WAŻNE
TERAZ

Tajne posiedzenie Sejmu. Tusk zwrócił się do Czarzastego

Garbus ze Szwecji

Obraz

Volvo PV444 - co kryje się pod tym tajemniczym oznaczeniem? PV to: Person Vagnar (samochód osobowy), 444 to 4 cylindry, 40KM i 4 osoby. Tak oto przedstawiał się pomysł Volvo na popularny i nowoczesny samochód, który zmotoryzował Szwecję w latach 40' i 50'.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Realizacją projektu zajmowali się Erik Jern i Helmer Pettersson. Auto po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 1944 roku. Jednak z powodu trwającej wojny i braków materiałowych jego produkcję rozpoczęto dopiero w roku 1947. Początkowo auto posiadało silnik o pojemności 1414 cm3 i mocy 40KM. Napęd przenoszony był poprzez 3-biegową skrzynię, oczywiście na koła tylne.

* GALERIA ZDJĘĆ * Pierwsze serie nie posiadały ogrzewania, co bardzo dziwi z uwagi na chłodny, szwedzki klimat. Wkrótce jednak tę wadę usunięto i samochód był dostępny z termostatycznie regulowanym ogrzewaniem. Wycieraczki auta nie posiadały silniczka elektrycznego, napędzane były podciśnieniem z kolektora dolotowego - przy dodawaniu gazu poruszały się wyjątkowo wolno. Z czasem w PV 444 zastosowano nową jednostkę napędową o pojemności 1583 cm3 i mocy 60KM.

Zobacz film o legendarnym garbusie ze Szwecji!

Czytaj dalej
W 1953 roku Volvo pokazało model oznaczony symbolem PV445. Było to kombi, zwane także Duett.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Największą popularnością cieszył się jednak dwudrzwiowy "garbus". Tu należy zauważyć podobieństwo stylistyczne do radzieckiej Pobiedy, a jednocześnie do naszej polskiej Warszawy M-20. Szwedzki garbus był mniejszy i znacznie lżejszy, ot taka Warszawa Coupe.

Oczywiście podobieństwo spowodowane było wzorowaniem się ówczesnych, europejskich konstruktorów na autach amerykańskich, gdzie "garbate" Chevrolety oraz Buicki budowane były jeszcze pod koniec lat 30'. Istniał już wtedy także VW Käfer (Garbus), stylistycznie naśladujący rewolucyjnego Chryslera Airflow z 1934 roku. Słowem, "garbate" auta były w latach 40' w USA i 50' w Europie bardzo popularne. Wspomnieć tu jeszcze można o innych "garbusach", jak Citroen 2CV, Peugeot 203, Renault 4CV czy Saab 92.

Obraz
© (fot. Tomek Bednarz)

Produkcję PV444 zakończono w roku 1958. Zmodernizowany i nieco zmieniony, nadal był wytwarzany pod oznaczeniem PV544. Na początku lat 60' otrzymał silnik o pojemności 1778 cm3.

* GALERIA ZDJĘĆ * W swej najmocniejszej wersji osiągał moc 90KM. Ostatnie PV544 zjechało z taśm montażowych w 1965 roku. Jeszcze przez 4 lata produkowano wersję kombi. W ciągu blisko 25 lat wyprodukowano ponad 530 tys. aut serii PV.

Tomek Bednarz

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇