Z tych powodów na drogach ginie najwięcej osób

Prędkość, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego i alkohol - to według policji główne przyczyny wypadków na polskich drogach.

Tylko w 2013 r. z tych powodów doszło do niemal 24 300 wypadków, w których śmierć poniosło przeszło 2100 osób, a ponad 8100 zostało ciężko rannych. Instytut Transportu Samochodowego podkreśla, że choć zagrożenie na polskich drogach zmalało względem 2012 r., to wciąż w kraju jest wysoki wskaźnik liczby zabitych. Wyniósł on 9,4 na 100 000 mieszkańców, czyli blisko dwukrotnie więcej niż średnia w państwach Unii Europejskiej.

- W ubiegłym roku na polskich drogach doszło łącznie do blisko 36 000 wypadków. Zginęło w nich niemal 3500 ludzi, a przeszło 44 000 zostało rannych, z czego prawie 12 000 ciężko. Szczególnie krwawe żniwo zbiera prędkość. To ona odpowiada za ok. 75 proc. wszystkich tego typu zdarzeń. Ponadto blisko co trzecia osoba, która poniosła śmierć na drodze, to ofiara wypadku, w którym prędkość została niedostosowana do warunków ruchu - mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego POBR.

Od wielu lat najpoważniejszym problemem na drogach w Polsce jest bardzo duże zagrożenie niechronionych uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów, motorowerzystów i motocyklistów). Te cztery grupy w 2013 r. stanowiły 53 proc. ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych, a także 51 proc. ciężko rannych. Szczególnie niepokojący był wzrost zabitych (o 2 proc.) i ciężko rannych (o 7 proc.) rowerzystów. W samochodach osobowych zginęło natomiast 43 proc. wszystkich zabitych w wypadkach drogowych, w autach ciężarowych - 3 proc. a w autobusach - niecały 1 proc.

- Na 9266 najechań na pieszych w minionym roku, aż 3647 zdarzyło się na przejściach, a kolejne 1992 na chodnikach, przystankach i poboczach. Oznacza to, że do 61 proc. potrąceń pieszych doszło w miejscach dla nich udostępnionych. Co istotne, jedynie 11 proc. wypadków z udziałem tych uczestników ruchu wydarzyło się w punktach z sygnalizacją świetlną - zaznacza Zielińska.

- Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu w Polsce kluczową sprawą jest zapewnienie warunków do bezpiecznego przemieszczania się niechronionych uczestników ruchu. Należy wzmocnić wysiłki w celu stworzenia przyjaznej infrastruktury drogowej spełniającej wymagania pieszych, rowerzystów, motorowerzystów i motocyklistów - dodaje ekspertka.

Źródło: Międzynarodowe Targi Polska

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025