Speed 400 i Scrambler 400 X to początek nowej linii Triumpha
Motocykle w stylu retro to znak rozpoznawczy Triumpha. Tak jak nakedy i turystyki są jej jedną nogą, tak cała gamą "nowoczesnych klasyków" drugą. Nic zatem dziwnego, że Brytyjczycy zdecydowali się rozbudować ofertę o podstawowe modele, tworząc nową linię 400.
W przypadku klasycznie wyglądających maszyn Triumpha mamy oznaczenia 900 i 1200 korespondujące z wielkościami montowanych silników. Tak też jest w przypadku debiutujących modeli Speed 400 i Scrambler 400 X. Oba napędzane są takimi samymi jednocylindrowymi jednostkami o pojemności 398 cm3. Maksymalna moc w tym przypadku to 40 KM przy 8000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy jest równy 37,5 Nm przy 6500 obr./min. Jak łatwo się domyślić - jest to efekt współpracy Brytyjczyków z indyjską firmą Bajaj.
Speed 400 i Scrambler 400 X to bliźniacze konstrukcje, które na pierwszy rzut oka wyglądają niemal identycznie. Jednak wystarczy się przyjrzeć bliżej, aby przekonać się, że Triumph nie ograniczył się jedynie do kilku wizualnych różnic. Mechanika i geometria znacząco się różnią.
Oba motocykle mają różne felgi i opony. I nie chodzi tu jedynie o bieżnik, ale też rozmiary. Przede wszystkim Scrambler 400 X ma 19-calową obręcz z przodu, gdy w Speedzie 400 obie mierzą 17-cali średnicy. Za to ten drugi motocykl ma szersze opony niż model o bardziej offroadowym stylu. Scrambler ma też większy skok zawieszenia (150 mm z przodu i z tyłu) niż Speed (140 mm z przodu i 130 mm przy tylnym kole). Ma też większą tarczę hamulcową z przodu.
Oba motocykle nieco różnią się wymiarami. Wpływa na to nie tylko większe przednie koło w Scramblerze, ale też większy kąt nachylenia widelca w Speedzie. Obie maszyny mają również inną masę - bardziej terenowy model waży 179 kg, natomiast drogowy 170 kg.
Oczywiście między oboma modelami Triumpha jest też sporo podobieństw. Mają one elektroniczną przepustnicę, kontrolę trakcji (którą można dezaktywować), ABS (ten można wyłączyć tylko w Scramblerze), identyczne zegary z cyfrowym obrotomierzem, gniazdo USB-C i w pełni LED-owe oświetlenie.
Połączenie sprawdzonego indyjskiego napędu z klasycznym brytyjskim stylem to ciekawy sposób, aby zaistnieć zarówno w Azji, jak i w Europie. O efekcie tej kooperacji najpierw będą mogli przekonać się motocykliści w Indiach, gdzie sprzedaż obu nowych modeli Triumpha wystartuje już w lipcu 2023 r. Natomiast na pozostałe rynki Speed 400 i Scrambler 400 X trafią na początku 2024 r.