- Kierowane do realizacji odcinki dróg mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo oraz przepustowość i płynność ruchu w regionie. Nowe inwestycje wpłyną także na wzrost komfortu jazdy. Ułatwią dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach i autostrady A1. Nie bez znaczenia jest również to, że dzięki tym zadaniom uzyskamy ekspresowe połączenie ze Słowacją – stwierdził minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Zadanie nie będzie jednak łatwe. Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich. Jakie odcinki powstaną?
S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Długość: 7,8 km
Lata realizacji: 2019-2021
Przebudowa drogi krajowej do parametrów drogi ekspresowej. Droga ekspresowa S1 Pyrzowice - Dąbrowa Górnicza - Tychy - Bielsko Biała będzie stanowić połączenie dróg szybkiego ruchu, autostrad A1 (północ - południe) i A4 (wschód - zachód) z aglomeracją śląską, umożliwi również połączenie z granicą ze Słowacją w Zwardoniu - Mycie, a poprzez S52 - granicą z Czechami w Cieszynie.
Droga krajowa nr 1 zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł „Ząbkowice”, przebudowany węzeł „Pogoria” i obiekty inżynierskie, w tym: 2 mosty, 4 wiadukty. Powstaną także 2 kładki dla pieszych.
S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Mysłowicach Długość: 39,7 km
Lata realizacji: 2019-2022
Uzupełnienie europejskiego korytarza nr VI. Stanowi kontynuację S1 na odc. węzeł „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok" w Bielsku-Białej po nowym śladzie i dalej do granicy z Czechami w Cieszynie oraz połączenie ze Słowacją.
Droga powstanie w przekroju 2 x 2. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim. Powstanie 8 węzłów „Kosztowy II”, „Lędziny”, „Bieruń”, Oświęcim”, „Wola”, „Brzeszcze”, „Stara Wieś” i „Suchy Potok". Kierowcy podróżujący tym odcinkiem będą mogli korzystać z 4 miejsc obsługi podróżnych (MOP).
*S1 Bielsko-Biała - Żywiec - granica państwa na odcinku Przybędza - Milówka tzw. „Obejście Węgierskiej Górki” (dawna S69)
*
Długość: 8,5 km
Lata realizacji: 2018-2020
Ten odcinek drogi ekspresowej S1 przebiegać będzie w granicach administracyjnych gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka na terenie powiatu żywieckiego w województwie śląskim. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki: Żywiec-Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare.
To ostatni etap budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń (granica państwa). I etap polegał na budowie drogi jednojezdniowej od Żywca do Zwardonia. Etap II obejmuje budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej od Bielska Białej do Żywca (w trakcie realizacji). III etap zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka, która przejmie funkcje trasy tranzytowej w nawiązaniu do realizacji autostrady D3 po stronie słowackiej.
Drogę zaprojektowano o przekroju jednojezdniowym, a na odcinku między tunelami oraz w tunelach zaprojektowano przekrój dwujezdniowy (tunele dwururowe).
Źródło: GDDKiA
Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska