Yamaha R1 będzie kolejną (prawie) ofiarą zaostrzenia europejskich norm

To już oficjalne. Topowy, litrowy sportowiec z gamy Yamahy, czyli R1, od początku 2025 r. będzie sprzedawany tylko w wersji na tor wyścigowy. Japończycy nie mają zamiaru dostosowywać go do nowej normy emisji spalin Euro5+.

Yamaha R1Yamaha R1
Źródło zdjęć: © Yamaha
Szymon Jasina

Yamaha oficjalnie poinformowała, że litrowe sportowe motocykle R1 oraz R1M (wyposażony w wyczynowe zawieszenie Öhlins sterowane elektronicznie z pneumatycznym widelcem przeciwkawitacyjnym NPX i elementy nadwozia z włókna węglowego) od początku 2025 r. w Unii Europejskiej nie będą miały homologacji drogowej. Wszystko dlatego, że nie będą spełniały normy Euro5+.

Jednak podobnie jak wcześniej (przy wprowadzeniu Euro5) miało to miejsce z Yamahą R6, pozostaną w ofercie. Tak jak w przypadku R6, będą sprzedawane wyłącznie z przeznaczeniem do jazdy na torze. Można się spodziewać, że wzorem swojego mniejszego brata Yamahy R1 i R1M w Europie będą sprzedawane bez świateł, lusterek i miejsca na tablice, czyli typowo w przypadku maszyn torowych.

Yamaha R1M
Yamaha R1M © Yamaha

Pozostaje pytanie — co dalej? Globalnie nic się nie zmieni. W krajach, gdzie dotychczasowy model będzie spełniał wymagane normy emisji, nadal pozostanie on w sprzedaży. Jeśli mamy dalej szukać analogii w ostatnich latach, to po przeniesieniu R6 na tor w ofercie pojawił się słabszy model R7, który nie jest jego bezpośrednim następcą, ale ma przynajmniej częściowo zapełnić lukę w ofercie. Możliwe, że w ten sam sposób wreszcie doczekamy się modelu R9 bazującego na dobrze znanym MT-09.

Yamahy R1 i R1M ty typowe supersporty, które zapewniają najwyższe osiągi na poziomie topowych modeli konkurencji. Za ich napęd odpowiada czterocylindrowy silnik o pojemności 998 cm3, który osiąga maksymalną moc 200 KM przy 13 500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 113,3 Nm przy 11 500 obr/min.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę