Volvo XC90
Aż 13 lat trzeba było czekać na kontynuację legendy. Od 2002 w prawie niezmienionej formie Volvo produkowało swój największy model XC90. Flagowy SUV Volvo nie powstawał w pośpiechu. Prace trwały cztery lata i pochłonęły dwa razy więcej pieniędzy, niż stworzenie mostu nad cieśniną Sund, łączącego Danię i Szwecję. Kosztem 11 miliardów dolarów opracowano modularną płytę, która będzie bazą dla sześciu nowych modeli Volvo. Oto pierwszy z nich - zupełnie nowy, stworzony od podstaw: XC 90.
SUV z krainy Wikingów
Nowe modele szwedzkiej marki będą pojawiać się stopniowo, do 2018 roku. Nowy XC 90 to potężny SUV o długości prawie 5 metrów. Stylistycznie to przełom. Z poprzednikiem łączy go tylko ta sama nazwa i miejsce wytwarzania - Torslanda koło Goeteborga. Tylne lampy to nawiązanie do korzeni, ale reszta to już całkiem nowy język. Najbardziej charakterystyczny nowy element stylistyczny lampy LED do jazdy dziennej, ułożone w kształt "Młotu Thora". Już wkrótce zobaczymy je również w innych modelach tej marki.
SUV z krainy Wikingów
Wewnątrz szwedzcy konstruktorzy postawili na materiały wykończeniowe z najwyższej półki. Przestrzeni w dwóch (opcjonalnie - trzech) rzędach siedzeń nie brakuje. Tylna kanapa ma przesuwne siedzisko i ruchome oparcie. Na dwóch chowanych w podłodze bagażnika fotelach przewieziemy osoby o wzroście do 170 cm.
Bagażnik o pojemności 705 l ma regularny kształt i kilka przydatnych schowków. W razie potrzeby przewiezienia większych gabarytowo przedmiotów, szybko złożymy asymetryczne oparcie, uzyskując 1947 l przestrzeni ładunkowej.
SUV z krainy Wikingów
Zamiast analogowych zegarów, przed oczami kierowcy znajduje się duży, 12-calowy wyświetlacz. Ma przejrzystą grafikę i prezentuje kluczowe informacje. Drugi, pionowy, 9-calowy wyświetlacz na konsoli centralnej ma interfejs, przypominający Androida. Przyciski sterowania klimatyzacją i większością funkcji w aucie, zastąpiono ikonami na tym ekranie. Co ważne, można go obsługiwać nawet w rękawiczkach. Rozpoznaje też gesty.
Audio Bowers&Wilkins o mocy 1400 W ma akustykę, wzorowaną na filharmonii w Göteborgu i kosztuje 14 tys. zł. To znacznie mniej, niż flagowe produkty w Audi (35 tys. ł za Bang&Olufsen w A6), czy Mercedesie.
SUV z krainy Wikingów
Podstawę sprzedaży marek premium stanowią w coraz większym stopniu silniki czterocylindrowe wspomagane turbodoładowaniem. XC90 nie zbagatelizowało tego trendu i pod jego maską znajdziemy tylko dwulitrowe jednostki.
My testowaliśmy Volvo XC90 D5 AWD z silnikiem Diesla o mocy 225 KM, napędem na cztery koła i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią. Zapewne właśnie ta odmiana będzie cieszyła się w Polsce największą popularnością.
SUV z krainy Wikingów
Podstawowy Diesel D4 ma 190 KM i występuje z napędem na przednią oś. To najtańsza propozycja i prawdopodobnie... będzie najrzadziej wybierana przez polskich kierowców. Wyżej w katalogu znajdziemy 225-konną odmianę wysokoprężną z turbosprężarką i kompresorem. 470 Nm przenoszone jest na cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowego automatu, setkę osiąga w 7,8 sekundy, rozpędzając się maksymalnie do 220 km/h. Zużywa przy tym średnio 7,5 litra paliwa.
SUV z krainy Wikingów
Benzynowe T6 to opcja dla kierowców, żądnych jeszcze lepszych osiągów przy nieznacznie większym zapotrzebowaniu na paliwo. Podwójnie doładowany motor - kompresorem i turbosprężarką - generuje aż 320 KM i 400 Nm. W standardzie został wyposażony w system AWD i szeroki zakres użytecznych obrotów. Maksymalny moment ma płaski przebieg w zakresie od 2200 do 5400 obr./min, dzięki czemu auto jest bardzo elastyczne i nie wymaga od automatycznej skrzyni częstej zmiany przełożeń. Przyspiesza do 100 km/h w 6,9 sekundy (7,3 sekundy potrzebowała odmiana V8 w poprzedniku) i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości 230 km/h. Pracuje przy tym kulturalnie, a do uszu podróżujących docierają jedynie ledwie słyszalne dźwięki rzędowego czterocylindrowca.
SUV z krainy Wikingów
W alternatywie pozostaje jeszcze wersja hybrydowa T8 (400 KM i 640 Nm). To bezpośredni konkurent Porsche Cayenne S E-Hybrid w znacznie tańszym i równie szybkim wydaniu (5,9 sekundy do setki). Silnik elektryczny (82 KM i 240 Nm) przekazuje moment obrotowy na tylną oś i w trybie bezemisyjnym przejedzie 40 km z prędkościami do 125 km/h. Litowo-jonowe akumulatory można ładować ze stacji szybkiego ładowania lub w domu z gniazdka 230V.
SUV z krainy Wikingów
XC90 w standardzie wykorzystuje klasyczne, stalowe zawieszenie, ale warto zdecydować się na opcjonalne, pneumatyczne. 24-centymetrowy prześwit można wówczas regulować w zakresie 9 cm. Kierowca ma do dyspozycji również pokrętło z kilkoma trybami pracy układu jezdnego. Na co dzień najlepiej sprawdzi się ustawienie Comfort, w którym Volvo harmonijnie pokonuje wszelkie nierówności, a skrzynia biegów już na niskim pułapie prędkości obrotowej zmienia przełożenia na wyższe.
Prawdziwą radość z jazdy poczujemy w wariancie Sport. W tej konfiguracji układ kierowniczy staje się bardziej precyzyjny, a zawieszenie dodatkowo się usztywnia. Potężny szwedzki SUV chętnie walczy z prawami fizyki w dynamicznie pokonywanych zakrętach, okazując się konstrukcją neutralną i wybaczającą wiele błędów kierowcy. Nadwozie nie wychyla się przesadnie, a użytkownik ma wierny obraz bieżącego położenia kół. Reakcja na operowanie gazem jest błyskawiczna, natomiast w kabinie panuje błoga cisza, nawet przy maksymalnych prędkościach autostradowych.
SUV z krainy Wikingów
Pokładowe komputery zapobiegną kolizjom z innymi autami, pieszymi i rowerzystami. W dzień i w nocy. Volvo XC90 nie wypadnie z drogi, gdy kierowca straci nad nim kontrolę. Nie zderzy się też z samochodem w martwym polu, podczas skrętu na skrzyżowaniu. O wszystko zadbają odpowiednie czujniki. Jest to zupełnie nowy, wyższy poziom bezpieczeństwa. Volvo pracuje też nad systemem autonomicznego parkowania. Za pomocą aplikacji w smartfonie będziemy mogli wysłać nasz samochód na parking, a także go stamtąd sprowadzić. Jak? Najprościej w świecie. Przyjedzie do nas sam.
SUV z krainy Wikingów
Zmodernizowane City Safety zapobiega teraz najechaniu na inny pojazd nawet wtedy, gdy różnica prędkości to 50 km/h. Nowe Volvo rozpoznaje też pieszych i rowerzystów. Nawet nocą. Samochód wykrywa ruch z przeciwka. Jeśli komputer obliczy, że na skrzyżowaniu nie zdążymy skręcić przed nadjeżdżającym samochodem, XC90 automatycznie się zatrzyma. W sytuacji gdy system obliczy, że na jednojezdniowej drodze nie zdążymy wyprzedzić poprzedzającego auta przed nadjeżdżającymi z przeciwka, również na ten manewr nam nie pozwoli.
SUV z krainy Wikingów
System rozpoznaje także samochody, nadjeżdżające z dużą prędkością z tyłu. Zapala wówczas stroboskopowo światła stop, ostrzegając nadjeżdżający pojazd. Jeśli to nie pomoże, a system uzna, że kolizja jest nieunikniona, uruchomią się hamulce, by zapobiec wypchnięciu XC90 do przodu i uderzeniu w kolejne samochody.
SUV z krainy Wikingów
Nowe modele szwedzkiej marki będą pojawiać się stopniowo, do 2018 roku. Nowy XC 90 to potężny SUV o długości prawie 5 metrów. Stylistycznie to przełom. Z poprzednikiem łączy go tylko ta sama nazwa i miejsce wytwarzania - Torslanda koło Goeteborga. Tylne lampy to nawiązanie do korzeni, ale reszta to już całkiem nowy język. Najbardziej charakterystyczny nowy element stylistyczny lampy LED do jazdy dziennej, ułożone w kształt "Młotu Thora". Już wkrótce zobaczymy je również w innych modelach tej marki.
SUV z krainy Wikingów
Znalazło się tu również rozwiązanie, zarezerwowane dla śmigłowców. Fotele z kompensacją przeciążeń pionowych. To na wypadek sytuacji, gdy samochód - wypadając z drogi - spada kilka metrów w dół. Specjalny element w fotelu ulega wówczas zgnieceniu po to, by chronić przed zmiażdżeniem kręgosłup kierowcy lub pasażera. W ten sposób nie dojdzie do tzw. obrażeń kompensacyjnych.
SUV z krainy Wikingów
Jeśli dojdzie do kolizji, pedał hamulca zostanie zwolniony pirotechnicznie. Podczas zderzenia, gdy masa kierowcy prze do przodu, auto się zatrzymuje i pedały wnikają do wnętrza. Złamaniu ulega wówczas noga kierowcy, który odruchowo wciska hamulec. Dzięki nowej konstrukcji hamulca, w XC90 nie dojdzie do takiej sytuacji.
SUV z krainy Wikingów
Auto jest lżejsze od porównywalnych, konkurencyjnych modeli prawie o 200 kg W stosunku do poprzednika - nowe XC90 jest lżejsze o całe 250 kg. Zadbano, by masy nieresorowanej było jak najmniej. Niektóre elementy zawieszenia wykonano z kompozytów.
SUV z krainy Wikingów
Nowością są silniki Driv-E: wszystkie dwulitrowe i czterocylindrowe. Jest też napęd hybrydowy (Plug-In), montowany w wersji T8, zapewniający (według nieoficjalnych jeszcze danych) przyspieszenie do setki w 5.9 s, moc 400 KM i maksymalny moment 640 Nm. Przednią oś napędza jednostka benzynowa z turbiną i kompresorem o mocy 320 KM. Tylną, silnik elektryczny o mocy 80 KM i maksymalnym momencie 200 Nm. Akumulatory umieszczono w podłodze, pod przedziałem pasażerskim, więc nie zabierają przestrzeni w bagażniku. Hybrydowe Volvo, jadąc tylko na prądzie może pokonać 50 km i rozpędzić się do 130 km/h.
SUV z krainy Wikingów
Nowością jest też 8-biegowa przekładania hydrokinetyczna Aisin. Jej działanie ma być szybkie i sprawne, poprawiając przyspieszenie, które jest lepsze niż w wersjach ze skrzynią manualną i pozwalając oszczędzać paliwo, dzięki trybowi żeglowania (efekt "wolnego koła" po zdjęciu nogi z gazu). System start/stop nowej generacji wyłącza silnik, gdy prędkość spada poniżej 7 km/h. Ponowne załączenie następuje dopiero po dodaniu gazu.
SUV z krainy Wikingów
W gamie silników znalazły się jednostki Diesla: D5 twin turbo o mocy 225 KM i maksymalnym momencie obrotowym 470 Nm oraz D4 turbo o mocy 190 KM i maksymalnym momencie 400 Nm. Topowa jednostka benzynowa T6 rozwija moc 320 KM i 400 Nm, słabsza - T5 dysponuje mocą 254 KM i maksymalnym momentem 350 Nm.
SUV z krainy Wikingów
Całkowicie nowe jest również zawieszenie. Z przodu zastosowano podwójne wahacze, z tyłu rozwiązanie typu integral-link z wykonanymi z materiałów kompozytowych, piórowymi resorami. Za dopłatą będzie dostępne kontrolowane przez komputer zawieszenie pneumatyczne.
SUV z krainy Wikingów
Volvo XC90 otwiera zupełnie nowy rozdział w historii szwedzkiej marki. To kombinacja luksusu, przestronnego wnętrza, uniwersalności, oszczędności i typowych dla producenta z Goteborga, najwyższych standardów bezpieczeństwa. Koncern zakłada, że XC90 będzie znajdować około 1000 nabywców rocznie. To prawie 17 proc. całkowitej sprzedaży firmy w Polsce wynoszącej 6000 aut.
SUV z krainy Wikingów
Wewnątrz szwedzcy konstruktorzy postawili na materiały wykończeniowe z najwyższej półki. Przestrzeni w dwóch (opcjonalnie - trzech) rzędach siedzeń nie brakuje. Tylna kanapa ma przesuwne siedzisko i ruchome oparcie. Na dwóch chowanych w podłodze bagażnika fotelach przewieziemy osoby o wzroście do 170 cm.
SUV z krainy Wikingów
Zamiast analogowych zegarów, przed oczami kierowcy znajduje się duży, 12-calowy wyświetlacz. Ma przejrzystą grafikę i prezentuje kluczowe informacje. Drugi, pionowy, 9-calowy wyświetlacz na konsoli centralnej ma interfejs, przypominający Androida. Przyciski sterowania klimatyzacją i większością funkcji w aucie, zastąpiono ikonami na tym ekranie. Co ważne, można go obsługiwać nawet w rękawiczkach. Rozpoznaje też gesty.
SUV z krainy Wikingów
Zmodernizowane City Safety zapobiega teraz najechaniu na inny pojazd nawet wtedy, gdy różnica prędkości to 50 km/h. Nowe Volvo rozpoznaje też pieszych i rowerzystów. Nawet nocą. Samochód wykrywa ruch z przeciwka. Jeśli komputer obliczy, że na skrzyżowaniu nie zdążymy skręcić przed nadjeżdżającym samochodem, XC90 automatycznie się zatrzyma. W sytuacji gdy system obliczy, że na jednojezdniowej drodze nie zdążymy wyprzedzić poprzedzającego auta przed nadjeżdżającymi z przeciwka, również na ten manewr nam nie pozwoli.
SUV z krainy Wikingów
Zamiast analogowych zegarów, przed oczami kierowcy znajduje się duży, 12-calowy wyświetlacz. Ma przejrzystą grafikę i prezentuje kluczowe informacje. Drugi, pionowy, 9-calowy wyświetlacz na konsoli centralnej ma interfejs, przypominający Androida. Przyciski sterowania klimatyzacją i większością funkcji w aucie, zastąpiono ikonami na tym ekranie. Co ważne, można go obsługiwać nawet w rękawiczkach. Rozpoznaje też gesty.
SUV z krainy Wikingów
Nowością jest też 8-biegowa przekładania hydrokinetyczna Aisin. Jej działanie ma być szybkie i sprawne, poprawiając przyspieszenie, które jest lepsze niż w wersjach ze skrzynią manualną i pozwalając oszczędzać paliwo, dzięki trybowi żeglowania (efekt "wolnego koła" po zdjęciu nogi z gazu). System start/stop nowej generacji wyłącza silnik, gdy prędkość spada poniżej 7 km/h. Ponowne załączenie następuje dopiero po dodaniu gazu.
SUV z krainy Wikingów
Silnik uruchamiamy umieszczonym w środkowym tunelu pokrętłem. Daniel Czarnocki Photo
SUV z krainy Wikingów
Audio Bowers&Wilkins o mocy 1400 W ma akustykę, wzorowaną na filharmonii w Göteborgu i kosztuje 14 tys. zł. To znacznie mniej, niż flagowe produkty w Audi (35 tys. ł za Bang&Olufsen w A6), czy Mercedesie.
SUV z krainy Wikingów
XC90 w standardzie wykorzystuje klasyczne, stalowe zawieszenie, ale warto zdecydować się na opcjonalne, pneumatyczne. 24-centymetrowy prześwit można wówczas regulować w zakresie 9 cm. Kierowca ma do dyspozycji również pokrętło z kilkoma trybami pracy układu jezdnego. Na co dzień najlepiej sprawdzi się ustawienie Comfort, w którym Volvo harmonijnie pokonuje wszelkie nierówności, a skrzynia biegów już na niskim pułapie prędkości obrotowej zmienia przełożenia na wyższe.
SUV z krainy Wikingów
Pokładowe komputery zapobiegną kolizjom z innymi autami, pieszymi i rowerzystami. W dzień i w nocy. Volvo XC90 nie wypadnie z drogi, gdy kierowca straci nad nim kontrolę. Nie zderzy się też z samochodem w martwym polu, podczas skrętu na skrzyżowaniu. O wszystko zadbają odpowiednie czujniki. Jest to zupełnie nowy, wyższy poziom bezpieczeństwa. Volvo pracuje też nad systemem autonomicznego parkowania. Za pomocą aplikacji w smartfonie będziemy mogli wysłać nasz samochód na parking, a także go stamtąd sprowadzić. Jak? Najprościej w świecie. Przyjedzie do nas sam.
SUV z krainy Wikingów
Wewnątrz szwedzcy konstruktorzy postawili na materiały wykończeniowe z najwyższej półki.
SUV z krainy Wikingów
Volvo XC90 otwiera zupełnie nowy rozdział w historii szwedzkiej marki. To kombinacja luksusu, przestronnego wnętrza, uniwersalności, oszczędności i typowych dla producenta z Goteborga, najwyższych standardów bezpieczeństwa. Koncern zakłada, że XC90 będzie znajdować około 1000 nabywców rocznie. To prawie 17 proc. całkowitej sprzedaży firmy w Polsce wynoszącej 6000 aut.
SUV z krainy Wikingów
Audio Bowers&Wilkins o mocy 1400 W ma akustykę, wzorowaną na filharmonii w Göteborgu i kosztuje 14 tys. zł. To znacznie mniej, niż flagowe produkty w Audi (35 tys. ł za Bang&Olufsen w A6), czy Mercedesie.
SUV z krainy Wikingów
Audio Bowers&Wilkins o mocy 1400 W ma akustykę, wzorowaną na filharmonii w Göteborgu i kosztuje 14 tys. zł. To znacznie mniej, niż flagowe produkty w Audi (35 tys. ł za Bang&Olufsen w A6), czy Mercedesie.
SUV z krainy Wikingów
My testowaliśmy Volvo XC90 D5 AWD z silnikiem Diesla o mocy 225 KM, napędem na cztery koła i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią. Zapewne właśnie ta odmiana będzie cieszyła się w Polsce największą popularnością.
SUV z krainy Wikingów
Znalazło się tu również rozwiązanie, zarezerwowane dla śmigłowców. Fotele z kompensacją przeciążeń pionowych. To na wypadek sytuacji, gdy samochód - wypadając z drogi - spada kilka metrów w dół. Specjalny element w fotelu ulega wówczas zgnieceniu po to, by chronić przed zmiażdżeniem kręgosłup kierowcy lub pasażera. W ten sposób nie dojdzie do tzw. obrażeń kompensacyjnych.
SUV z krainy Wikingów
Nowe modele szwedzkiej marki będą pojawiać się stopniowo, do 2018 roku. Nowy XC 90 to potężny SUV o długości prawie 5 metrów. Stylistycznie to przełom. Z poprzednikiem łączy go tylko ta sama nazwa i miejsce wytwarzania - Torslanda koło Goeteborga.
SUV z krainy Wikingów
Przestrzeni w dwóch (opcjonalnie - trzech) rzędach siedzeń nie brakuje. Tylna kanapa ma przesuwne siedzisko i ruchome oparcie. Na dwóch chowanych w podłodze bagażnika fotelach przewieziemy osoby o wzroście do 170 cm.
SUV z krainy Wikingów
Przestrzeni w dwóch (opcjonalnie - trzech) rzędach siedzeń nie brakuje. Tylna kanapa ma przesuwne siedzisko i ruchome oparcie. Na dwóch chowanych w podłodze bagażnika fotelach przewieziemy osoby o wzroście do 170 cm.
SUV z krainy Wikingów
Przestrzeni w dwóch (opcjonalnie - trzech) rzędach siedzeń nie brakuje. Tylna kanapa ma przesuwne siedzisko i ruchome oparcie. Na dwóch chowanych w podłodze bagażnika fotelach przewieziemy osoby o wzroście do 170 cm.
SUV z krainy Wikingów
Bagażnik o pojemności 705 l ma regularny kształt i kilka przydatnych schowków. W razie potrzeby przewiezienia większych gabarytowo przedmiotów, szybko złożymy asymetryczne oparcie, uzyskując 1947 l przestrzeni ładunkowej.
SUV z krainy Wikingów
Bagażnik o pojemności 705 l ma regularny kształt i kilka przydatnych schowków. W razie potrzeby przewiezienia większych gabarytowo przedmiotów, szybko złożymy asymetryczne oparcie, uzyskując 1947 l przestrzeni ładunkowej.
SUV z krainy Wikingów
Bagażnik o pojemności 705 l ma regularny kształt i kilka przydatnych schowków. W razie potrzeby przewiezienia większych gabarytowo przedmiotów, szybko złożymy asymetryczne oparcie, uzyskując 1947 l przestrzeni ładunkowej.