Yo-Auto: Duma Rosji - pierwsza hybryda

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

Firma Yo-Auto, która chce seryjnie produkować pierwsze rosyjskie samochody hybrydowe powstała dzięki współpracy Yarovit Holding i Onexim Group. W pojeździe, nazwanym Yo-Mobile zastosowano kilka innowacyjnych rozwiązań. Rosyjski premier, Władimir Putin osobiście wziął się za promocję nowej rosyjskiej marki, jeżdżąc w błyskach fleszy prototypem samochodu, nazywanego już „Nowym symbolem Rosji”. Na targach samochodowych we Frankfurcie można było zobaczyć dwa auta tej marki: model Yo-Crossover i samochód koncepcyjny o wszystko mówiącej nazwie... Yo-Concept.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Yo-Crossover to pierwsza rosyjska hybryda, znana też jako Yo-Mobile. Samochód wyposażono w spalinowy silnik, który może być zasilany gazem ziemnym i benzyną. Silnik spalinowy nie jest połączony z kołami. Służy jedynie do napędzania generatora prądu, zasilającego dwa silniki elektryczne - po jednym dla każdej z osi. W ten sposób uzyskano napęd wszystkich kół. Zamiast konwencjonalnych akumulatorów, zastosowano dwa „superkondensatory”. Dla zredukowania masy pojazdu, nadwozie wykonano z polipropylenu.

* WŁADIMIR PUTIN TESTUJE PIERWSZĄ ROSYJSKĄ HYBRYDĘ * Tak skonfigurowane auto ma spalać około 3,5 l/100 km, przyspieszać do setki w 10 sekund, rozpędzać się do 130 km/h i mieć łączny zasięg 700 km na zbiorniku CNG i zbiorniku benzyny. Zimą silnik może automatycznie się włączyć, by doładować kondensatory, a przy okazji nagrzać wnętrze auta i odmrozić szyby. Producent twierdzi, że 15 sekund wystarczy by w pełni naładować kondensatory.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Yo-Auto informuje, że ich konstrukcja jest w stanie wytrzymać milion cykli pracy. Ma to dawać ogromną przewagę nad ogniwami litowo-jonowymi, których trwałość szacuje się na 10 000 cykli. Superkondensatory mają gwarantować stabilną pracę w zakresie temperatur od - 50 do +60 stopni.

* TAK DZIAŁAJĄ NIESAMOWITE DRZWI ROSYJSKIEGO AUTA * W czasie jazdy silnik spalinowy napędza generator, a wytworzona energia trafia do kondensatorów i silników elektrycznych, napędzających koła. Energia odzyskiwana podczas hamowania trafia do kondensatorów. W momencie, gdy są w pełni naładowane, system rekuperacji wyłącza się automatycznie. Podczas jazdy z niewielkimi prędkościami oraz w czasie postoju na światłach, silnik spalinowy jest wyłączany. Włącza się ponownie dopiero, gdy wyczerpią się zasoby energii w kondensatorach. Zasada działania jest więc podobna jak np. w Oplu Amperze. Z tą jednak różnicą, że - według Yo-Auto - masa kondensatorów jest o wiele mniejsza, niż ciężar akumulatorów stosowanych przez innych producentów.

Dwukolorowe nadwozie z tworzywa sztucznego pomieści 5 osób. Jego wygląd wzbudził wśród zwiedzających wiele kontrowersji. Nieoficjalnie Yo-Crossover został okrzyknięty najbrzydszym samochodem tegorocznych targów we Frankfurcie. Czy słusznie? Oceńcie sami.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Yo-Crossover ma długość 4011 mm, szerokość 1722 mm, a jego wysokość to 1640 mm. Prześwit: 210 mm. Nadwozie jest konstrukcją typu monocoque z polipropylenu, wzmocnionego włóknem szklanym. Zastosowano wiele różnych technik łączenia ze sobą elementów nadwozia - między innymi klejenie i - cytując materiały firmy Yo-Auto - „spawanie ultradźwiękami”.

* WŁADIMIR PUTIN TESTUJE PIERWSZĄ ROSYJSKĄ HYBRYDĘ * Zintegrowany moduł GPS ma pozwalać na komunikację z serwisem i przekazywać zdalnie informacje o pojeździe. W razie awarii, wciskając odpowiedni przycisk będzie można przywołać pomoc. Dodatkową usługą ma być możliwość dobrania dowolnej jednostki, zasilającej generator. Może nią być wspomniany wcześniej benzynowy silnik z instalacją CNG, albo silnik Diesla.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Jak zapewnia producent, zamiast ładować ten samochód z domowego gniazdka, można go wykorzystać jako „małą elektrownię” i zasilać nim np. letni domek, podłączając kabel. Kondensatory dostarczą energii potrzebnej do oświetlenia budynku lub zasilania dowolnych, elektrycznych urządzeń. To rozwiązanie może być szczególnie przydatne służbom ratunkowym i firmom budowlanym. W Rosji mógłby to być również samochód służby Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych.

* TAK DZIAŁAJĄ NIESAMOWITE DRZWI ROSYJSKIEGO AUTA * Yo-Crossover może poszczycić się bogatym, podstawowym wyposażeniem. Między innymi dotykowym ekranem, sterującym automatyczną klimatyzacją, wspomnianym modułem GPS, system zdalnej kontroli z możliwością programowania włączania i wyłączania silnika. Pokładowy komputer, działający w oparciu o system operacyjny Android może łączyć się z internetem. Za dopłatą dostępna ma być kamera cofania i system rozpoznawania znaków drogowych.

Auto ma trafić do produkcji w drugiej połowie 2012 roku i powstawać w trzech wersjach nadwozia: 5-drzwiowy hatchback (crossover), cross-coupe i van. Cena ma mieścić się w zakresie od około 33 000 do 42 000 zł. Na początku ma być oferowane tylko w Rosji.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Jednak to nie Yo-Crossover jest gwiazdą stoiska rosyjskiej firmy na targach IAA 2011 we Frankfurcie. Swoją premierę miał tutaj o wiele śmielszy projekt o nazwie Yo-Concept. Auto również ma mieć napęd hybrydowy. Powstało, by pokazać na co stać rosyjskich projektantów i w jakim kierunku będzie podążać stylistyka samochodów Yo-Auto. Trzeba przyznać, że koncepcja jest na tyle śmiała, że nie ma wielkich szans na wejście do produkcji.

* WŁADIMIR PUTIN TESTUJE PIERWSZĄ ROSYJSKĄ HYBRYDĘ * Nie chodzi o podłużny, opływowy kształt nadwozia czy awangardowe wnętrze z cienkimi panelami w środkowej konsoli. Najbardziej niezwykłym rozwiązaniem, zastosowanym w tym samochodzie są ogromne, elektrycznie przesuwane drzwi, których końce przechodzą na wylot przez słupki w tylnej części nadwozia. Rozwiązanie jest niewątpliwie awangardowe, ale całkowicie niepraktyczne. Można spodziewać się sporych problemów ze szczelnością drzwi. Ich kształt i niewielka powierzchnia przeszklenia skutecznie ograniczają widoczność, a otwarcie w zimie doprowadzi do błyskawicznego wychłodzenia wnętrza samochodu.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Produkcja się nie rozpoczęła, a prezentowany we Frankfurcie Crossover, któremu bliżej przecież do znalezienia się na drodze, nie miał nawet wnętrza. Być może nadwozie z czarnymi jak smoła szybami wystawiono w obawie przed szpiegami przemysłowymi i wszechobecną konkurencją. Być może...

* TAK DZIAŁAJĄ NIESAMOWITE DRZWI ROSYJSKIEGO AUTA * Dziś nie ma odpowiedzi na pytanie o przyszłość Yo-Auto, ale pewne jest, że rynek motoryzacyjny z niemałym zainteresowaniem będzie obserwować poczynania tej nikomu nie znanej, rosyjskiej firmy. Czy jej dwa koncepcyjne dzieła, prezentowane na IAA 2011 we Frankfurcie, można nazwać: „Nowym symbolem Rosji”. Na to chyba za wcześnie. Na razie Yo-Concept ze swoimi niezwykłymi drzwiami odbędzie tournee po Rosji. Co dalej? Czy na tym się skończy? Jak zwykli mówić Rosjanie: „Pożyjemy, zobaczymy”.

WP: Marek Wieliński

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła