Nowe Polo - Samochodem Roku 2010!

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

Po kilku miesiącach testów i porównań europejscy dziennikarze wybrali Samochód Roku 2010. Zdobywcą tytułu Car of the Year został Volkswagen Polo, pokonując Toyotę IQ (2 miejsce) i Opla Astrę IV (3 miejsce).

Międzynarodowe jury konkursu wytypowano najpierw 33 samochodowych kandydatów, a spośród nich 2 listopada wybrano 7 finalistów. W tegorocznym konkursie były to samochody: Citroen C3 Picasso, Mercedes E, Opel Astra IV, Peugeot 3008, Skoda Yeti, Toyota IQ i Volkswagen Polo, który ostatecznie zwyciężył.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Oto punktacja, którą zdobyli finaliści:

  1. Volkswagen Polo: 347 pkt.
  2. Toyota iQ: 337 pkt.
  3. Opel Astra: 221 pkt.
  4. Skoda Yeti: 158 pkt.
  5. Mercedes E: 155 pkt.
  6. Peugeot 3008: 144 pkt.
  7. Citroen C3 Picasso: 113 pkt.

Europejski konkurs Car of the Year jest organizowany od 1964 roku. Jury to 59 dziennikarzy z 23 krajów. Wśród nich jest dwóch Polaków. Każdy juror ma 25 punktów. Jednemu modelowi może przyznać maksymalnie 10. Nie może dać tej samej liczby punktów dwóm autom.

W jury konkursu Car of the Year od lat zasiada polski dziennikarz i publicysta, Wojciech Sierpowski. Jak nam powiedział - Volkswagen Polo, Toyota iQ i Opel Astra - choć w innej kolejności - znalazły się w typowanej przez niego przed ogłoszeniem wyników, pierwszej trójce.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA I OPIS NOWEGO POLO * - Wybór Volkswagena Polo na Samochód Roku 2010 nie jest dla mnie zaskoczeniem. Z rozmów w kuluarach wynikało, że wielu członków jury będzie głosować na to auto. To dobrze, bo ostatni raz Volkswagen wygrał Car of the Year w 1992 roku - mówi Wojciech Sierpowski.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Co przyczyniło się do sukcesu Volkswagena Polo? - Przede wszystkim wysoka jakość materiałów i wykonania, prowadzenie i - co istotne, zachowanie w krytycznych sytuacjach. Nie bez znaczenia była wielkość wnętrza i jego wyposażenie - dodał Sierpowski.

* SPRAWDŹ CENY NOWEGO POLO W AUTOWYSZUKIWARCE! * To już piąta generacja tego auta. Pierwsze Polo z Wolfsburga pojawiło się w 1975 roku. Od tego czasu wyprodukowano ponad 10,5 miliona egzemplarzy w różnych wersjach. Z początku auto miało silnik o pojemności 0,9 litra i mocy 40 KM, a w wyposażeniu na dobrą sprawę tylko siedzenia i kierownicę.

Volkswagen Polo V powstał na zupełnie nowej płycie podłogowej. Jest nieco niższy (o 13 mm), szerszy (o 32 mm) i dłuższy (o 54 mm) od poprzednika. Zrzucił kilka kilogramów i jest o ponad 7 procent lżejszy od Polo IV generacji.

Na pierwszy rzut oka bardzo przypomina swojego starszego brata, Golfa VI. Taki był zresztą zamiar stylistów. Choć, jak to u Volkswagena - próżno w nim szukać stylistycznych fajerwerków, trzeba przyznać, że to najlepiej wyglądające Polo w swojej 34-letniej historii. Podobnie, jak w Golfie i Sirocco, linię nadwozia poprowadzono tak, że auto wydaje się być szersze i niższe, niż w rzeczywistości. Wszystko w zgodzie z filozofią Waltera de’Silvy.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

We wnętrzu pozytywnie zaskakuje ilość miejsca dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu. Z tyłu brakuje trochę przestrzeni dla nóg. Bagażnik ma pojemność 280 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń do dyspozycji mamy 952 litry.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA I OPIS NOWEGO POLO * Polo może być wyposażony w jeden z siedmiu silników. Pięć z nich to nowości. Podstawową jest trzycylindrowa, benzynowa jednostka 1.2 o mocy 60 KM. Według producenta ma spalać około 5,5 l/100 km. Silnik 1.2 występuje też w wersji mocniejszej o 10 KM oraz turbodoładowanej – TSI (105 KM). Kolejna propozycja w gamie silników benzynowych ma pojemność 1.4 i moc 85 KM.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Ofertę uzupełniają trzy diesle. Wszystkie to jednostki TDI common rail o pojemności 1.6, które różnią się mocą. Najsłabsza wersja ma 75, pośrednia 90, a najmocniejsza 105 KM. Do wersji 90-konnej oferowany jest pakiet Blue Motion (z systemem start/stop), który ma gwarantować spalanie na poziomie 3,6 l/100km.

* SPRAWDŹ CENY NOWEGO POLO W AUTOWYSZUKIWARCE! * Po raz pierwszy w Polo, jako opcja w egzemplarzach z silnikiem 1.6 TDI o mocy 90 KM oraz benzynowymi jednostkami 1.4 (85 KM) i 1.2 TSI (105 KM) dostępna jest siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Wersja 1.2 TSI występuje również w wersji z sześciobiegową skrzynią manualną.

Najtańszy, trzydrzwiowy model z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 60 KM w wersji wyposażenia Trendline kosztuje 40 540 zł. Za najdroższą, pięciodrzwiową wersję Highline z 90-konnym silnikiem 1.6 TDI i skrzynią biegów DSG trzeba zapłacić 63 140 zł.

Marek Wieliński

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła