Toyota opracowała nowe elektrolity. Zwiększą stabilność i pojemność baterii
Naukowcy z Toyota Research Institute North America (TRINA) oraz Uniwersytetu Monash w Australii opracowali nowe elektrolity, które można zastosować w bateriach różnych typów. Znajdą one zastosowanie również w zelektryfikowanych samochodach.
Elektrolity stosowane w dzisiejszych akumulatorach to substancje organiczne, które są lotne i łatwopalne. Opracowane przez TRINA i Uniwersytet Monash elektrolity oparte są na płynnych solach, które eliminują łatwopalność i zwiększają stabilność. Nielotne, stabilne elektrochemicznie elektrolity można zastosować m.in. w akumulatorach litowo-jonowych, magnezowo-jonowych czy niklowo- wodorkowych. Dzięki efektom prac naukowców samochody hybrydowe mogą zyskać na wydajności, a auta elektryczne zwiększyć zasięg na jednym ładowaniu.
Nowy elektrolit jest oparty na anionach kwasu karboranowego w kształcie dwudziestościanu foremnego. Ostatnie badania wykazały, nowe elektrolity zwiększają wydajność baterii magnezowych i litowych.
Obecnie Toyota stosuje w większości swoich hybryd niklowo-wodorkowe akumulatory trakcyjne. W ciągu najbliższej dekady japoński koncern zamierza wprowadzić na rynek baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem. Będzie to prawdziwa rewolucja w elektromobilności. Rozwiązanie pozwoli znacznie skrócić czas ładowania i wyraźnie zwiększy pojemność baterii. Szacuje się, ze parametry te mogą poprawić się nawet dwukrotnie względem baterii o tradycyjnym elektrolicie.
Źródło: Electromaterial Science