Debiutuje nowa Yamaha MT-09. Ma większą moc i zmieniony wygląd

Yamaha pokazało kolejną odsłonę swojego nakeda MT-09. Jest to zupełnie nowy motocykl ze zmienioną stylistyką i nieco większym oraz mocniejszym silnikiem. Model ten ma za zadanie powtórzyć sukces pierwszej generacji.

Yamaha MT-09Yamaha MT-09
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Yamaha
Szymon Jasina

To właśnie Yamaha MT-09, która została pokazana w 2013 r., była pierwszym modelem nowej linii nakedów japońskiej marki. Z miejsca zebrała dobre opinie, stała się bardzo popularnym motocyklem i przetarła szlak dla całej gamy MT. Teraz, będąc najstarszym modelem w ofercie, Yamaha MT-09 jako pierwsza doczekała się drugiej generacji. Zmienił się wygląd, silnik spełnia normę Euro 5, a przy tym jest nieco mocniejszy, ale ogólny przepis pozostał taki sam. Jest to nowocześnie wyglądający naked i należy się spodziewać, że atrakcyjna cena cały czas będzie jedną z zalet tej maszyny.

Druga odsłona Yamahy MT-09 otrzymała nowy silnik. Nadal jest to jednostka 3-cylindrowa, ale jej pojemność wzrosła do 889 cm3. Oczywiście jest ona zgodna z nową normą emisji spalin Euro 5, a do tego generuje większą moc maksymalną – 119 KM przy 10 000 obr./min (o 4 KM więcej niż poprzedni silnik). Jednak dla dynamiki i wrażeń z jazdy jeszcze ważniejsze jest podniesienie maksymalnego momentu obrotowego, który teraz wynosi 93 Nm (o 5,5 Nm więcej) i dostępny aż o 1500 obr./min wcześniej czyli przy 7000 obr./min. Wszystko to ma zapewnić więcej pozytywnych wrażeń podczas jazdy, a przy tym zużycie paliwa ma być mniejsze o 9 proc.

Yamaha MT-09
Yamaha MT-09 © Materiały prasowe | Yamaha

Poprawia osiągów to nie tylko zasługa samego silnika, ale też jego osprzętu. Zamiast przepustnicy obsługiwanej linką zastosowano system ride-by-wire APSG podobny do tego znanego ze sportowych maszyn Yamahy. Nowa odsłona MT-09 otrzymała też zmieniony układ dolotowy i wydechowy. Teraz ten drugi jest symetryczny z rurami po obu stronach, a wizualnie jest jeszcze mniejsze i lżejszy o 1,4 kg. Dla poprawy wyczucia zwiększono przełożenia 1. i 2. biegu, a z powodu większego momentu obrotowego zmodyfikowano też sprzęgło, którym operuje się teraz lżej.

Yamaha MT-09 na 2021 r. to zupełnie nowy model, a więc cała konstrukcja została zmieniona. Motocykl ma skrócony rozstaw osi, dzięki czemu ma się lepiej prowadzić. Jednak jeszcze ważniejsza jest nowa rama z odlewanego aluminium. Jak chwali się Yamaha, wszystkie elementy (czyli rama, rama pomocnicza i wahacz) są łącznie o 2,3 kg lżejsze niż w poprzedniej wersji tego motocykla. Sam wahacz odchudzono o 250 g, co przekłada się na zmniejszenie masy nieresorowanej i poprawioną stabilność podczas jazdy.

Yamaha MT-09
Yamaha MT-09 © Materiały prasowe | Yamaha

Oczywiście Yamaha MT-09 otrzymała też nową stylistykę, która choć od przedniego reflektora po umieszczoną teraz pod tylnym światłem tablicę rejestracyjną jest zmieniona, to ma ona nadal charakter typowy dla linii MT. Minimalizm, nowoczesność i ostre linie to jej wyróżniki. Całość nie tylko wygląda lekko, ale też taka jest w rzeczywistości. Zatankowana i gotowa do jazdy nowa Yamaha MT-09 waży 189 kg, czyli o 4 kg mniej od poprzedniej.

Oczywiście nie zabrakło też systemów elektronicznych wspomagających kierowcę, czy nowoczesnego wyświetlacza z zegarami. Zarówno z przodu, jak z tyłu zastosowano światła LED. Z rozwiązań przydatnych podczas dynamicznej jazdy znalazł się quickshifter, który pozwala na zmianę biegów w górę bez użycia sprzęgła i puszczania gazu. Osiągi w zakrętach natomiast poprawia w pełni regulowane zawieszenie, które z przodu ma lagi o średnicy 41 m, a z tyłu amortyzator KYB.

Nowa Yamaha MT-09 trafi do salonów japońskiej marki w marcu 2021 r. Można się też spodziewać, że niedługo powstaną nowe odsłony modeli bazujących na MT-09. Nowa Yamaha Tracer 900 już została przyłapana podczas testów, a w następnie powinna przyjść kolejność na XSR900.

Yamaha MT-09
Yamaha MT-09 © Materiały prasowe
Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę