Trwa ładowanie...
d289fc0
d289fc0

S69

Najnowsze informacje
Trasa S69 była uważana za jedną z najbardziej atrakcyjnych, jeśli chodzi o widoki, dróg ekspresowych w Polsce Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Trasa S69 była uważana za jedną z najbardziej atrakcyjnych, jeśli chodzi o widoki, dróg ekspresowych w Polsce

S69 to droga ekspresowa, która formalnie już nie istnieje. Wskutek rządowej uchwały z 19 maja 2016 r., która weszła w życie 4 sierpnia 2016 r., trasa ta zmieniła swoją nazwę i stała się częścią drogi szybkiego ruchu S1.

Długość drogi S69, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych, miała wynosić około 45 km.

S69 - opis trasy

Droga ekspresowa S69 miała stanowić łącznik pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą Polski oraz Słowacji w Zwardoniu. Dokładniej trasa S69 miała rozpoczynać się od węzła Komorowice na styku z drogą krajową nr 1 i prowadzić m.in. przez Żywiec oraz Buczkowice.

S69 uchodziła za bardzo istotną drogę ekspresową dla transportu w południowej Polsce. Miała się bowiem łączyć z autostradą D3 budowaną na Słowacji i dalej prowadzić w stronę stolicy tego państwa - Bratysławy. W ten sposób trasy S69 i D3 weszłyby w skład Europejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który jest łącznikiem północnej części Starego Kontynentu z południową.

Droga ekspresowa S69 miała stanowić łącznik pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą Polski oraz Słowacji w Zwardoniu Wikimedia Commons CC BY 3.0
Droga ekspresowa S69 miała stanowić łącznik pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą Polski oraz Słowacji w Zwardoniu

Co ciekawe odcinek drogi S69 Żywiec - Zwardoń został wybudowany w taki sposób, aby w razie poszerzania tej trasy zmieściła się jeszcze jedna jezdnia. Wówczas S69 stałaby się drogą dwujezdniową, której każda z "nitek" prowadziłaby tylko w jednym kierunku.

Takich zabezpieczeń na przyszłość nie zastosowano przy budowie drogi ekspresowej S69 pomiędzy Bielskiem-Białą i Żywcem. Powód? Po prostu od razu powstały tam dwie jednokierunkowe jezdnie.

Cześć trasy S1, która wcześniej była oznaczona symbolem S69, jest uważana za jedną z najbardziej atrakcyjnych, jeśli chodzi o widoki, dróg ekspresowych w Polsce. Podziwianie górskiego krajobrazu na dawnej S69 umożliwiała chociażby estakada w Milówce.

S69 - kiedy zostanie oddana?

Drogę S69 włączono do S1 jeszcze przed końcem budowy tej pierwszej. Niemniej jedynie część drogi S69 Przybędza - Milówka, znana także jako "obejście Węgierskiej Górki", była wówczas nieukończona. A ponieważ ta 8-kilometrowa trasa nie ma jak na razie wsparcia finansowego, jej budowa nadal nie może wystartować (stan na październik 2017 r.). Mimo to według wstępnych prognoz fragment Przybędza - Milówka, który pierwotnie miał wejść w skład drogi szybkiego ruchu S69, może być gotowy już w 2020 r.

Powstanie fragmentu dawnej S69 z Przybędzy do Milówki jest o tyle ważne, że to brakujący element, który połączy dwie już istniejące części obecnej trasy S1: Żywiec - Przybędza oraz Milówka - Szare. Co więcej ten odcinek S69/S1 powinien mieć zbawienny wpływ na ruch w Węgierskiej Górce, którego natężenie po jego powstaniu ma się znacznie zmniejszyć, zwłaszcza jeśli chodzi o uciążliwy dla mieszkańców wsi tranzyt.

S69 – ceny

Jeszcze zanim droga S69 stała się częścią większej trasy, jaką jest S1, za przejazd niektórymi z jej odcinków trzeba było zapłacić. Obecnie system viaTOLL, który w Polsce służy do pobierania opłat od kierowców korzystających z dróg szybkiego ruchu, obowiązuje pomiędzy następującymi węzłami dawnej arterii S69:

  • Bielsko-Biała Komorowice - Bielsko-Biała Rosta;
  • Bielsko-Biała Rosta - Bielsko-Biała Lipnik;
  • Bielsko-Biała Lipnik - Bielsko-Biała Mikuszowice;
  • Bielsko-Biała Mikuszowice - Bielsko-Biała Mikuszowice (Bystrzańska);
  • Bielsko-Biała Mikuszowice (Bystrzańska) - Wilkowice;
  • Wilkowice - Buczkowice;
  • Buczkowice - Łodygowice;
  • Łodygowice - Żywiec Soła;
  • Żywiec Soła - Żywiec Browar.

Przejazd powyższymi odcinkami S69/S1 jest jednak płatny tylko dla osób prowadzących autobusy (bez względu na ich ciężar) oraz pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Cena podróży danym odcinkiem należącym dawniej do drogi S69 zależy jednak nie tylko od masy całkowitej pojazdu, ale również od tego, jakie normy emisji spalin on spełnia. Pojazdy dostosowane do najnowszych norm emisji spalin są bowiem uznawane za proekologiczne, dlatego ich kierowcy zapłacą mniej.

Uwzględniając te dwa kryteria, czyli masę całkowitą oraz wpływ na środowisko naturalne, kwota za podróż częścią trasy S1, która wcześniej tworzyła drogę ekspresową S69, może wynieść:

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

Kierowcy, którzy muszą zapłacić za jazdę po dawnej "ekspresówce" S69, mogą zrobić to jedynie w formie elektronicznej. Ta wygodna metoda, dzięki której nie trzeba długo oczekiwać przed bramką, wymaga jednak posiadania urządzenia viaAUTO. Taki sprzęt przekazuje do kolejnych bramek informacje o pojeździe, na podstawie ktorych wyliczana jest dokładna opłata.

d289fc0

d289fc0
d289fc0
d289fc0