dzieciom do 15 roku życia poza terenem zabudowanym to obowiązek prawny. Z kolei maluchy do 7 roku życia mogą poruszać się tylko pod opieką dorosłych.

Obraz
© (fot. Thinkstockphotos)

Jeśli przewozimy dziecko samochodem to należy pamiętać, że nie wolno trzymać go na kolanach. Zarówno w takich przypadkach, jak i w momencie gdy nie jest ono przypięte do fotelika zderzenie nawet przy prędkości 8 km/h może spowodować zagrożenie życia. W przypadku kolizji ciężar wzrasta aż dwudziestokrotnie i nie jesteśmy w stanie go utrzymać.

Dziecko o wzroście poniżej 150 cm oraz wieku do 12 lat powinno być posadzone w odpowiednim foteliku, gondoli wyposażonej w pasy czy na podkładce, dopasowanej do jego wagi i wzrostu. Fotelika nie należy umieszczać tyłem do kierunku jazdy jeśli dziecko ma być przewożone na przednim siedzeniu a pojazd wyposażony jest w poduszki powietrzne.

Pasy bezpieczeństwa w foteliku muszą być zapięte, zaś zagłówek wyregulowany. Prawidłowe jego ustawienie zapobiega urazom kręgosłupa podczas wypadku, dlatego należy zwrócić uwagę aby był jak najbliżej tylnej części głowy. Górna krawędź zagłówka powinna znaleźć się na poziomie czubka głowy lub nie niżej niż na poziomie oczu. Jeśli głowa zaczyna wystawać poza krawędź zagłówka to znak, że musimy wymienić fotelik na większy.

Zasady bezpiecznego poruszania się po drodze nie są trudne, dlatego warto poświęcić czas na zaznajomienie dziecka z podstawowymi kwestiami. Lekcja taka może mieć formę zabawy, która ułatwi małym odbiorcom zapamiętanie kluczowych kwestii. Możemy ćwiczyć zapinanie misia czy lalki w foteliku, narysować sytuację na drodze i omówić, jak w takim przypadku należy się zachować. Warto też zabrać malucha na zakupy - niech samo wybierze sobie taki odblask, który mu się spodoba.

Źródło: Bridgestone

/ll

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025