Rowerzystom i kierowcom trudno znaleźć nić porozumienia. Choć ścieżek rowerowych przybywa to wielu z miłośników jednośladów musi poruszać się po jezdniach, nieraz doprowadzając zmotoryzowanych do szału.
Wzajemne pretensje tych dwóch grup nie są nowe. Kierowcy nie zauważają rowerzystów i zajeżdżają im drogę, zaś częstymi grzechami rowerzystów jest wymuszanie pierwszeństwa i nieprzewidywalne zachowanie. W 2012 r. na polskich drogach doszło do 4 665 wypadków z udziałem rowerzystów, w których zginęło 317 osób. Czy może być lepiej?
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drogach spoczywa na wszystkich uczestnikach ruchu. Tłok na drogach czy uszkodzone po zimie ulice nie zwalniają rowerzystów i kierowców od przestrzegania prawo. Praktyka jednak często rozmija się z literą prawa. Jakie przewinienia są domeną każdej z tych grup?
Rowerzyści w ubiegłym roku spowodowali 1 714 wypadków, w których śmierć poniosły 152 osoby. Główną ich przyczyną było poza wspomnianym nieprzestrzeganiem pierwszeństwa przejazdu (711 wypadków) nieprawidłowy manewr skrętu (218 wypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (146 wypadków), nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych (109 wypadków) oraz jazda po niewłaściwej stronie drogi (88 wypadków). Najwięcej wypadków spowodowanych przez rowerzystów miało miejsce w maju (14 proc. ogółu).
Kierowcy również nie mają czystego sumienia. Najwięcej wypadków, w których ucierpiał rowerzysta, spowodowali prowadzący osobówki (2 012). Dla porównania motocykliści spowodowali tylko 20 takich zdarzeń. Najczęstszą przyczyną były nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (1 996 wypadków), nieprawidłowy manewr wyprzedzania (466), nieprawidłowy manewr skrętu (301), niedostosowanie prędkości (269) oraz niezachowanie bezpiecznej odległości (150).
Istnieje szansa na zmniejszenie ilości wypadków, jednak zależy to od uczestników ruchu - zachowania przez nich większej uwagi, przyjęcia do wiadomości że nie są jedynymi osobami na jezdni oraz że nie zawsze przysługuje im pierwszeństwo. Policjanci apelują też, aby patrzeć w lusterka przed przystąpieniem do wykonywania skręcania lub wyprzedzania.
Źródło: Korkowo.pl
ll/moto.wp.pl