Yamaha szykuje silnik z turbo. Będzie miał dużą moc, ale ma mało palić

Wygląda na to, że doładowane silniki niedługo mogą być częstszym widokiem w motocyklach. Nad jednostką napędową wyposażoną w turbo pracuje Yamaha. Jest to trzycylindrowiec znany z modelu MT-09.

Yamaha MT-10Yamaha MT-10
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Yamaha
Szymon Jasina

Już w pierwszej połowie 2019 r. w internecie pojawiły szkice patentowe pokazujące turbodoładowany silnik, nad którym pracuje Yamaha. Wtedy była to jednostka dwucylindrowa, która w praktyce była trzycylindrową z modelu MT-09, ale skróconą o jeden cylinder. Teraz pojawił się nowy patent Yamahy – na turbodoładowaną jednostkę o trzech cylindrach.

Jak podaje serwis "Cycle World", silnik ten trafił już do prototypu i ma pojemność 847 cm3, czyli identyczną jak w przypadku dopiero co zastąpionej pierwszej generacji Yamahy MT-09. Jednak silnik te na mieć nieco dłuży skok tłoka (73 mm) i nieco mniejszą jego średnicę (67,5 mm), aby podnieść moment obrotowy na niskich obrotach kosztem mocy maksymalnej. Tej jednak też ma nie zabraknąć, gdyż doniesienia mówią o 180 KM przy 8500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 176 Nm, z którego ponad 90 proc. ma być dostępne w zakresie od 3000 do 7000 obr./min.

Nie jest niespodzianką, że silnik ten trafił do prototypu na bazie zmodyfikowanej Yamahy MT-10. W końcu turbodoładowany silnik jest nawet mocniejszy od litrowego czterocylindrowca, który trafia do najmocniejszego nakeda japońskiej marki.

Jak łatwo się domyślić, za planami stworzenia turbodoładowanych silników nie stoi jedynie chęć zaoferowania większej mocy – to w końcu można też zrobić za pomocą jednostki wolnossącej. Podobnie jak w przypadku masowego pojawienia się silników turbo w samochodach, tak też w motocyklu takiej jednostce łatwiej spełnić normy emisji spalin.

"Cycle World" informuje, że silnik ten ma produkować o 30 proc. mniej dwutlenku węgla, ale też znacznie mniej tlenku węgla, tlenków azotu i węglowodorów. Pozwoli to nie tylko spełnić nową normę emisji Euro 5, ale też znaleźć się znacznie poniżej jej limitów, dając margines dla kolejnych, ostrzejszych norm, których można się spodziewać w przyszłości.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯