Panda kontra Citigo, czyli który z tanich spala mniej?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Od czasu drastycznych podwyżek cen paliw kategoria spalania jest jedną z najważniejszych, jakie biorą pod uwagę nabywcy samochodów. W ogarniętej kryzysem Europie producenci proponują tanie auta z silnikami, które – przynajmniej na papierze – palą coraz mniej. Jak jest naprawdę? Oto porównanie dwóch największych rywali wśród najtańszych aut.

Trzecią generację Fiata Pandy i Skodę Citigo można kupić dysponując kwotą około 30 tys. zł. nie ma się jednak co łudzić – by stać się właścicielem auta z ciekawszym silnikiem i dobrym wyposażeniem, trzeba sporo dołożyć. Między innymi te dwa samochody porównano podczas IX Supertestu Ekonomii zorganizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Zadanie było proste – osiągnąć jak najniższe spalanie. Okolicznością sprzyjającą tym zamiarom był niewielki ruch i brak korków na obrzeżach stolicy, gdzie wyznaczono start i metę. Niespełna 300-kilometrowa trasa biegła najpierw drogą ekspresową S7 do Radomia, potem drogą krajową nr 12 przez Zwoleń do Puław, a stamtąd drogą wojewódzką nr 801, wzdłuż Wisły z powrotem do Warszawy.

Na mecie najmniej paliwa weszło do zbiornika nowej Pandy 1.3 Multijet (tylko 9,34 l), co oznacza spalanie na poziomie 3,27 l oleju napędowego na 100 km. W tej sytuacji za rewelacyjnie niskie należy uznać wyniki uzyskane przez kierowców samochodów benzynowych (Skody Citigo 1.0 MPI oraz Fiata 500 0.9 TwinAir), odpowiednio na poziomie 3,61 oraz 3,66 l/100 km. Tak niewielka, bo zaledwie 10% różnica w wielkości spalania diesla i jednostki benzynowej, zdarzyła się po raz pierwszy w już prawie 10-letniej historii Supertestu Ekonomii. Silniki benzynowe to najnowsze konstrukcje, a 0.9 TwinAir - zdobywca głównej nagrody w konkursie International Engine of the Year Awards 2011 - jest wytwarzany w Polsce, w zakładach Fiat Powertrain Technolgies w Bielsku-Białej.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Czołówkę klasyfikacji aut osobowych zamyka Skoda Fabia 1.6 TDI z wynikiem 3,75 l/100 km. Paliwo do Fabii (5,94 zł/l) zużyte na trasie Supertestu
kosztowało 63,74 zł, a do Citigo (5,99 zł/l) kosztowało łącznie 62,05 zł. Prawie dwa razy więcej kosztowało natomiast przejechanie 286 km w przypadku hybrydowego Infiniti 35M (108,95 zł). Luksusowe auto z silnikiem V6 o pojemności 3498 cm3 i ważące blisko dwie tony zużywało 6,38 l/100 km, a resztę energii niezbędnej do jazdy dostarczał silnik elektryczny.

Jak podkreślają pomysłodawcy Supertestu Ekonomii, wszystkie te rezultaty, znacznie odbiegające od przeciętnego zużycia w naszych samochodach, są efektem stosowania zasad ekonomicznej jazdy.

Źródło: AKDP

tb/

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę