WAŻNE
TERAZ

Nie było czego zbierać. Iga rozbita w Wuhan!

Szwecja chce wycofać się z barier linowych. Są niebezpieczne dla motocyklistów

Poprawiają bezpieczeństwo, lecz budzą wiele kontrowersji szczególnie wśród użytkowników jednośladów. Przydrożne bariery ochronne, szczególnie te linowe, znalazły się na cenzurowanym w Szwecji. Tamtejsze władze zamierzają poszukać zamienników.

Bariery linoweBariery linowe
Źródło zdjęć: © gddkia
Aleksander Ruciński

Bariery ochronne wydają się niezbędnym elementem drogowej architektury. Trudno negować zasługi tych rozwiązań w temacie bezpieczeństwa. Warto jednak mieć na uwadze, że urządzenia, które ratują życie użytkownikom samochodów, bywają bardzo niebezpieczne dla motocyklistów. Szwecja zamierza rozwiązać ten problem.

Na trudne zagadnienie zwrócił uwagę sam Tomas Eneroth, szwedzki minister infrastruktury, który przyznał niedawno, że przydrożne bariery, szczególnie te o konstrukcji linowej, mogą być zabójcze dla motocyklistów. Jak stwierdził, nie można nie uwzględniać tej coraz liczniejszej grupy użytkowników dróg w planach dotyczących poprawy bezpieczeństwa drogowego.

Według Enerotha sytuacja, w której dba się o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów kosztem innych użytkowników, wymaga radykalnej zmiany. W związku z tym Szwecja zamierza opracować nowy rodzaj barier energochłonnych, które zatrzymają ciężkie pojazdy, a jednocześnie nie będą śmiertelnym zagrożeniem dla jeżdżących jednośladami.

Proces odejścia od popularnych w Szwecji barier linowych ma wystartować już w październiku 2021 roku. Niewykluczone, że zostaną one zastąpione odpowiednikami z tzw. grzebieniem Nelsona czyli dodatkową, plastikową osłoną nakładaną na liny oraz odkształcalnymi elementami minimalizującymi skutki zderzenia ze słupkiem.

Takie rozwiązania są znacznie droższe w realizacji od standardowych barier, ale i zauważalnie mniej szkodliwe dla motocyklistów.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025