Volvo PV444

None

Obraz

/ 10Volvo PV444

Obraz

Volvo PV444 - co kryje się pod tym tajemniczym oznaczeniem? PV to: Person Vagnar (samochód osobowy), 444 to 4 cylindry, 40KM i 4 osoby. Tak oto przedstawiał się pomysł Volvo na popularny i nowoczesny samochód, który zmotoryzował Szwecję w latach 40' i 50'.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Realizacją projektu zajmowali się Erik Jern i Helmer Pettersson. Auto po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 1944 roku. Jednak z powodu trwającej wojny i braków materiałowych jego produkcję rozpoczęto dopiero w roku 1947. Początkowo auto posiadało silnik o pojemności 1414 cm3 i mocy 40KM. Napęd przenoszony był poprzez 3-biegową skrzynię, oczywiście na koła tylne.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

W 1953 roku Volvo pokazało model oznaczony symbolem PV445. Było to kombi, zwane także Duett. Największą popularnością cieszył się jednak dwudrzwiowy "garbus". Tu należy zauważyć podobieństwo stylistyczne do radzieckiej Pobiedy, a jednocześnie do naszej polskiej Warszawy M-20. Szwedzki garbus był mniejszy i znacznie lżejszy, ot taka Warszawa Coupe.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Podobieństwo spowodowane było wzorowaniem się ówczesnych, europejskich konstruktorów na autach amerykańskich, gdzie "garbate" Chevrolety oraz Buicki budowane były jeszcze pod koniec lat 30'. Istniał już wtedy także VW Käfer (Garbus), stylistycznie naśladujący rewolucyjnego Chryslera Airflow z 1934 roku. Słowem "garbate" auta były w latach 40' w USA i 50' w Europie bardzo popularne. Wspomnieć tu jeszcze można o innych "garbusach", jak Citroen 2CV, Peugeot 203, Renault 4CV czy Saab 92.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Wycieraczki auta nie posiadały silniczka elektrycznego, napędzane były podciśnieniem z kolektora dolotowego - przy dodawaniu gazu poruszały się wyjątkowo wolno. Z czasem w PV 444 zastosowano nową jednostkę napędową o pojemności 1583 cm3 i mocy 60KM.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Pierwsze serie nie posiadały ogrzewania, co bardzo dziwi z uwagi na chłodny, szwedzki klimat. Wkrótce jednak tę wadę usunięto i samochód był dostępny z termostatycznie regulowanym ogrzewaniem.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Początkowo auto posiadało silnik o pojemności 1414 cm3 i mocy 40KM. Z czasem w PV 444 zastosowano nową jednostkę napędową o pojemności 1583 cm3 i mocy 60KM.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Produkcję PV444 zakończono w roku 1958. Zmodernizowany i nieco zmieniony, nadal był wytwarzany pod oznaczeniem PV544. Na początku lat 60' otrzymał silnik o pojemności 1778 cm3. W swej najmocniejszej wersji osiągał moc 90KM.
[Fot. Tomek Bednarz]

/ 10Volvo PV444

Obraz

Realizacją projektu zajmowali się Erik Jern i Helmer Pettersson. Auto po raz pierwszy publicznie zaprezentowano 1 września 1944 roku w Sztokholmie. Jednak z powodu trwającej wojny i braków materiałowych jego produkcję rozpoczęto dopiero w roku 1947.
[Fot. Tomek Bednarz]

10 / 10Volvo PV444

Obraz

Należy zauważyć podobieństwo stylistyczne do radzieckiej Pobiedy, a jednocześnie do naszej polskiej Warszawy M-20. Szwedzki garbus był mniejszy i znacznie lżejszy, ot taka Warszawa Coupe. W ciągu blisko 25 lat wyprodukowano ponad 530 tys. aut serii PV.
[Fot. Tomek Bednarz]

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę